دلایل استفاده از کلاه ایمنی و معنی رنگها و کلاسها چیست

آیا می‌دانید دلایل استفاده از کلاه ایمنی و معنی رنگها و کلاسها چیست؟ شاید دقت کرده باشید که کلاه‌های ایمنی در رنگی‌های مختلفی تولید می‌شوند. باید بدانید که این رنگ‌ها هر کدام معنی متفاوتی دارند و هر کلاه با توجه به رنگی که دارد مورد استفاده‌ی متفاوتی قرار می‌گیرد.

دلایل استفاده از کلاه ایمنی و معنی رنگها و کلاسها چیست؟

در این مطلب بررسی می‌کنیم که دلایل استفاده از کلاه ایمنی و معنی رنگها و کلاسها چیست؟ چرا استفاده از این کلاه‌ها برای افراد فعال در مشاغل سخت و صنعتی اجباری است و از هر کلاه با توجه به رنگی که دارد، کجا استفاده می‌شود؟ توجه به کلاس و رنگ کلاه ایمنی اهمیت زیادی دارد چرا باید کلاهی متناسب با شغل خود انتخاب کنید. اگر در محل کار با برق و الکتریسیته سر و کار دارید باید کلاهی را انتخاب کنید که جریان برق را از خود عبور ندهد.

همچنین افراد فعال در محیط‌های ساختمانی باید از کلاه‌هایی استفاده کنن که در برابر ضربه و سقوط اجسام روی آنها مقاومت باشند. دلیل اصلی استفاده از کلاه ایمنی در زمره تجهیزات ایمنی، محافظت از سر در برابر خطرات محیط کار است پس باید کلاهی را انتخاب کنید که با شغل شما تناسب داشته باشد و به طور خاص برای جلوگیری از آسیب‌های مختص محل کار شما طراحی شده باشد.

کلاه های ایمنی و کاربرد آنها به عنوان تجهیزات ایمنی

دلایل استفاده از کلاه ایمنی و معنی رنگها و کلاسها چیست؟ کلاه‌های ایمنی بر اساس برخی کدهای رنگی مشخص و با توجه به نوع مشاغل و محل کار افراد تولید می‌شوند. دستورالعمل‌های تولید این کلاه‌ها بر اساس استانداردهای مشخصی هستند که در سطح بین المللی رعایت می‌شوند. برای انتخاب بین این کلاه‌ها نه به زیبایی رنگ آن، بلکه باید به کاربرد ان توجه کنید. برای هر کلاه با توجه به استفاده‌ای که از آن می‌شود رنگ مشخصی تعیین شده است تا افراد از این طریق بتوانند کلاه متناسب با شغل خود را انتخاب کنند.

دلایل استفاده از کلاه ایمنی و معنی رنگها و کلاسها چیست

معنی هر رنگ از کلاه های ایمنی چیست؟

کلاه‌های ایمنی زرد رنگ برای افرادی تولید می‌شوند که در کارگاه‌های ساختمانی کار می‌کنند. کلاه‌های ایمنی آبی مخصوص افرادی هستند که با برق سر و کار دارند یا تکنسین‌هایی که به عنوان نجار یا کارگران موقت در پروژه‌ای مشغول به کار هستند. کلاه ایمنی سبز معمولا توسط بازرسان ایمنی استفاده می‌شود. همچنین برخی کارآموزان و افراد تازه کار نیز استفاده از این کلاه‌ها را در محل کار ترجیح می‌دهند. کلاه ایمنی سفید در بین سایر رنگ کلاه‌ها بیشتر از همه جلب توجه می‌کند. کلاه سفید مختص معماران، مهندسان، مدیران و سرپرستان است. بازدیدکنندگانی که وارد یک محل کار ساختمانی یا صنعتی می‌شوند نیز از این کلاه‌ها استفاده می‌کنند. کلاه ایمنی قهوه‌ای را معمولا جوشکاران استفاده می‌کنند. این کلاه‌ها در برابر حرارت مقاومت زیادی دارند. کلاه‌های ایمنی قرمز هم مخصوص آتشنشان‌ها هستند.

کلاه ایمنی

رنگ و کلاس های کلاه های ایمنی

هدف از تولید کلاه‌های ایمنی در رنگ‌های مختلف در وهله اول این است که به راحتی بتوان وظیفه هر کس در محل کار را در همان نگاه اول تشخیص داد. این به افراد کمک می‌کند تا در شرایط اضطراری و اورژانسی به راحتی تشخیص دهند که باید دنبال چه کسی برای رفع مشکل بگردند. همچنین استفاده از این کلاه‌ها نفرات حاضر در تیم‌های مختلف فعال در محل کار را به خوبی از یکدیگر تفکیک می‌کند. کلاه‌های ایمنی بر اساس سه کلاس اصلی و در سه سطح حفاظتی مختلف تولید می‌شوند. کلاس G کلاس عمومی است و کلاه‌های تولیدی در این کلاس توانایی تحمل 2200 ولت برق را دارد. کلاه‌های کلاس E کلاه‌های مقاوم در برابر جریان الکتریسیته هستند و تا ولتاژ 20000 ولت را تحمل می‌کنند. کلاه‌های کلاس C رسانا بوده و در برابر جریان الکتریسیته مقاومتی ندارند. توجه به کلاس کلاه‌ها بسیار مهم است و کلاس‌های دیگری هم وجود دارد که کلاه‌ها با توجه به استانداردهای آنها تولید می‌شوند.

  • تیم تحریریه
  • اسفند 10, 1401
  • 153 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه