لباس ایمنی خاص

لباس ایمنی خاص نوعی متفاوت از لباس کار است که تولید آن با هدف دفع خطرات احتمالی در محیط کار و بر اساس رعایت استانداردهای خاص انجام گرفته است. به همین علت از نظر دسته بندی جزو تجهیزات ایمنی به شمار می آید.

محیط های کاری که لباس ایمنی خاص نیاز دارد

انواع لباس ایمنی خاص در محیط های کار مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند و کاربردهای متفاوت دارند. این البسه الزاما با هدف جلوگیری از کثیف شدن لباس و بدن استفاده نمی شوند. بلکه، هدف از پوشیدن آنها مراقبت بیشتر از بدن می باشد. به طور مثال انواع لباس ضد آب و ضد حرارت نمونه هایی از آنها هستند. 

انواع لباس ایمنی خاص 

برای آنکه بتوانید یک برآورد کلی از محیط هایی که لباس ایمنی خاص نیاز  دارند، داشته باشید؛ بهتر است ابتدا به معرفی این لباس ها پرداخته شود:

  1. لباس های نسوز آلومینیومی و ضد حرارت: این لباس ها از پارچه های آلومینیومی مخصوص تولید می‌ شوند و مقاومت بسیار خوبی در برابر حرارت دارند.
  2. لباس کار صنعتی: در تولید این لباس ها از متریال های خاص و از جمله پلی استر استفاده می گردد. به این ترتیب، در برابر صدمات مکانیکی احتمالی نظیر بریدگی و سوراخ شدن مقاوم هستند.
  3. لباس کار مخصوص محیط های شیمیایی و صنعتی: مهمترین خصوصیت این نوع از لباس، مقاومت بالای آنها در برابر صدمات شیمیایی و خوردگی ناشی از اسید ها و مواد مشابه است. 
  4. لباس کار ایمن بیمارستانی: در تولید این نوع از لباس نیز از پارچه های یکبار مصرف مخصوص استفاده می شود و هدف از پوشیدن آنها رعایت نکات بهداشتی و محافظت از بدن در برابر عوامل تهدید کننده بیمارستانی و از جمله ویروس ها می باشد. 
  5. لباس کار ایمنی هشدار دهنده شب نما: در ساختار این نوع از لباس از مواد شب نما استفاده می شود. به همین علت نوعی درخشش از خود در شب تولید می کنند که باعث دیده شدن آنها می شود.
  6. لباس ایمنی مهندسی و تکنسین: این لباسها با طراحی خوبی که دارند، در برابر عواملی همچون الکتریسیته و حرارت مانند عایق عمل می کنند. در تولید آنها از متریال های خاصی مانند الیاف پنبه و پلی آمید استفاده می شود.
  7. لباس ایمنی ضد آب (غواصی): تولید و دوخت این لباس ها از پارچه های ضد آب انجام می پذیرد. از این رو از نفوذ آب جلوگیری به عمل می‌ آورند.
  8. لباس کار ایمن در برابر امواج الکترومغناطیس: در تولید این پارچه ها علاوه بر پارچه از موادی همچون نقره و عنصر های مشابه که خاصیت دفع امواج الکترومغناطیس دارند، استفاده می گردد. امروزه در فناوری نانو این لباس ها بسیار مجهز تولید می شوند و بیشترین مقاومت را در برابر امواج مضر الکترومغناطیس از خود نشان می دهند.
  9. لباس ایمن در برابر سرما و یخ زدگی: نوعی لباس نسبتاً ضخیم هستند که از متریال های خاص و دارای خاصیت عایق نیز در ساختار آنها استفاده می شود. 
لباس ایمنی خاص

محیط های استفاده از انواع لباس ایمنی خاص 

با توجه به صحبت هایی که در خصوص انواع لباس ایمنی خاص در قسمت قبل بیان شد؛ تا حدودی می توان به کاربرد آنها و محل استفاده از این لباس ها نیز پی برد. در ادامه به این اماکن اشاره می‌ شود: 

  • استفاده در آتش نشانی و صنایع مرتبط با جوشکاری و ریخته گری.
  • صنایع مرتبط با مکانیک.
  • کارخانجات تولید مواد شیمیایی و اسیدی.
  • داروسازی ها.
  • بیمارستان ها و محل دفع آلودگی ها.
  • استفاده در راه داری و راه سازی.
  • استفاده در نیروی دریایی و غواصی.
  • استفاده در محیط های مرتبط با امواج الکترومغناطیسی مانند رادیولوژی ها و نیروگاه های اتمی.
  • استفاده در محیط های سرد مانند سردخانه ها و موارد مشابه.

استفاده از انواع لباس ایمنی خاص فقط به موارد گفته شده محدود نمی‌ شود. بلکه، در تمامی محیط های مشابه نیز کارایی دارند. 

نکات مهم

  1. تولید هر کدام از لباس های ذکر شده بر اساس شرایط خاصی انجام گرفته است. بنابراین، استفاده صحیح و به موقع از آنها اهمیت دارد. 
  2. هدف شما باید خرید مدل های ساده انواع لباس ایمنی خاص باشد تا لباس منتخب هیچگونه مزاحمتی برای شما ایجاد نکند. 
  3. لباس های گفته شده را به صورت ست کامل به همراه کلاه و دستکش به منظور مراقبت بهتر از بدن استفاده کنید.
  4. بهترین سایز لباس را برای راحتی بیشتر بدن خود انتخاب کنید. 
  • تیم تحریریه
  • شهریور 8, 1402
  • 211 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه