قوانین استفاده از تجهیزات ایمنی چیست؟

قوانین استفاده از تجهیزات ایمنی شامل تمام تجهیزات می‌ شوند و در حین استفاده از آنها لازم است برخی نکات در دستور کار قرار بگیرند. هدف از این کار این است که نوعی ایمن تر و مرغوب تر از تجهیزات به کار گرفته شوند. در حقیقت اصلی ترین تفاوت انواع تجهیزات ایمنی با سایر پوشش هایی که هر روزه در حالت عادی استفاده می کنیم، همین امر می باشد. این قوانین و به کار گرفتن آنها منجر می گردد ایمن ترین پوشش ها و تجهیزات به کار برده شوند که خطرات و صدمات احتمالی را به حداقل می رسانند.

در ماده ۸۵ قانون کار جمهوري اسلامی ايران به منظور پیشگیری از صدمات جانی و  خسارت های مالی تمامی قوانین با ذکر جزئیات آمده‌ اند.قانون استفاده از تجهیزات ایمنی بر اساس قانون کار علاوه بر لباس و کفش ایمنی، شامل سایر تجهیزات ایمنی مانند عینک ها و محافظ های چشم، کلاه ایمنی و تجهیزات محافظت از گوش، ماسک ها و… نیز می شوند. 

برخی از مهمترین قوانین استفاده از تجهیزات ایمنی کلاه و ماسک

کلاه های ایمنی ضمن آنکه باید از استحکام بالا در برابر ضربات و عوامل فیزیکی برخوردار باشند؛ لازم است عایق الکتریسیته باشند. از وسایل جانبی ایمن باید بر روی انواع کلاه ایمنی استفاده شود. به علاوه، استفاده از هرگونه قطعه فلزی در ساختار کلاه ایمنی ممنوع است. تجهیزات ایمنی فرسوده و کهنه بلافاصله باید تعویض شوند. ساختار کلاه ایمنی باید به گونه‌ ای باشد که جلوی دید فرد را نگیرد و از این نظر مزاحمتی نداشته باشد. وزن کلاه ایمنی حتی با وجود وسایل جانبی حداکثر باید ۴۰۰ گرم باشد. 

ماسک های ایمنی باید دارای ساختاری مجهز باشند؛ به طوری که عبور هیچ ذره ای از آنها امکان پذیر نباشد. همچنین، استفاده مجدد و شستشوی ماسک های ایمنی فقط بر اساس دستورالعمل ها مجاز است. نوع مواد به کار رفته در ساختار ماسک باید به گونه‌ ای باشد که در هنگام تنفس جدا نشوند. ماسک های فیلتردار ویژه باید دارای تاریخ تولید و تاریخ انقضا مربوط به فیلترها باشند. استفاده از ماسک ایمنی باید متناسب با شرایط محیط کار باشد. 

قوانین استفاده از تجهیزات ایمنی؛ کفش های ایمنی

استفاده از کفش ایمنی طبق قوانین استفاده از تجهیزات ایمنی بر اساس شرایط محل کار ضروری است. به این منظور باید کفش های ایمنی کارگران در محیط هایی که احتمال جرقه وجود دارد، عاری از هرگونه فلز باشند. در محل هایی که احتمال سقوط اشیای سنگین وجود دارد، کفش های سرپنجه فلزی باید استفاده شوند. در محیط های همجوار با مواد اسیدی و خورنده انواع کفش لاستیکی و مقاوم در برابر این مواد باید استفاده شوند. کسانی که با مواد داغ، خورنده و فلز های مذاب سر و کار دارند باید از کفش هایی استفاده کنند که فاقد سوراخ بند کفش می باشند و در برابر این مواد بسیار مقاوم هستند. در عملیاتی که با برق سروکار وجود دارد، لازم است کفش های عایق ساق بلند که دارای زبانه متصل به دو طرف کفش می باشند، استفاده شود. 

قوانین استفاده از تجهیزات ایمنی

قوانین استفاده از محافظ های گوش

قوانین استفاده از تجهیزات ایمنی محافظت کننده از گوش نیز به شرح زیر است: 

پلاگ گوش باید دارای طراحی استاندارد باشد. به گونه ای که بدون آسیب رساندن به گوش در مجرای آن قرار بگیرد. به علاوه، رعایت نکات بهداشتی برای انواع پلاگ گوش ضروری است. گوشی های حفاظتی نیز لازم است که کل لاله گوش را پوشش دهند و از ایجاد حساسیت و تعریق زیاد جلوگیری به عمل آورند. 

دستکش های ایمنی

استفاده از انواع دستکش ایمنی طبق  قوانین استفاده از تجهیزات ایمنی باید بر اساس شغل مورد نظر باشد و از نوع مخصوص آنها در مشاغل گوناگون بهره گرفته شود. استفاده از بازوبند در کنار دستکش ها نیز باعث رعایت بهتر نکات ایمنی می شود. دستکش ها از لحاظ اندازه، جنس و شکل باید طوری باشند که راحتی دست و انگشتان و حرکت راحت آنها را فراهم سازد. 

لباس ایمنی

در رابطه با قوانین استفاده از تجهیزات ایمنی لباس نیز درست متناسب با شرایط محیط کار باید عمل کرد. چرا که در تولید هر کدام از این لباس‌ ها قوانین متفاوتی اجرا شده است. در کنار آنها، استفاده از انواع پیشبند و جلیقه های مقاوم می تواند به مجهز تر شدن پوشش کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه