لباس کار ایمنی چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم

برای دانستن این مطلب که لباس کار ایمنی چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم، در این مقاله تعاریف و راهنمایی‌هایی ارائه شده است.

اهمیت استفاده از لباس کار ایمنی در کار

در قدم اول باید گفت لباس کار ایمنی از تجهیزات ضروری و مسائل ایمنی در کار است. دلیل استفاده از لباس کار ایمنی، حفظ جان کاربران و کاهش آسیب‌های احتمالی در محیط کار است. همچنین استفاده از لباس کار باعث یکدست شدن پرسنل میشود که نوعی آراستگی و نظم همراه خود دارد.

دلیل دیگر اهمیت استفاده از لباس کار ایمنی این است که، پوشیدن لباس مخصوص کار میتواند میزان تاثیرگذاری فرد یا کارمند را در محیط شغلی افزایش دهد. به طور مثال اگر سرکارگر یک مجموعه کاری هستید، نوع لباس شما بیانگر جایگاه شما است. اگر با لباس راحت و شخصی در محل کار حضور داشته باشید، موقعیت حرفه ای شما جدی گرفته نمی‌شود.

مزایای لباس کار ایمنی

از مزایای لباس کار ایمنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با پوشیدن لباس کار ایمنی از لباس های عادی و شخصی خود مراقبت کرده اید.
  • لباس کار محافظ بدن شما در برابر خطرات احتمالی محل کار از جمله حرارت و گرما، برق، مواد شیمیایی و غیره است.
  • امروزه لباس کار بر اساس مد و استایل طراحی شده اند و باعث ایجاد شخصیت حرفه‌ای برای کاربر است.
  • لباس کار ایمنی معرف جایگاه و رده شغلی در محیط کار است.
  • لباس یکدست کارمندان یک مجموعه از حواس پرتی و کاهش تمرکز به دلیل پوشش لباس های عادی با رنگ های مختلف، جلوگیری میکند.
  • لباس متحدالشکل باعث شناسایی کارمندان از افراد متفرقه میشود. رنگ متفاوت لباس‌های یک مجموعه، بخش‌های مختلف کاری را از هم مجزا میکند.

مشخصات لباس ایمنی استاندارد

سوال برخی کاربران این است که لباس کار ایمنی چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم. این سوالی است که حتی با دانستن ضرورت استفاده از لباس کار، برای برخی کارگران تازه وارد به محیط کاری همچنان مطرح است. پاسخ دیگر به این سوال، این است که لباس کار ایمنی با توجه به نوع شغل و کاری که انجام می‌شود، دارای نکات فنی است. با توجه به این مشخصات و نکات فنی، لباس کار در انواع متنوع با مشخصات خاص، برای گروه‌های کاری گوناگون تولید میشود.

یکی از مشخصات لباس کار ایمنی که میتوان به آن اشاره کرد، نوع پارچه استفاده شده در لباس است. جنس پارچه باید از حداقل پلی استر تشکیل شده باشد و از کیفیت بالایی برخوردار باشد. جنس لباس کار با توجه به شرایط جوی و آب و هوا مثل گرما و سرما و میزان استفاده در طول روز متفاوت است. در جنس لباس باید از الیاف طبیعی به دلیل ایجاد جریان هوا استفاده شود.

از پارچه نسوز جهت کار در مقابل حرارت و گرما، استفاده شود. از جنس PVC که عایق مواد شیمیایی است، در پارچه لباس ایمنی، جهت کار در محیط های آغشته به مواد شیمیایی، استفاده میشود. پارچه لباس کار باید رنگ ثابت باشد و بعد از شستشو کوتاه نشود. رنگ لباس نیز باید با توجه به کار انتخاب شود. مثلا کارگران عملیات احداث جاده ای، باید از رنگی استفاده کنند که هنگام کار در ساعات شبانه توجه رانندگان را جلب کند. این کار باعث جلوگیری از حوادث در جاده است.

استاندارد دوخت

نکته دیگر در مشخصات لباس کار ایمنی، استاندارد دوخت و سایز لباس است. استاندارد دوخت یعنی، دوخت لباس ظریف باشد. ظریف دوزی لباس کار باعث زیبایی و استحکام بیشتر لباس خواهد شد. امروزه دوخت لباس‌های کار را به صوت دو دوخت و یا سه دوخت انجام میدهند. سایز لباس کاری بسیار مهم است. لباس باید خیلی گشاد نباشد تا دست و پا گیر نباشد و خیلی تنگ نباشد که در ناحیه درز لباس شکافتگی به وجود آید.

اهمیت لباس کار ایمنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه