قانون لباس کار چیست؟

قانون کار در کشور ایران مقرراتی را در قرارداد استخدامی بین کارگر و کارفرما تعیین کرده است. یکی از این مقررات، استفاده از لباس کار در محیط کار می باشد.در این مقاله قصد داریم به این سوال که قانون لباس کار چیست؟ پاسخ دهیم.

قبل از این که به این سوال پاسخ دهیم بهتر است توضیحی مختصر در مورد لباس کار ارائه دهیم. لباس کار در واقع نوعی از تجهیزات ایمنی محسوب می شود که به منظور افزایش ایمنی کارگر در محیط کار خریداری می شود.

لباس کار در انواع و کاربردهای مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود. از جمله لباس های کار می توان به شلوار و بالاپوش، کلاه ایمنی، کفش ایمنی، عینک و محافظ چشم و موارد دیگر اشاره کرد.

استفاده از لباس کار تضمین کننده ایمنی کارکنان

یکی از سوالاتی که برای کارگران پیش می آید این است که قانون لباس کار چیست؟ و چه کسی مسئول تهیه لباس کار برای کارگر است؟ آیا این خود کارگر است که باید لباس کار را تهیه کند و یا تهیه لباس کار از وظایف کارفرما است؟

در پاسخ به این سوال که قانون لباس کار چیست؟ باید بگوییم که کارفرما موظف است لباس کار و ایمنی را با توجه به محیط کار و خطرات احتمالی آن تهیه کند و در اختیار کارگران خود قرار دهد. استفاده از این لباس ها علاوه بر این که امنیت و ایمنی کارکنان را حین کار افزایش می دهد باعث بهبود و افزایش راندمان و عملکرد کاری نیز خواهد شد.

بعد از این که کارگر به پاسخ این سوال که قانون لباس کار چیست؟ برسد، موقع آن است که بداند از نظر قانونی، کارفرما باید چند دست لباس در اختیار او قرار دهد.  براساس ماده 61 آیین نامه حفاظت و بهداشت عمومی، کارفرما می بایست در سال دو دست لباس کار برای کارگر تهیه کرده و در اختیار او قرار دهد. در صورت هر گونه غفلت و یا بی توجهی در این زمینه کارفرما براساس قانون کار جریمه خواهد شد.

چند نوع لباس کار وجود دارد؟

حال که دانستیم قانون لباس کار چیست؟ بهتر است با انواع لباس کار آشنا شویم. لباس کار و یا ایمنی در انواع مختلفی توسط تولیدکنندگان تولید و به بازار عرضه می شود.

لباس کار یکسره یکی از انواع لباس کار محسوب می شود. این نوع لباس کار برای کسانی که تحرک زیادی دارند گزینه ایده آلی محسوب می شود. لباس کار دو تکه  که شامل یک کت و یک شلوار می شود نیز نوع دیگری از لباس های کار محسوب می شوند. کارگرانی که در معدن و یا ایران خودرو کار می کنند، از این لباس ها استفاده می کنند.

لباس کار دو بندی نوع دیگری از این تجهیزات ایمنی محسوب می شود. این لباس آستین ندارد. افرادی که به کار نجاری و یا تعویض روغنی مشغول هستند می توانند از لباس کار دو بندی استفاده کنند.

روپوش کار یکی از پر مصرف ترین لباس های کار محسوب می شوند. روپوش کار برای افرادی که در بیمارستان و درمانگاه ها کار می کنند گزینه بسیار ایده آلی است.

لباس کار جوشکاری

جلیقه ایمنی نوع دیگری از لباس کار محسوب می شود که ایمنی بیشتری را برای ماموران انتظامی، کارکنان شهرداری و افرادی که در تاریکی شب کار می کنند، فراهم می آورد.

لباس کار جوشکاری نوع دیگری از تجهیزات ایمنی محسوب می شود. این نوع لباس ها باید در محیط هایی که خطر اشتعال وجود دارد مورد استفاده قرار گیرند.

با آگاهی بیشتر در این مورد که قانون لباس کار چیست؟ کارگران می توانند با دفاع از حق خود برای تهیه لباس کار به ایمنی بیشتری دست یابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه