میزان استفاده کارگران از تجهیزات حفاظت فردی

تجهیزات حفاظت فردی که معمولاً به عنوان “PPE” نامیده می شود، تجهیزاتی هستند که برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض خطراتی که باعث صدمات و بیماری های جدی در محل کار می شوند استفاده می شود. این آسیب ها و بیماری ها ممکن است در اثر تماس با خطرات شیمیایی، رادیولوژیکی، فیزیکی، الکتریکی، مکانیکی یا سایر خطرات محل کار ایجاد شود. تجهیزات حفاظت فردی ممکن است شامل اقلامی مانند دستکش، عینک و کفش ایمنی، گوش گیر یا کلاهک، کلاه ایمنی، ماسک تنفسی، یا لباس کار، جلیقه و کت و شلوار تمام بدن باشد. ما در این مطلب به بررسی میزان استفاده کارگران از تجهیزات حفاظت فردی در مالزی و ایران می پردازیم.

برای استفاده صحیح از تجهیزات ایمنی چه باید کرد؟

تمام تجهیزات حفاظت فردی باید به طور ایمن طراحی و ساخته شوند و باید به روشی تمیز و قابل اطمینان نگهداری شوند. باید به راحتی جا بیفتد و باعث تشویق کارگران به استفاده شود. اگر تجهیزات حفاظت فردی به درستی جا نیفتند، می تواند تفاوت بین پوشش ایمن یا قرار گرفتن در معرض خطر را ایجاد کند. کارفرمایان باید تجهیزات حفاظت فردی را برای کارگران خود فراهم کنند و از استفاده صحیح آن اطمینان حاصل کنند. همچنین کارفرمایان موظفند به هر کارگری که از تجهیزات حفاظت فردی استفاده می کند آموزش دهند تا بدانند:

  • چه زمانی از تجهیزات حفاظت فردی استفاده کنند
  • چه تجهیزاتی را در چه مکان هایی استفاده کنند
  • نحوه صحیح پوشیدن، تنظیم و برداشتن آن
  • محدودیت های تجهیزات حفاظت فردی
  • مراقبت مناسب، نگهداری، عمر مفید و دور انداختن تجهیزات

اگر قرار است از PPE استفاده شود، یک برنامه PPE باید اجرا شود. این برنامه باید به خطرات موجود رسیدگی کند. انتخاب، نگهداری و استفاده از PPE؛ آموزش کارکنان؛ و نظارت بر برنامه برای اطمینان از اثربخشی مداوم آن.

بررسی میزان استفاده کارگران از تجهیزات حفاظت فردی در مالزی و ایران

هرچند استفاده درست از لوازم حفاظت فردی میزان صدمات را به شکل کاهشی پایین می آورد اما هنوز هم استفاده از آنها در میان کارمندان و کارگران به شکل فاحشی پایین می باشد. از میان 100 نفر کارگر ساختمانی در مالزی که مورد مطالعه قرار گرفتند اکثرا تایید نمودند که آموزش نقش بسزایی در بالا بردن استفاده از لوازم حفاظت فردی دارد.

ایمن موضوع تایید گر نظریه اقدام عقلایی* است که می گوید در صورت فراهم کردن بستر و اموزش افراد به شکل منطقی رفتاری در جهت کاهش ریسک می کنند. این فرضیه که آموزش، نقش مهمی ایفا می کند در تحقیقات محققین کشور خودمان نیز تایید شده است.

بر طبق تحقیقات رضا خشک دامن در سال 96  در بررسی اولیه میزان استفاده از وسایل حفاظت فردی و حوادث رخ داده در طی یک سال گذشته بررسی گردید. سپس با نصب تابلوهای آموزشی و انجام آموزش چهره به چهره به افراد بعد از یک سال ارزیابی ثانویه انجام گردید. نتایج با نرم افزار spss و با روش آماری تی تست زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و به این نتیجه رسیدند که انجام مداخات آموزش و نصب تابلوهای آموزشی می تواند میزان استفاده از وسایل حفاظت فردی را افزایش داده و در کاهش حوادث در محیط های کاری نقش موثری ایفا می نماید.

 آنچه مهم است آن است که گاها سازمان ها لوازم حفاظت فردی را در اختیار کارکنان می گذارند اما اموزش ها و مشوق های  مورد نیاز را فراهم نمی کنند. لذا به وجود اوردن یک سیستم تشویقی در کنار فراهم کردن اموزشهای دوره ای می تواند نقش بسزایی در جهت افزایش استفاده افراد داشته باشد.

از چه تجهیزات ایمنی استفاده کنیم؟

لوازم و تجهیزات حفاظت فردی باید بر اساس محیط و نوع فعالیت افراد فراهم گردد. به طور مثال در کشور های با اب و هوای گرم کفش ایمنی باید از نوع ضد تعرق باشد و یا کلاه هایی انتخاب شوند که کارگران را دچار گرمای بیشتر نکنند. اگر اینگونه موارد رعایت نشود در عمل کارکنان لوازم خود را کنار گذاشته و این نقض اصل هدف خواهد بود.

براساس آمارهای ارگان ایمنی مالزی*  از هر 100 هراز کارگر 9.2 میزان مرگ در اثر استفاده نکردن از لوازم ایمنی وجود دارد. در سال 2016 40% حوادث و اسیب ها در اثر استفاده نکردن لوازم بوده است.  این امر در ایران بسیار بالاتر است. بر طبق تحقیقات محققین اگاهی و اموزش استفاده از تجهیزات حفاظت فردی نقش کلیدی در افزایش استفاده از لوازم داشته اند. در پایان درمصاحبه با کارگران در مالزی محققین به این نتیجه رسیدند که انتخاب لوازم مناسب در کنار اگاهی دهی می تواند تا 20% در کاهش حوادث نقش داشته باشند.

  • hsetop
  • اردیبهشت 11, 1401
  • 355 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه