ضربه گیر کمربند ایمنی چیست

کمربند ایمنی نجات اجزای مختلفی دارد. برای مثال میدانید ضربه گیر کمربند ایمنی چیست؟ ضربه گیر کمربند ایمنی یکی از ده ها اجزای کمربند ایمنی است. ترکیب اجزای مختلف در کمربند ایمنی نجات باعث محقق شدن هدف استفاده از این سری از تجهیزات میشود. در حالت کلی استفاده از کمربند ایمنی نجات برای کارکنان دو هدف دارد.

  • هدف اول: توزیع یکپارچه نیروی سقوط در سراسر بدن کارگر در صورت سقوط آزاد
  • هدف دوم: ایجاد آزادی حرکت به اندازه ای که به کارگر اجازه میدهد کار خود را به طور موثر انجام دهد

در ادامه به بررسی اجزای کمربند ایمنی و بررسی اینکه ضربه گیر کمربند ایمنی چیست، میپردازیم.

کمربند ایمنی نجات شامل چه اجزایی است؟

اجزای کمربند ایمنی نجات مختلف است اما در حالت کلی کمربند ایمنی سیستم ساده‌ای دارد. اما همین سیستم ساده باعث نجات جان افراد در ارتفاع‌های بالا میشود. البته تنها اتصال دقیق اجزای کمربند ایمنی منجر به ایجاد سیستم حفاظت منع سقوط از ارتفاع خواهد شد.

اجزای کمربند ایمنی نجات شامل موارد ذیل است:

  • تسمه‌های پارچه‌ای
  • حلقه‌های D شکل
  • ضربه گیر کمربند ایمنی
  • لنیاردهای قابل تنظیم

در بین این اجزا قرار است به بررسی وظیفه ضربه گیر کمربند ایمنی بپردازیم.

ضربه گیر کمربند ایمنی چیست و چگونه عمل میکند؟

یکی از مهمترین قطعات کمربند ضربه گیر کمربند ایمنی است. ضربه گیر قطعه‌ای است که بند های لنیارد را به بدنه اصلی کمربند ایمنی متصل میکند. ساختار ضربه گیر به نحوی است که از وارد شدن ضربه های مهلک در سقوط آزاد جلوگیری میکند. ویژگی منحصر به فرد بند ضربه گیر این است که دارای یک هسته داخلی بافته شده است. این هسته بافت شده طول سقوط منبسط می شود. با منبسط شدن ضربه گیر نیروی سقوط تا حد بسیاری کاهش پیدا میکند و در کل بدن پخش میشود. ضربه گیر اغلب در کمربند هایی تعبیه میشود که در ارتفاع های بالا مورد استفاده قرار میگیرند. چرا که در ارتفاع های پایین نیروی ضربه بسیار پایین است و هیچ آسیبی به شخص وارد نمیکند.

ضربه گیر کمربند نجات

چرا استفاده از ضربه گیر کمربند ایمنی مهم است؟

اگر فهمیده باشید که ضربه گیر کمربند ایمنی چیست، اهمیت استفاده از آن را نیز درک خواهید کرد. عملکرد صحیح کمربند ایمنی بدون ضربه گیر کاملا بی اثر بوده و مختل میشود. فرض کن از شخصی از یک کمربند ایمنی بدون ضربه گیر در ارتفاع بالای 30 متر استفاده میکند. چنانچه پای وی بلغزد و سقوط کند، کمربند ایمنی بیش از آنکه حفاظت کننده باشد، آسیب زننده خواهد بود.

چنین اتفاق مانند آن است که شخصی را به پایین پرتاب کنید، در حالی که به کتف ها و کمر او طناب بسته اید. میتوانید تصور کنید که چه اتفاقی می افتد؟ نیروی سقوط باعث در رفتن کتف ها و وارد کردن آسیب های جدی به کمر میشود. در مواقعی نیز ممکن است منجر به مرگ وی شود. ضربه گیر کمربند ایمنی نقش مهمی در مهار نیروی سقوط دارد

تفاوت بین کمربند ایمنی با ضربه گیر و طناب نجات خود جمع شونده چیست؟

کمربند ایمنی انواع مختلفی که ساختار آن ها با یکدیگر متفاوت است. از انواع کمربند های ایمنی میتوان به کمربند ایمنی ضربه گیر و کمربند ایمنی جمع شونده اشاره کرد. در هر یک از این کمربند ها سیستمی که انرژی سقوط را مهار میکند با دیگری متفاوت است. اما تفاوت ساختاری کمربند ایمنی جمع شونده با ضربه گیر کمربند ایمنی چیست؟ چه چیزی تفاوت بین این دو کمربند را مشخص میکند؟

در کمر بند ایمنی جمع شونده لنیارد ها از بافتی تشکیل شده اند که در حین سقوط به طور خودکار جمع میشوند. اما در دیگر انواع کمربند های ایمنی، ضربه گیر کمربند نجات تعبیه میشود. در چنین کمربند هایی لنیارد ها خاصیت کشسانی ندارند و جمع نمیشوند.

در حالت کلی کارایی کمربند های ایمنی ضربه گیر با کارایی کمربند ها ایمنی جمع شونده یکسان است. هیچ یک از این کمربند های ایمنی به دیگر ارجحیت ندارد. هر یک از این کمربند ها با توجه به کاربردشان عملکرد بالایی دارند.

کمربند ایمنی ضربه گیر در چه ارتفاعی استفاده میشود؟

استاندارد استفاده از ضربه گیر کمربند ایمنی چیست؟ استفاده از کمربند ایمنی ضربه گیر برای ارتفاع های بالای 2 متر بسیار توصیه میشود. چرا که انرژی سقوط از ارتفاع بالای 2 متر نیز میتواند آسیب زننده باشد. اگر چه انرژی سقوط هر چه ارتفاع کمتر باشد کاهش می‌یابد. برای اطمینان برای ارتفاع های بالای 1،5 متر نیز از کمربند ایمنی ضربه گیر استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه