کاربرد دستکش کارگاهی

کاربرد دستکش کارگاهی در مشاغل گوناگون با هم متفاوت است. هدف تمام دستکش‌های کار حفاظت و مراقبت از دستان است. با توجه به گستردگی فعالیت‌ها و خطرات ناشی از عملیات کاری دستکش‌های متفاوتی تولید شده است. از کارگاه‌های تعمیرات لوازم خانگی تا مکان‌های صنعتی دستکش کار کاربرد دارد. دستکش ایمنی از جنس‌های متنوع از جمله: چرم، لاستیک ضخیم، اشبالتی، برزنتی، کف اشبالت و پشت برزنتی تولید میشود. دستکش‌های کارگاهی کاربردهای متنوعی دارند که در زیر به آنها اشاره شده است.

کاربرد دستکش کارگاهی در برابر مواد شیمیایی:

این دستکش‌ها معمولا از جنس لاستیک طبیعی یا ترکیبات پلیمری مانند “پلی وینیل کلراید، نیتریل،  وایتون، نئوپرن و بوتیل” است. مواد شیمیایی همچون کتون‌ها، اسیدها، بازها، الکل‌ها،استان، روغن‌ها و گریس‌ها، مشتقات نفتی، حلال‌های آروماتیک، حلال‌های کلردار موجود هستند. درصد استفاده از مواد پلیمری در ساخت و تولید دستکش‌ها با توجه به نوع مواد شیمیایی که کار میشود متفاوت است.

کاربرد دستکش  در برابر حرارت:

این دستکش ایمنی کار در دو نوع مقاوم در برابر گرما و مقاوم در برابر سرما تقسیم میشود. جنس دستکش‌های مقاوم در برابر سرما معمولا از جنس شیشه و آرامید است. جنس دستکش مقاوم در برابر حرارت معمولا از جنس چرم است. همچنین در انواعی از پارچه پوشش داده شده با آلومینیوم، پشت اشبالت، پشم شیشه، آرامید، پنبه نسوز، کف پشم شیشه و پشت آلومینایز تولید می‌شود. دستکش با جنس کف فورتکس و پشت آلومینایز، جنس کف فلوتامید و پشت آلومینایز و جنس تمام  فورتامید نیز تولید می‌شود.

کاربرد دستکش در برابر الکتریسیته:

این دستکش کارگاهی از لاستیک و مواد پلیمری خاص تهیه شده و مقاومت آن با نسبت ولتاژ تغییر میکند.

دستکش ایمنی محافظ در برابر رادیو اکتیو:

جنس این دستکش ایمنی کار از پارچه‌های سربی ساخته شده است. ساق این دستکش باید تا نصف بازو‌ها برسد. جنس این دستکش، با توجه به وجود جرم سرب موجود در آن، باید سبک و نرم باشد.

دستکش محافظ در برابر ارتعاش:

این دستکش کارگاهی با توجه به فرکانس ارتعاش ناشی از ابزار‌های دستی که مولد ارتعاش هستند، در جنس‌های مختلف تهیه میشود. جنس چرم ضخیم و لاستیک، برای جذب ارتعاش با فرکانس بالا، مناسب است. جنس سوربوتان برای جذب ارتعاش با فرکانس Hz5-1411  و جنس پورون برای جذب ارتعاش در فرکانس Hz5-5111 انتخاب میشوند.

دستکش کارگاهی چه نوع دستکشی چیست؟

دستکش کارگاهی یا همان دستکش ایمنی کار در هر شغل کاربرد به خصوصی دارد. ایجاد ایمنی در کار از ضروریات است. دستکش ایمنی یکی از ملزومات کار است و هر شغل با توجه به نوع کاری که انجام میدهد از دستکش مخصوص همان کار استفاده میکند. مثلا یک آتش نشان هنگام کار با توجه به محیطی که در آن قرار دارد، از دستکش و لباس ایمنی که قابل اشتعال نباشد، استفاده میکند.

بیش از 60 درصد حوادثی که در محل کار اتفاق می افتد به دلیل استفاده نکردن از دستکش کارگاهی است. دست‌ها عضو مهمی در بدن به شمار می‌آیند. برای محافظت از دستان در برابر حوادثی همچون برق گرفتگی، تماس با مواد شیمیایی، سوختگی و غیره باید حتما از دستکش  ایمنی استفاده کرد. امروزه انواع گوناگون از دستکش ایمنی موجود است.

دستکش ایمنی

الزامات عمومی در دستکش ایمنی

هر دستکش کارگاهی دارای ویژگی‌های خاص است که این ویژگی‌ها باعث تولید انواع دستکش شده اند. با توجه به نوع خطر و آسیب ناشی در حین انجام کار، دستکش مورد نظر انتخاب میشود. در انتخاب دستکش ایمنی باید به نوع فعالیت کاری و شرایط آب و هوایی محیط کار توجه کرد، تا باعث رخ دادن خطرات جبران ناپذیری نشود. مواردی همچون محدوده‌ای که باید دستکش از دستها محافظت کند (ساق بلند باشد یا کوتاه) و ماهیت خطراتی که فرد را تهدید می‌کند، محیط اسیدی یا دستگاه برش و موارد دیگر، در انتخاب نوع دستکش موثر است.

یک دیدگاه برای “کاربرد دستکش کارگاهی”

  1. I love your blog.. very nice colors & theme. Did you design this website yourself or did you
    hire someone to do it for you? Plz respond as I’m looking to create my
    own blog and would like to know where u got this from. appreciate it

    Feel free to surf to my homepage daily cialis online

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه