در چه کارهایی باید از عینک ایمنی استفاده کنیم

امروزه مسئله اینکه در چه کارهایی باید از عینک ایمنی استفاده کنیم؟ برای خیلی از کاربران بحث برانگیز است. همه‌ی ما میدانیم هر کار صنعتی که دارای آلودگی محیطی است و یا خطر پرتاب اجسام وجود دارد، استفاده از عینک ایمنی ضروری است. چشم یکی از حساس ترین عضوهای بدن است و در صورت آسیب خیلی سخت درمان می‌شود. با گذشت زمان امکان دارد دید فرد را کاهش داده و یا به طور کلی از بین برود.

بسیاری از مردم در استفاده از تجهیزات ایمنی از جمله عینک ایمنی کار سهل انگاری میکنند و اهمیت محافظت از چشم در محل کار را درک نمی کنند. عینک ایمنی نه تنها از چشم در حین کار محافظت می کند، بلکه می توانند تأثیر زیادی بر سلامت طولانی مدت چشم داشته باشند. درصد بالایی از آسیب های چشمی در میان کارگران به دلیل استفاده نکردن از عینک ایمنی هنگام کار است.

چه زمانی از عینک ایمنی کار استفاده کنیم؟

با توجه به تولید انواع عینکهای ایمنی و اینکه در چه کارهایی باید از عینک ایمنی استفاده کنیم با تنوع در کاربرد عینک ایمنی مواجه می شویم. استفاده از عینک ایمنی در مشاغل گوناگون، متفاوت است. نوع عینک ایمنی که باید استفاده شود به خطرات موجود در محیط کار بستگی دارد. برای هر موقعیت کاری، عینک مخصوص به همان کار تهیه می شود.

عینک ایمنی کار پرش سنگ

عینک ایمنی کار پرش سنگ، برای مشاغلی مانند نجاری ها، منبت کارها، کار با آهن و کار با سنگ و مصالح مناسب است. این نوع عینک برای مشاغلی که با جامدات سروکار دارند و یا از ابزار آلات مثل دریل و مته استفاده میکنند، کاربردی است. اکثرا در این مشاغل عمل شکستن و بریدن انجام میشود و امکان شکسته شدن قطعه و پرتاب شدن وجود دارد. این عینک دارای سطح بزرگ است و دور آن نوار توری شکل کار شده و تمام نواحی اطراف چشم را کاور میکند.

عینک ایمنی استاندارد

برای محیط‌های کاری مانند آزمایشگاه‌ها که با مایعات شیمیایی سروکار دارند، استفاده از عینک ایمنی استاندارد آزمایشگاهی مناسب است. این عینک‌ها گربه‌ای شکل طراحی شده و کامل اطراف چشم را میپوشاند. عینک های توری برای این محیط کاری مناسب نیست، زیرا از منافذ توری راهی برای ورود مایعات و گاز مواد شیمیایی وجود دارد. این عینک دارای شیشه شفاف است و مانع دید نمیشود.

عینک ایمنی کار گاگل

برای محیط کاری که دارای گازهای شیمیایی است، عینک ایمنی کار گاگل مناسب ترین گزینه است. گازهای شیمیایی باعث ایجاد حساسیت و کاهش بینایی میشود. عینک گاگل فاقد دسته است و با استفاده از یک کش که پشت سر می‌افتد و عینک کاملا روی چشم قرار می‌گیرد. این عینک طوری طراحی شده است که تمام راه های ورود گاز به درون عینک مسدود است. شیشه این عینک می‌تواند تیره یا شفاف باشد.

عینک ایمنی کار جوشکاری

در شغل جوشکاری که فرد با اشعه زیاد کار میکند، استفاده از عینک ایمنی کار جوشکاری بهترین گزینه است. نگاه مستقیم به اشعه، میتواند به قرنیه چشم آسیب برساند. شیشه عینک مخصوص جوشکاری تیره است تا از شدت نور اشعه بکاهد. اندازه تیرگی شیشه به نوع جوشکاری بستگی دارد. غیر از عینک جوشکاری، ماسک جوشکاری نیز وجود دارد. ماسک جوشکاری هم از چشم و هم از صورت در برابر پرش ذرات داغ ناشی از کار جوشکاری محافظت میکند.

دلایلی که باید از عینک ایمنی استفاده کرد

با استفاده از عینک ایمنی استاندارد به سادگی می‌توان با پوشاندن چشم‌ها از خطرات احتمالی جلوگیری کرد. در زیر چند دلیل استفاده از عینک ایمنی ذکر شده است.

  • محافظت در برابر گرد و غبار و اجسامی که هنگام کار پرتاب میشوند
  • در برابر نورهای بسیار روشن یا ناامن محافظت کنید، مانند اشعه جوشکاری
  • پیشگیری از بیماری های چشمی در اثر آلودگی محیطی
  • حفاظت در برابر مواد شیمیایی و آفت کش ها
عینک ایمنی کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه