معرفی انواع کلاه ایمنی

انواع کلاه ایمنی را از نظر کاربرد، جنس و رنگ می توان دسته بندی کرد. تولید این تجهیزات ایمنی با توجه به نیاز مشاغل و صنعت های مختلف انجام می پذیرد. از این رو، انواع کلاه ایمنی دارای تفاوت های ساختاری هستند و استحکام و مقاومت آنها نیز متفاوت است. در میان تجهیزات ایمنی مختلف قطعاً انواع کلاه ایمنی از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشند. این تجهیزات محافظت از سر، صورت و گردن را در برابر ضربات و حوادث انجام می دهند. با توجه به اینکه در صنایع مختلف و محیط های کار گوناگون همواره عوامل تهدید کننده وجود دارند؛ پوشیدن کلاه ایمنی ضرورت بالایی دارد. 

یک کلاه ایمنی خوب چیزی متفاوت تر از یک کلاه رنگی و جذاب می باشد که در ذهن اکثر ما شکل گرفته است. در واقع در تولید کلاه ایمنی تلاش می‌ شود استانداردهای معینی رعایت شوند. به طوری که، احتمال آسیب رسیدن به سر و اطراف آن به حداقل برسد. بنابراین کلاه های ایمنی دارای ساختار طراحی شده هستند و هر کلاه از این نظر منحصر به فرد است. 

انواع کلاه ایمنی از نظر جنس

انواع کلاه ایمنی اگرچه از نظر ظاهری تا حدودی شباهت دارند؛ اما از نظر جنس تک هستند. نوع جنس و متریال به کار رفته در ساختار کلاه های ایمنی با توجه به محیط کار و صنعت مورد نظر می باشد. امروزه با تعداد محدودی کلاه ایمنی از نظر جنس های متفاوت روبرو می باشیم. از جمله رایج ترین متریال های کاربردی در ساخت کلاه ایمنی موارد زیر هستند:

  1. مواد پلاستیکی 
  2. آلومینیوم
  3. پلی کربنات
  4. فایبر گلاس

فراموش نکنید که مواد فوق در قسمت داخلی کلاه های ایمنی به کار می روند. از این رو، در ساخت یک نوع کلاه ایمنی معمولاً چند نوع متریال استفاده می شود. انواع کلاه ایمنی در حالت کلی از سه قسمت به وجود می‌ آیند و بیرونی ترین لایه آنها از استحکام بالا و مقاومت در برابر سایش برخوردار می باشد و در عین حال سبک است. 

دسته بندی کلاه های ایمنی از نظر رنگ

همانطور که اطلاع دارید، انواع کلاه ایمنی از نظر رنگ بندی نیز متنوع می باشند. استفاده از رنگ های گوناگون در تولید کلاه های ایمنی صرفاً با هدف زیباسازی آنها انجام نشده است. بلکه هر رنگ خاص از کلاه ایمنی ضمن آن که دارای خصوصیات ساختاری منحصر به فرد می باشد، کاربرد های جداگانه نیز دارد. انواع کلاه ایمنی از نظر رنگ و کاربرد موارد زیر را شامل می شوند:

رنگ زرد: این نوع از کلاه را معمولاً به عنوان نوعی کلاه ساختمانی میشناسیم و بیشترین کاربرد را در صنعت ساخت و ساز دارد.

1.کلاه ایمنی قرمز: این کلاه نوعی کلاه آتش نشانی می باشد.

2. کلاه ایمنی سبز: رنگ سبز مخصوص فنی کاران مجموعه ها است.

3.کلاه ایمنی آبی: انواع کلاه آبی مختصر نیروهای برق می باشد.

4.کلاه ایمنی سفید: نوعی کلاه مهندسی است.

5.کلاه ایمنی قهوه ای: رنگ قهوه ای کلاه ایمنی مختص جوشکاران است. 

اجزای کلاه ایمنی

اجزای تشکیل دهنده انواع کلاه ایمنی

انواع کلاه ایمنی معمولاً از سه بخش مهم تشکیل می شوند. قسمت بیرونی آنها نوعی لایه سخت و مقاوم است؛ قسمت داخل آنها نیز به عنوان ضربه گیر عمل می‌ کند و از وارد شدن صدمه به سر جلوگیری به عمل می آورد. قسمت جلوی کلاه ایمنی نیز به عنوان نوعی سایبان و لایه محافظت کننده صورت ساخته می شود که در برابر خراش و ضربه نیز مقاوم است. 

کلاه های ایمنی دارای قسمت های دیگری نیز هستند که هر کدام به نوبه خود اهمیت دارند و وجود آنها ضروری می باشد. از جمله:

  1. نوار عرق گیر جلوی کلاه که دارای جنس نرم و لطیف می باشد و قابل شستشو و باز و بسته کردن نیز می باشد. 
  2. نوار پشت گردن که تنظیم کننده کلاه است. 
  3. بند چانه برای ثابت نگه داشتن کلاه و تنظیم بهتر آن استفاده می شود. 
  4. بند و تسمه های قسمت داخل کلاه که تاثیر ضربه ها را به حداقل می رسانند.
  5. لبه های کلاه که وظیفه حفاظت از صورت و گردن را بر عهده دارند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه