نوع و نحوه تحویل وسایل حفاظت فردی به کارگران چگونه می باشد ؟

در محل کار چیزی که بر انجام کار تقدم دارد، حفظ ایمنی و استفاده از وسایل حفاظت فردی میباشد. بسته به تفاوت محیط های کاری با هم، این سوال مطرح میشود که نوع و نحوه تحویل وسایل حفاظت فردی به کارگران چگونه می باشد ؟ قبل از هر چیز باید بدانیم وسیله حفاظتی در محیط های کارگاهی به چه وسایلی گفته میشود ؟ به تمامی وسایلی که متناسب با محیط کار، کارگران، کارفرمایان و مهندسان باید از آنها برای حفاظت از سلامتی خود استفاده کنند، وسیله حفاظتی می گویند. در برخی از محیط های کاری این وسایل تنفسی است، در برخی دیگر به یونیفرم های یکدست محدود شده و در محیط های صنعتی، شامل دستکش و کلاه و چکمه میباشد.

نوع و نحوه تحویل وسایل حفاظت فردی به کارگران چگونه می باشد اقلام کارگاهی

نوع و نحوه تحویل وسایل حفاظت فردی به کارگران چگونه است ؟ این اقلام شامل چه مواردی است ؟ کلاه ایمنی از اصلی ترین وسایل حفاظت فردی است. این وسیله از سر افراد در اثر سقوط اجسام یا سر خوردن در محل های لیز و خیس جلوگیری میکند. حایل بند برای کار در ارتفاعات استفاده میشود.

برای کار روی داربست یا شستن شیشه و نما، همچنین کار در عمق از حائل بند استفاده میشود. عینک و سپر حفاظتی در کار با وسایل برشکاری یا جوشکاری استفاده میشود. دستکش و لباس کار برای جلوگیری از پاشش مواد به بدن کارگران و حفاظت از بدن در برابر حرارت مورد استفاده واقع میشود. مورد دیگر ماسک های تنفسی است که در معادن و کارخانجات صنعتی در حین کار با مواد شیمیایی خطرناک و گازهای مسموم کننده استفاده میشود. در نهایت کفش های ایمنی و طبی برای محافظت از پای افراد در محیط های کارگاهی در جهت حفظ ایمنی کارگران از جانب کارفرمایان تهیه میگردد.

آیا وسایل حفاظت فردی باید در کارگاه بماند ؟

تجهیز کارگاه

در بحث تجهیز کارگاه، بخشی به نام محل دپو و نگهداری وسایل ایمنی و حفاظت فردی وجود دارد. اما در این محل نوع و نحوه تحویل وسایل حفاظت فردی به کارگران چگونه است ؟ کارگران موظف به استفاده از وسایل ایمنی در محیط کار هستند. در برخی از کارگاه ها کارگران موظف به تحویل گرفتن وسایل در بدو ورود و تحویل دادن آن موقع خروج هستند. دربعضی دیگر از کارگاه ها کارگران میتوانند با کفش های ایمنی خود از کارگاه خارج شوند. به هر صورت برای ورود به محیط کاری خطرناک باید از وسایل ایمنی استفاده شود. طبق مستندات تصویب شده مسئولیت های کارفرما در محیط های کاری، کارفرما موظف به تهیه وسایل ایمنی برای کارگران میباشد.

آیا تهیه وسایل ایمنی بر عهده کارفرماست ؟

بله تهیه مستقیم یا غیر مستقیم وسایل حفاظت فردی به عهده کارفرما میباشد. اما نوع و نحوه تحویل وسایل حفاظت فردی به کارگران چگونه می باشد ؟ کارفرما میتواند پول تهیه وسایل را به کارگران پرداخته و آنها خود به تهیه وسایل اقدام کنند. اما چیزی که باید مورد بررسی قرار گیرد، تهیه حتمی وسایل توسط کارگران است. زیرا در صورت بروز هرگونه مشکل در محیط کار، کارفرما با ارائه مدرک و فاکتور پرداخت پول به کارگران، می تواند مسئولیت حادثه را به کارگر انتقال دهد.

اما چیزی که در قانون تصویب شده است، اجبار کارفرما در تهیه وسایل ایمنی به صورت رایگان در محیط کارگاهی میباشد. علاوه بر تهیه ، موظف به نگهداری درست از وسایل ایمنی و آموزش نحوه استفاده از آن به کارگران میباشد. دسترسی به وسایل حفاظت فردی باید آسان بوده و کارگران به راحتی بتوانند به وسایل فردی و مورد نیاز خود دست یابند. مهم تر از همه معدوم کردن وسایلی است که دچار آسیب شده است. نباید این وسایل در کنار وسایل ایمنی سالم قرار گیرد و مسئول بخش تجهیزات کارگاه باید به این امر توجه کافی را داشته باشد.

نوع و نحوه تحویل وسایل حفاظت فردی به کارگران چگونه می باشد – قوانین کارگاهی

حفظ ایمنی کارگران

پس در کل مسئول اجرای مقررات مربوط به تجهیز کارگاه شخص کارفرما میباشد و هر گونه قصور و کوتاهی در این امر مستلزم برخورد قانونی با او میباشد. در پاسخ به سوال نوع و نحوه تحویل وسایل حفاظت فردی به کارگران چگونه می باشد ؟

لازم به ذکر است، کارفرما علاوه بر تهیه وسایل ایمنی باید نحوه استفاده از آن توسط کارگران را مورد بررسی قرار دهد. زیرا در هنگام بروز حادثه، میزان مسئولیت کارفرما و کارگر در استفاده از وسایل ایمنی مورد بررسی قانون قرار میگیرد. هر گونه عیب در وسایل ایمنی باید به کارفرما و مسئول کارگاه اطلاع داده شود و وسیله با مدل جدید و سالم جایگزین شود.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه