جریمه استفاده نکردن از لباس ایمنی

جبران ناپذیرترین جریمه استفاده نکردن از لباس ایمنی صدمه ای است که شخص به جسم و جان خود وارد می کند. چرا که حادثه هیچگاه خبر نمی کند و در صورت عدم استفاده از لباس و پوشش ایمنی، تنها در صورت خوش شانس بودن شخص، صدمه های کوچک به او وارد خواهند شد؛ در غیر این صورت خسارات جبران ناپذیر هستند.

امروزه در محل های کار صنعتی انواع لباس ایمنی بسیار اهمیت پیدا می کنند؛ زیرا به وفور شاهد رخ دادن اتفاق های درد آور و حتی جبران ناپذیر و از جمله قطع عضو و از دست دادن جان می باشیم. بنابراین پوشیدن لباس ایمنی حداقل خدمتی است که کارگران و افراد مشغول در محیط های صنعتی در مشاغل گوناگون می توانند از خود داشته باشند. 

قوانین کار در خصوص عدم استفاده از تجهیزات ایمنی

برای به حداقل رساندن جریمه استفاده نکردن از لباس ایمنی نیازمند بهترین تجهیزات ایمنی هستید. به دلیل پر اهمیت بودن استفاده از لباس ایمنی، امروزه قوانین استفاده از لباس ایمنی وارد قوانین کار نیز شده است. مادامی که کارگر در محل کار از لباس ایمنی عمداً استفاده نکند، در صورت رخ دادن حادثه مقصر خواهد بود. در این صورت کارفرما هیچ مسئولیتی در قبال او نخواهد داشت. در این صورت، حتی ممکن است بیمه ساختمان نیز شامل حال کارگر نشود. اما اگر لباس ایمنی در محل کار توسط کارفرما برای وی فراهم نشده باشد و بی توجهی از سمت کارفرما باشد؛ قضیه برعکس خواهد بود و کارفرما مجبور به پرداخت تمامی خسارت ها خواهد بود. 

در حالت کلی جریمه استفاده نکردن از لباس ایمنی به پرداخت خسارت توسط کارگر یا کارفرما ختم می شود. اگرچه قانون خاصی به منظور جریمه استفاده نکردن از لباس ایمنی وجود ندارد. اما، خسارت عدم استفاده از لباس ایمنی همواره در کمین کارگران و کارفرمایان است. بنابراین حتی اگر به پوشیدن لباس ایمنی اعتقادی ندارید، بر اساس قوانین وزارت کار ملزم به  استفاده از آنها در حین کار هستید. 

عواقب و خسارت استفاده نکردن از لباس ایمنی

انواع لباس ایمنی امروزه با تنوع بالا به منظور تامین پوشش مناسب برای مشاغل مختلف به صورت کاملا استاندارد تولید می‌ شوند. این لباس ها می توانند خسارت جانی و مالی ناشی از حوادث محیط کار را به حداقل برسانند. بنابراین استفاده نکردن از آنها همواره با خسارت های هرچند کوچک همراه می باشد. شاید کوچکترین خسارت استفاده نکردن از لباس ایمنی آسیب رساندن به لباس خود باشد؛ بزرگترین خسارت نیز می تواند به قطع عضو و صدمات جسمانی و جانی ختم شود.

استفاده از پوشش ایمنی کامل

اهمیت استفاده از لباس ایمنی معمولاً زمانی آشکار می‌ شود که حادثه اتفاق افتاده است و کارگر و کارفرما به دنبال مقصر می گردند. بنابراین بهتر است در محیط کار توجه بیشتری به داشتن پوشش مناسب و استفاده از لباس ایمنی داشته باشید. در بسیاری از مواقع استفاده صحیح از تجهیزات ایمنی و از جمله لباس های ایمنی می تواند از بروز مشکلات مختلف جلوگیری به عمل آورد. مهمترین نکته‌ ای که در این زمینه باید در نظر داشت، استفاده از تجهیزات ایمنی درست بر اساس نوع شغل و محیط کار می باشد. به عنوان مثال، در صنعت ساختمان علاوه بر لباس کار مناسب، ضرورت دارد که از کلاه ایمنی نیز حتماً استفاده شود. 

نکات مهم

  • برای آنکه مشمول جریمه استفاده نکردن از لباس ایمنی نشوید و بتوانید از لباس موردنظر نهایت استفاده را داشته باشید؛ استفاده صحیح و به موقع از نوع استاندارد لباس ایمنی به شما توصیه می شود. تفاوتی ندارد در حکم کارگر یا کارفرما هستید، در هر صورت برای حفاظت صحیح از جان خود ملزم به استفاده از لباس ایمنی و پوشش صحیح در محیط کار می باشید. 
  • فراموش نکنید که سالانه دو دست لباس ایمنی یا لباس کار استاندارد به شما تعلق می‌ گیرد که در محل کار می توانید جهت حفظ سلامت جسم خود از آنها بهره مند شوید. 
  • تهیه لباس ایمنی مناسب برای کارگر وظیفه کارفرما می باشد و کارفرما می تواند لباس یا هزینه تهیه آن را در اختیار کارگر قرار دهد. 
  • تیم تحریریه
  • مرداد 18, 1402
  • 134 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه