لباس ضد آتش در چه دمایی می سوزد ؟

در مشاغلی که کارمندان با آتش و حرارت بالا سر و کار دارند لازم است از لباس­های مخصوص نسوز و ضد حریق استفاده کنند. آیا میدانید لباس ضد آتش در چه دمایی می سوزد ؟ لباس­های ضد حریق با پارچه های مخصوص تولید شده و برای مشاغلی نظیر آتش نشانی و کوره های ذوب استفاده می شوند. پارچه های ضد آتش با نام پارچه های کولار و پارچه های نومکس در بازار شناخته میشوند. این پارچه ها مقاومت بالایی داشته و در برابر شعله های آتش آسیب پذیری ندارند.

لباس ضد آتش از چه جنسی تولید میشود ؟

برای آگاهی از این موضوع که لباس ضد آتش در چه دمایی می سوزد ؟ باید بدانیم این جنس پارچه ها در برابر حریق چه میزان مقاومت دارند؟ پارچه کولار بسیار سبک است و به اضافه این مورد، از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. لباس آتش نشانان و کارگران کوره های ذوب باید از استحکام بالایی برخوردار باشد تا کوچکترین خراشی در طول زمان بر ندارد. به همین دلیل از کولار که دارای استحکام بالایی است برای دوخت آن استفاده میشود. کولار مقاومتی به اندازه پنج برابر فولاد دارد اما از لحاظ وزنی با هم برابری دارند. در نتیجه به دلیل استفاده از این پارچه در دوخت لباس های ضد آتش، میتوان صاحب لباسی فوق العاده قوی، در عین حال سبک بود.

پارچه دیگر که در دوخت لباس ضد حریق استفاده می شود، پارچه نومکس است. از جمله ویژگی های این پارچه میتوان به عایق بودن آن در برابر آتش اشاره کرد. از این پارچه برای دوخت لباس های ارتشی و کارگران صنعتی استفاده میشود. زیرا ترکیب این دو پارچه سبب افزایش مقاومت لباس در برابر انواع مواد خورنده و اسیدی موجود در محل و مقاومت بالا در برابر سوختن و ذوب شدگی میشود.

پارچه نومکس و کولار

لباس ضد آتش به چه معناست ؟

لباس ضد آتش در چه دمایی می سوزد ؟ لباس ضد آتش یعنی سدی در برابر شعله های آتش و حرارت بالا که از پوست در برابر گرمای بسیار زیاد مراقبت و محافظت میکند. زمانی که آتش نشانان وارد آتش میشوند. تا زمانی که لباسی با خاصیت ضد حریق بر تن دارند، آسیب نمی بینند. به محض بروز هرگونه مشکل یا خراش و پارگی در لباس باید عملیات را ترک کرده و لباس خود را تعویض کنند. از ترکیب مواد مختلف در لایه بیرونی لباس های آتش نشانی، لباس ضد آتش به وجود می آید. 75 درصد از لایه بیرونی لباس های ضد حریق را نومکس و 23 درصد از آن را کولار و 2 درصد آنرا آنتی استاتیک تشکیل میدهد.

نومکس در لباس ضد حریق نوعی الیاف است که به هیچ وجه در تماس مستقیم با آتش ذوب نشده و یک پوشش سخت و انعطاف پذیر است. کولار اما نوعی فیبر مستحکم است که مصنوعی بوده و وزن بسیار کمی دارد. در برابر کشش، مقاومتی سه برابر فولاد دارد و سبک، منعطف و محکم میباشد. آنتی استاتیک برای جلوگیری از بروز هرگونه انفجار در آتش در لباس آتش نشانان به کار میرود.

لباس ضد آتش در چه دمایی می سوزد ؟ تاب آوری لباس

لباس ضد آتش همانطور که گفته شد از نومکس و کولار یعنی از ترکیب اکسیژن ، هیدروژن ، کربن و نیتروژن ساخته میشود. لباس ضد آتش در چه دمایی می سوزد ؟ نومکس تا 370 درجه سانتی گراد را تاب می آورد. زمانی که در معرض آتش قرار می گیرد، به جای انفجار و سوختن سریع، قطره قطره ذوب شده و به کربن تبدیل میشود و تبدیل به یک عایق حرارتی میشود. آتش را انتشار نداده و در برابر آب و روغن نفوذ ناپذیر است. در برابر برق و اسید و محیط های قلیایی از شخص محافظت میکند. و مهم تر از همه که سبک بوده و برای آزادی عمل کارگران مشکلی ایجاد نمیکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه