در چه محیطی نیاز به استفاده از کمربند ایمنی هست

پس در چه محیطی نیاز به استفاده از کمربند ایمنی هست؟ در محیط‌هایی که اشخاص برای انجام امور شغلی خود مجبور هستند به قسمتهای مرتفع یک ساختمان و یا سازه بروند. برای مثال حرفه برقکاری را در نظر بگیرید که کارکنان برای وصل‌کردن سیم‌ها مجبور به بالا رفتن از تیرهای چراغ برق هستند.

کمربند ایمنی کار جزو تجهیزاتی است که در ارتفاع‌های بالای 2 متر مورد استفاده قرار میگیرد. این ارتفاع جزو استانداردهای جهانی است و در مورد تمامی کشورها صدق میکند. کارکنان به هنگام کار در ارتفاع بیش از 2 متر باید از کمربند نجات بهره ببرند. کمربند ایمنی کار انواع مختلفی دارد که ساختار هر یک از آنها با دیگری متفاوت است. ساختار متفاوت هر یک از انواع کمربندهای ایمنی آنها را برای شرایط شغلی مختلف آماده میکند.

آیین نامه ایمنی کار و کمربند نجات

طبق آیین نامه ایمنی در کار در چه محیطی نیاز به استفاده از کمربند ایمنی هست؟ امروز آیین نامه های ایمنی در کار به صورت کاملا جدی توسط موسسه‌‎ها و مجموعه‌های ذیربط پیگیری میشود. در این آیین نامه به طور دقیق نوشته شده است که در چه محیطی نیاز به استفاده از کمربند ایمنی هست. طبق این آیین نامه هیچ کارفرمایی نمیتواند از مسئولیت خرید کمربند ایمنی کار شانه خالی کند. این آیین نامه ادعا دارد که کارفرما موظف است تا کمربند ایمنی نجات برای کارکنان فراهم کند. کارکنان نیز باید برای کار در ارتفاع‌های بالای 2 متر تقاضای خود را برای خرید کمربند ایمنی کار به کارفرما تقدیم کرده و در درخواست آن پافشاری کنند. آیین نامه ایمنی کار در ارتفاع تبصره‌های بسیاری دارد. اما در حالت کلی اگر حادثه‌ای به هنگام کار در ارتفاع دهد، کارفرما مسئولیت بیشتری دارد.

کمربند ایمنی کار

چرا استفاده از کمربند ایمنی ضرورت بالایی دارد؟

پس آنکه دانستید در چه محیطی نیاز به استفاده از کمربند ایمنی هست، قطعا اهمیت و ضرورت استفاده از آن را دریافت کرده‌اید. کمربند ایمنی کار جزو تجهیزاتی است که از سقوط افراد جلوگیری میکند. این کالا قطعات مختلفی دارد و به قسمتهای خاص از بدن افراد وصل میشود. تلفیق قطعات و اجزای مختلف کمربند نجات آن را برای استفاده در ارتفاع‌های مختلف آماده میکند.

انواع کمربند ایمنی کدامند؟

از دیگر مواردی که مشخص میکند در چه محیطی نیاز به استفاده از کمربند ایمنی هست، توجه به انواع کمربند ایمنی کار است. با بررسی مشخصات و ویژگی‌های انواع کمربند ایمنی کار دیدگاه وسیع‌تری نسبت به کاربرد این کالا خواهید داشت.

کمربند نجات سه نوع است.

  • کمربند ایمنی پالایشگاهی: پالایشگاه‌ها از سری محیط‌هایی است که در آنجا مهندسان و کارکنان با ارتفاع‌های زیاد سروکار دارند. از این رو کمربند ایمنی مخصوصی برای محیط‌های پالایشگاهی طراحی شده است. کمربندی ایمنی پالایشگاهی قلّاب‌ها، بندها و ترمزهای مخصوصی دارد.
  • کمربندی ایمنی اداره برق: کمربند ایمنی اداره برق بر طبق استانداردهای خاصی طراحی و تولید میشود. این کمربند توسط اشخاص در مشاغل دولتی و در اداراتی مانند اداره برق و مخابرات مورد استفاده قرار میگیرد. طراحی کمربندی ایمنی برق از کمربندی ایمنی پالایشگاهی ساده‌تر است.
  • کمربند ایمنی داربست: کارگران ساختمانی که با تجهیزاتی مانند داربست سروکار دارند موظف به استفاده از کمربند ایمنی داربست میباشند. استفاده از کمربندی ایمنی داربست اغلب توسط کارگران ساختمانی نادیده گرفته میشود.

قبل از استفاده از کمربند ایمنی به این نکات دقت کنید

استفاده از کمربندی ایمنی کار نکات مختلفی دارد. حتی عدم توجه به نکات استفاده از کمربند ایمنی نیز میتواند خطرآفرین باشد.

نکات استفاده از کمربند ایمنی کار به این شرح است:

  • چک کردن سلامت کمربند ایمنی کار قبل از استفاده از آن بسیار ضروری است. چرا که ممکن است کمربند ایمنی به هر نحوی آسیب دیده باشد و در ارتفاع‌های بالا دچار عدم کارکرد صحیح و منجر به سقوط فرد شود.
  • کمربندی ایمنی باید متناسب به شغلی باشد در آن فعالیت دارید
  • قبل از استفاده از کمربند ایمنی باید نحوه استفاده از آن را یاد بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه