چرا استفاده از کمربند و کلاه ایمنی ضروری است

برای برخی افراد این سوال مطرح است که چرا استفاده از کمربند و کلاه ایمنی ضروری است؟!. پاسخ این این است که ایمنی همواره موضوع بسیار مهم در تمام فعالیتهای صنعتی، به ویژه ساختمان سازی محسوب میشود. کارهای صنعتی مانند کارهای اداری معمولی نیست و نیاز به اقدامات مهم حیاتی دارد. باید در هر شرایطی به ایمنی کارگران توجه داشت. سر، تنها عضو بدن است که بین استخوان ها محصور شده است و ستون فقرات نیز از اعضای حیاتی و آسیب پذیر بدن است.

از کمربند ایمنی ارتفاع یا کمربند ایمنی داربست، برای کار در ارتفاع استفاده میشود. این کمربند، امنیت را هنگام کار در ارتفاع برقرار کرده و از آسیب ناشی از سقوط از ارتفاع جلوگیری میکند. این کمربند ایمنی، طبق اصول آیین نامه ایمنی کار، طراحی شده است. این کمربند طوری طراحی شده که نیم تنه بالایی فرد را تحت مهار خود نگه میدارد، تا هنگام سقوط، از آسیب به ستون فقرات جلوگیری کند. کمربند ایمنی جزو لوازم ایمنی داربست محسوب میشود.

دلیل آنکه چرا استفاده از کمربند و کلاه ایمنی ضروری است این مسئله است که، کمربند و کلاه ایمنی از لوازم ایمنی کار محسوب می‌شود. کلاه ایمنی از آسیب های احتمالی به سر، در کار جلوگیری میکند. حفاظت از کارگران در برابر آسیب‌های وارده به سر، بخش اصلی یک برنامه ایمنی است. استفاده از کلاه، یکی از ساده ترین روش های حفاظت از کارگران محسوب میشود.

چرا استفاده از کمربند و کلاه ایمنی ضروری است

همانطور که در مقاله دلایل استفاده از کلاه ایمنی گفته شده، کلاه ایمنی کار جهت جلوگیری از حوادث مختلف در محل کار استفاده میشود. این کلاه در مکان های صنعتی بزرگ نقش بسیار پر رنگی دارد. در کار با ماشین آلات سنگین، کار در محیط هایی با سطوح لغزنده و محیط های کاری دیگر، از آسیب های احتمالی به سر جلوگیری میکند. کلاه ایمنی استاندارد در برابر نفوذ اجسام، آب و قابلیت سوختن آرام، مقاوم است.

طراحی کلاه ایمنی کار طوری است که، شوک ناشی از ضربه وارده را جذب میکند. اصولا کلاه های ایمنی دارای پوسته ای محکم با لایه داخلی از جنس فوم، جهت جذب ضربه هستند. داخل کلاه یک تسمه یا نوار وجود دارد که پوسته خارجی کلاه را تا سر به اندازه 2 الی 3 سانتی متر، معلق نگه میدارد. این فاصله باعث جذب شوک ضربه در حین برخورد سر به اشیا و تهویه زیر کلاه، هنگام استفاده از آن است.

نحوه استفاده از کمربند ایمنی

کمربند ایمنی ارتفاع در انواع مختلف تولید میشود که در کارهای متفاوت و ارتفاعات گوناگون استفاده میشود. این کمربند مناسب افرادی است که در ارتفاعات کار میکنند. برای حفظ امنیت، این کمربند را به یک لوله محکم و ثابت متصل میکنند، تا هنگام سقوط توسط جلیقه نگهدارنده مانع سقوط شود. برخی از این کمربندها برای راحتی کاربران، دارای جیب هستند که کاربران بتوانند لوازم کار خود را داخل آن بگذارند.

نکات ایمنی که باید در استفاده از کمربند ایمنی ارتفاع رعایت شود.

  • کاربران در ارتفاع بیش از 2 متر حتما باید از کمربند ایمنی ارتفاع استفاده نمایند.
  • برای اضافه کردن به طول کمربند حتما از تسمه سالم استفاده شود.
  • هر کار کمربند ویژه خود را دارد، لذا کمربند مناسب را انتخاب کنید که هنگام سقوط ضربه شدید به کمر شما وارد نشود.
  • کمربند را به روغن و رنگ آلوده نکنید.
  • در سازه های فلزی کمربند را به طناب نجات متصل کنید. اگر امکان استفاده از طناب نجات نبود، کمربند را به قلابت جرثقیل متصل کنید.
  • بین جناغ سینه و کمربند ایمنی یک کف دست فاصله باشد.
  • کمربند در قسمت بین دو ران محکم و صحیح بسته شود تا هنگام سقوط ضربه به قسمت بین دو ران وارد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه