یک کلاه ایمنی استاندارد چه ویژگی هایی دارد ؟ کلاه ایمنی و تجهیزات ایمنی باید بتوانند در برابر ضربات مختلف، ایمنی داشته باشند. پس در این صورت اولین ویژگی مهمی که باید در زمان خرید کلاه به آن توجه داشته باشید مقاومت آن است. در صورتی که کلاه نتواند ضربه ای را دفع کند و یا با کوچکترین ضربه بشکند نمی تواند ایمنی لازم را برای کارگر فراهم کند.

دومین موضوعی که باید مورد توجه کارگران و کارفرمایان باشد مربوط به نفوذ ناپذیری کلاه می شود. کلاه های ایمنی باید بتوانند در برابر مایعات و یا مواد شیمیایی که ناخواسته بر روی سر میریزند مقاومت داشته باشند. در صورتی که کلاه نتواند نفوذ ناپذیری در برابر مواد شیمیایی داشته باشد مطمئنا به کارگر آسیب خواهد رسید.

چه نوع کلاه های ایمنی می توانند در دسته تجهیزات ایمنی قرار بگیرند؟

تجهیزات ایمنی و کلاه های ایمنی مختلفی در بازار وجود دارند. اساسا همین تعدد کلاه های ایمنی باعث شده است که کارگران به طور دقیق ندانند که از کدام کلاه باید استفاده کنند. بر همین اساس ویژگی ها و معیارهایی باید وجود داشته باشند که از طریق آنها بتوان کلاه استانداردی را یافت.

کلاه های اولیه محافظتی با توجه به اهداف کلی طراحی و ساخته شده اند که نباید در کارگاه های کارگری مورد استفاده قرار گیرند. این نوع کلاه ها فقط می‌ توانند در حد ضعیف در برابر ضربه مقاومت داشته باشند. نوع رنگ بندی این نوع کلاه ها فقط در رنگ خاصی نیست و شرکت سازنده می تواند رنگ های مختلفی را برای کلاه ها داشته باشد.

کلاه و تجهیزات ایمنی برای کارگران ساختمانی حتماً باید دارای ویژگی های خاصی باشد. یعنی این نوع کلاه ها باید الزاماً دارای پوشش محافظتی باشند که بتوانند در برابر ضربه مقاومت داشته باشند. البته پوشش این کلاه ها فقط به طور سطحی می تواند شدت ضربه را کم کند و نمی تواند به طور کلی آن را دفع کند.

یک کلاه ایمنی در چه صورتی می تواند به عنوان تجهیزات ایمنی استفاده شود؟

در صورتی یک کلاه می تواند در دسته تجهیزات ایمنی قرار بگیرد که معیارهای لازم را داشته باشد. مهمترین معیار هایی که باید برای کلاه وجود داشته باشند را برایتان ذکر می کنیم. این موارد عبارتند از:

  • داشتن مقاومت در برابر هرگونه ضربه
  • عدم شکستن در صورتی که با اجسام برخورد داشته باشد
  • نیروهای مختلفی که از اطراف به کلاه ضربه وارد می کنند نباید باعث درهم شکنندگی کلاه شوند
  • محافظت های مختلف دیگری مانند ضد آب بودن یا مقاومت در برابر مواد شیمیایی
  • نفوذ ناپذیری در برابر هرگونه مایعات

نکته ای در مورد کلاه های ایمنی که در دسته تجهیزات ایمنی قرار می‌گیرند وجود دارد که مربوط به سطح ایمنی می شود. کلاه های اولیه ایمنی دارای محافظت های الکتریکی نیستند و جریان های برقی می تواند به کلاه و کارگر آسیب برساند. بر همین اساس خیال نکنید که تمام کلاه های ایمنی می توانند ویژگی های یکسانی داشته باشند. بلکه برخی از ویژگی‌ ها به طور انحصاری برای کلاه های خاصی طراحی شده است. به طور مثال فقط بعضی از کلاه ها می توانند مقاومت کافی در برابر جریان برق داشته باشند.

یک کلاه ایمنی استاندارد چه ویژگی هایی دارد

آیا کلاه ایمنی می تواند در برابر حرارت مقاومت داشته باشد؟

یکی از ویژگی‌ های اساسی تجهیزات ایمنی مقاومت در برابر حرارت است. در صورتی که کلاه نتواند نسبت به حرارت مقاومتی داشته باشد مطمئنا آسیب‌ هایی به کارگر وارد می شود. بسیاری از کارگرها تصور می‌ کنند که کلاه ایمنی با مرور زمان و تحت هیچ شرایطی مقاومت خود را از دست نمی دهد. اما این تصور درست نیست و امکان از دست رفتن استحکام و مقاومت کلاه در شرایط مختلف وجود دارد. یکی از مواردی که میتواند به مرور زمان استحکام کلاه را کم کند، حرارت است. حرارت در طول زمان باعث ایجاد شدن آسیب در روی کلاه می شود که خطرات زیادی را برای کارگر ایجاد می کند. به عنوان نکته آخر باید به وزن کلاه نیز دقت کنید. یعنی کلاه نباید در زمانی که بر سر کارگر قرار می گیرد احساس سنگینی را برای او ایجاد کند.

  • تیم تحریریه
  • خرداد 13, 1402
  • 131 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه