در این مطلب قصد داریم به بررسی خصوصیات کلی لباس کارها بپردازیم، چرا که لباس کار بخشی جدا نشدنی از بسیاری از مشاغل خطرناک است. مهمترین وظیفه لباس کار این است که از ما در برابر خطرات محل کار محافظت می‌کند. برخی مشاغل و به ویژه مشاغل صنعتی یا امدادی باید در محل کار از لباس‌های به خصوصی استفاده کنند تا سلامت آنها تضمین شود. در این مطلب به بررسی لباس‌های کار و خصوصیاتی می‌پردازیم که هر کدام از آنها با توجه به کاربردشان باید داشته باشند.

اهمیت استفاده از لباس ایمنی کار

لباس‌های کار از مهمترین اجزا تجهیزات ایمنی هستند که تقریبا در بسیاری از مشاغل کاربرد دارند. این لباس با در نظر گرفتن استانداردهای بالایی تولید می‌شوند تا بهترین محافظت را از افراد داشته باشند. محافظتی که این لباس‌های ارائه می‌کنند می‌تواند شامل محافظت در برابر حرارت، رطوبت، مواد شیمیایی، برش، آلودگی‌های محیط و غیره باشند.

مهمترین ویژگی‌های لباس‌های کار

در انتخاب لباس کار صرفا قیمت نیست که اهمیت دارد. توجه به خصوصیات کلی لباس کارها نسبت به قیمت آنها بسیار مهم‌تر است. به همین دلیل باید هنگام انتخاب لباس کار به معیارهایی فراتر از قیمت آن توجه کنیم. لباس‌های کار باید در عین راحتی، محافظت خوبی از بدن داشته باشند. به همین دلیل فاکتورهایی در نظر گرفته شده است که هنگام خرید لباس کار باید به آنها توجه داشته باشیم. در ادامه این ویژگی‌ها و دلیل اهمیت آنها را بررسی می‌کنیم.

تجهیزات ایمنی و لباس کار

راحتی

راحتی از مهمترین موارد در بین خصوصیات کلی لباس کارها است. لباس‌های کار باید ضمن محافظت از شما در برابر خطرات محیط کار، آزادی عمل شما را محدود نکنند. سنگینی بیش از حد پارچه، ایجاد گرمای بیش از حد یا سایر موارد این چنینی به شدت روی عملکرد کاری شما تاثیر می‌گذارند. این نه تنها بازده کار و تلاش شما را پایین می‌آورد، بلکه ممکن است بدتر خطرآفرین باشند. یک لباس دست و پا گیر می‌تواند مستقیما شما را گرفتار خطرات محیطی کند.

مقاومت بالا در برابر حرارت، مواد شیمیایی، رطوبت

بدیهی است که لباس‌های کار باید در برابر خطرات به خصوصی، امنیت شما را تضمین کنند. اگر به عنوان جوشکار کار می‌کنید باید لباس‌هایی ضد حرارت داشته باشید. اگر در یک محیط صنعتی شیمیایی کار می‌کنید باید لباس‌هایی داشته باشید که در برابر مواد شیمیایی خطرناک مقاوم بوده و از جذب این مواد توسط پوست جلوگیری کنند. به همین ترتیب هر لباس کار باید خصوصیات مشخصی داشته باشد که با خطرات شغل شما تناسب داشته باشد. در برخی مواقع حتی لازم است لباس کار چندین مورد از این ویژگی‌ها را همزمان ارائه کند. برای مثال لباس آتشنشان‌ها باید علاوه بر حرارت، در برابر مواد شیمیایی هم مقاومت کند.

لباس کار و تجهیزات ایمنی

سخن پایانی

مواردی که در مورد خصوصیات کلی لباس کارها گفته شد همگی دلایلی هستند که سبب شده‌اند از این لباس‌ها در محیط‌های کاری خطرناک استفاده شود. استفاده از این لباس‌ها در بسیاری از این محیط‌ها از استانداردهای اجباری است و در صورتی که کارگران از تجهیزات ایمنی تعیین شده استفاده نکنند، کارفرمایان توبیخ خواهند شد.

متاسفانه هنوز بسیاری از افراد این خصوصیات کلی لباس کارها را نادیده گرفته و صرفا یک لباس راحت و قدیمی که کهنه شده را به عنوان لباس کار انتخاب می‌کنند. به خصوص افراد فعال در مشاغلی که مجبور به پاسخگویی به نهادهای نظارتی نیستند. این در حالی است که لباس‌های کار باید به طور خاص برای شغل مورد نظر طراحی و تولید شده باشند تا از مشکلات و خطرات احتمالی جلوگیری کنند. به خرید لباس کار می‌توان به چشم یک سرمایه گذاری مطمئن نگاه کرد، چرا که خطرات جانی هزینه‌ای چندین برابر یک لباس خواهند داشت. این هزینه نه تنها ضرر مالی دارد، بلکه ممکن است تبعات آن تا آخر عمر گریبان گیرتان باشد.

  • تیم تحریریه
  • خرداد 17, 1402
  • 145 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه