کلاه ایمنی چه کاربردهایی دارد؟

شاید این سوال که کلاه ایمنی چه کاربردهایی دارد برای بسیاری از افراد پیش آمده باشد. به خصوص افرادی که مجبور هستند روزانه برای ساعت‌های زیادی این کلاه‌ها را روی سر خود تحمل کنند. بدیهی است اولین و مهمترین دلیل استفاده از این کلاه‌ها، حفظ سلامت افراد در محل کار است. هنگام کار در مکان‌ها و مناطق پر خطری که در آنها احتمال سقوط اجسام وجود دارد استفاده از تجهیزات ایمنی و به خصوص کلاه ایمنی، اجباری است. علاوه بر این برخی از این کلاه‌ها به جهت جلوگیری از برق گرفتگی و کاهش شوک ناشی از آن طراحی می‌شوند.

کلاه ایمنی چه کاربردهایی دارد؟

برای پاسخ به این سوال که کلاه ایمنی چه کاربردهایی دارد باید به این موضوع توجه کنیم که از این کلاه‌ها در چه مکان‌هایی استفاده می‌شود. برای مثال برخی از این کلاه‌ها شامل محافظ صورت هستند که اغلب جوشکارها از آنها استفاده می‌کنند. همچنین برخی دیگر دارای گوش‌گیرهایی هستند که از گوش افراد در برابر صداهای بلند محیط کار محافظت می‌نمایند.

کاربرد کلاه ایمنی

وقتی احتمال خطر سقوط اجسام وجود داشته باشد، باید در محیط کار از کلاه ایمنی استفاده کرد. سقوط اشیاء شامل موارد گوناگونی می‌شود که به طور کلی عبارتند از:

  • عملیات‌هایی که در آنها امکان سقوط تصادفی مواد، ابزار، تجهیزات و یا سایر اشیاء و وسایل خطرناک وجود دارد و ممکن است منجر به آسیب به سر شود.
  • مناطقی که در آنها تخریب یا ساخت و ساز انجام می‌شود و خطر ریزش و سقوط مصالح وجود دارد.
  • مکان‌هایی که در آنها اشیاء و وسایل مختلفی در قفسه‌ها و غیره انبار شده باشد.
  • مکان‌هایی که احتمال برخورد سر با رساناهای الکتریکی وجود داشته باشد.
کلاه ایمنی

موارد ذکر شده از مهمترین پاسخ‌هایی هستند که می‌توان به این سوال داد که کلاه ایمنی چه کاربردهایی دارد. استانداردهای مشخصی برای کلاه‌های ایمنی در نظر گرفته شده که کلاه‌ها را طبق آنها تولید می‌کنند. با توجه به اهمیت استفاده از این کلاه‌ها در محیط‌های کاری پر خطر، استفاده از آنها اجباری بوده و الزامات کار در چنین مکان‌هایی به شمار می‌شود. شاید در نگاه اول استفاده از این کلاه‌ها دست و پا گیر به نظر برسد؛ به خصوص در فصول گرم سال که تا حد ممکن سعی می‌کنیم سبک و راحت لباس بپوشیم. نکته اینجاست که ایمنی باید نسبت به هر موضوع دیگری اولویت داشته باشد. استفاده از این کلاه‌ها می‌تواند تا حد ممکن خطرات جانی کار در مکان‌ها و مناطق صنعتی یا خطرناک را کاهش دهد. به همین دلیل استانداردهای کاری استفاده از این کلاه‌ها در محل کار را اجباری می‌کنند.

انتخاب کلاه ایمنی مناسب

کلاه ایمنی و کاربردهای آن

برای انتخاب کلاه ایمنی باید فاکتورهای مشخصی را در نظر داشت. این کلاه‌ها در راستای جذب و دفع هر ضربه‌ای طراحی می‌شوند و سطح داخلی آنها با پوست سر فاصله مشخصی دارد. کلاه‌ها در کلاس و رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند که کاربرد آنها را نشان می‌دهد.برخی ازآنها صرفا جلوی ضربه‌هایی را می‌گیرند که از بالا به سر وارد شود. برخی دیگر نه تنها ضربه‌های وارده از بالای سر بلکه جلوی سایر ضربه‌های جانبی را هم می‌گیرند. برخی دیگر به طور خاص برای جلوگیری از برق گرفتگی تولید می‌شوند. این کلاه‌ها علاوه بر محافظت از افراد در برابر سقوط اجسام و وسایل، نارسانا هم هستند و شوک و سوختگی ناشی از برخورد با جریان برق با ولتاژ بالا را کاهش می‌دهند. میزان تحمل این کلاه‌ها در برابر برق فشار قوی متفاوت است. برخی می‌توانند جریانی تا 20000 ولت را هم تحمل کنند در حالی که برخی دیگر توانایی تحمل تا 2200 ولت را دارند.

سخن پایانی

حال که می‌دانیم کلاه ایمنی چه کاربردهایی دارد اگر در مکان‌هایی کار می‌کنید که احتمال سقوط اجسام یا برق گرفتگی در آنها زیاد است باید استفاده از این کلاه‌ها را در اولویت قرار دهید. چه خودتان سقوط کنید یا ابزار، وسایل یا مصالح روی سرتان آوار شوند، در صورت داشتن کلاه ایمنی می‌توانید تا حد بسیار زیادی از ورود آسیب‌های جدی به سر جلوگیری کنید.

  • تیم تحریریه
  • اسفند 17, 1401
  • 128 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه