تجهیزات ایمنی

کلاه های حفاظت ایمنی در دسته تجهیزات ایمنی باید استانداردهای بین المللی را داشته باشد. اما دقیقاً استانداردهای بین المللی شامل چه مواردی می شوند و هر کارگر باید از چه نوع کلاهی استفاده کند؟ قدم اول برای یافتن مناسب ترین کلاه ایمنی این است که باید استانداردهای محل کار خود را بشناسید. پس از این که توانستید الزامات و استانداردهای کارگاه خود را بیابید، باید به سراغ اطلاعات کلاه حفاظتی بروید.

به بیان بهتر یعنی با شناسایی استانداردها می ‌توانید از طریق رهگیری همان استاندارد، اقدام به خرید کلاه حفاظتی کنید. بطور مثال اگر استاندارد محیط کاری شما EN می باشد باید به سراغ کلاه هایی بروید که چنین استانداردی را دارند. به طور کلی چهار نوع استاندارد وجود دارد که هر کدام را بررسی میکنیم. بررسی استانداردها شامل مشخصات و ویژگی های کلاه های حفاظتی در همان استانداردها می باشد.

چه استانداردهایی برای کلاه های حفاظتی در دسته تجهیزات ایمنی وجود دارد؟

استاندارد های چهارگانه مهمی برای کلاه های حفاظتی در دسته تجهیزات ایمنی وجود دارد. این استانداردها عبارتند از: OSHA، ANSI، EN وCSA . اداره ایمنی و بهداشت شغلی ایالات متحده آمریکا (OSHA) الزاماتی را برای کارفرما ها تعیین کرده است. این الزامات مربوط به محافظت از سر در محیط های کارگاهی است. یعنی کارفرما ها باید الزاماً تمام کارگر ها را موظف به استفاده از کلاه کنند.

این نوع استاندارد شامل دو نوع روش است که هر کدام مربوط به یک محیط کارگاهی می باشند. اولین روش مربوط به استاندارد عمومی برای صنایع است. تمام صنایع موظف هستند از کلاه های ایمنی که معمولاً با رنگ زرد نشان داده می شوند استفاده کنند. دومین الزام مربوط به کارگرانی است که در ساختمان ها به جهت ساخت، نوسازی و یا تعمیر مشغول کار هستند. این دسته از کارگران نیز موظف به استفاده از کلاه های ایمنی هستند که با رنگ زرد نشان داده می شوند.

مشخصات یک کلاه ایمنی که به عنوان تجهیزات ایمنی مورد استفاده قرار میگیرد چیست؟

برای اینکه کلاه های ایمنی بتوانند به عنوان یک نوع تجهیزات ایمنی محسوب شوند، باید خطرات را کاهش دهند. کلاه های ایمنی در صورتی می ‌توانند خطرات احتمالی را کاهش دهند که برخی نکات را رعایت کرده باشند. اولین نکته و ویژگی کلاه حفاظتی این است که باید دارای بند چانه باشد.

دومین ویژگی مهم کلاه این است که بتواند شوک الکتریکی را تحمل کند. در صورتی که کلاه نتواند در برابر الکتریسیته مقاومت کند فوراً جریان برق را به کارگر منتقل کرده و ایجاد حادثه میکند. ویژگی بعدی کلاه ایمنی این است که باید قابل تنظیم باشد؛ یعنی هر کارگر بتواند به طور دلخواه آن را تنظیم کند.

نکته مهمی که در مورد تجهیزات ایمنی وجود دارد این است که باید بر روی هدف قرار گیرد. یعنی در صورتی که کلاه ایمنی و یا سایر تجهیزات نتوانند مناطق بدن را پوشش دهی کنند در نتیجه هیچ نوع ایمنی ایجاد نخواهند کرد. بنابراین کلاه ایمنی باید بتواند تمام مناطق سر و حتی گردن را مورد حفاظت قرار دهد.

کنترل تجهیزات ایمنی باید توسط کارفرما انجام گیرد

آیا کلاه می تواند خطر را دفع کند؟

باید بدانید که تجهیزات ایمنی به طور کلی دفع خطر نمی کنند. یعنی بدین معنا نیست که وقتی از تجهیزات حفاظتی استفاده کردید دیگر هیچ آسیبی متوجه شما نمی شود. بلکه کلاه ایمنی و وسایل تجهیزات حفاظتی باعث میشوند که از شدت حادثه کم شود. به طور مثال زمانی که یک کارگر با دارا بودن کلاه ایمنی در ساختمانی کار می کند مطمئناً کلاه نمی‌ تواند در برابر سقوط اشیا مقاومتی داشته باشد.

بلکه کلاه باعث می شود که از شدت ضربه کاسته شود و آسیب کمتری به کارگر وارد شود. نکته مهم در مورد ایمن بودن کلاه حفاظتی این است که نباید فقط از آن استفاده شود. یعنی اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز خطر نباید فقط به استفاده از کلاه محدود شوند. بلکه اقدامات پیشگیرانه ی کارفرما باید بتواند منبع خطر را شناسایی و نسبت به آن تدابیر لازم را داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه