اهمیت رنگ در جلیقه ایمنی چیست

جلیقه های ایمنی عموماً در دو رنگ اصلی وجود دارند: سبز-زرد فلورسنت و نارنجی فلورسنت. اما سوال اینجاست که رنگ ها به چه معنا هستند؟ اهمیت رنگ در جلیقه ایمنی چیست برای پاسخ به آن، می‌توانیم به‌طور کوتاه بگوییم هدف از کد رنگی جلیقه ایمنی جلوگیری از حوادث و ایمن نگه داشتن مردم است. در مورد اینکه چرا برخی از کارگران جلیقه های نارنجی و زرد می پوشند و چگونه به آنها کمک می کند در ادامه این مطلب خواهیم گفت.

هر زمان که از کنار یک منطقه ساختمانی یا منطقه صنعتی عبور می کنید، می توانید متوجه شوید که افرادی که در آنجا کار می کنند معمولاً لباس های بسیار درخشان و سایر تجهیزات محافظ می پوشند. هدف از چنین لباس هایی افزایش دید کارگران است به طوری که رانندگان یا سایر اپراتورهای وسایل نقلیه اطراف مراقب افراد شاغل باشند. لباس ایمنی با دید بالا در انواع مختلفی از ژاکت گرفته تا روپوش، دستکش، شلوار و جلیقه‌ها وجود دارد. برای حداکثر امنیت، تمام جلیقه های ایمنی باید با استانداردهای تعیین شده توسط اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) مطابقت داشته باشند. بسته به منطقه ای که کارگران از آنها استفاده می کنند و نوع خطراتی که در معرض آنها قرار دارند، جلیقه ها را می توان به سه دسته طبقه بندی کرد.

جلیقه های ایمنی چگونه طبقه بندی می شوند؟

جلیقه های ایمنی کلاس 1 : طبق استانداردهای OSHA، جلیقه‌های ایمنی کلاس 1 برای کارگرانی که در مناطقی با کمترین سطح خطر کار می‌کنند در نظر گرفته شده است که ترافیک از 25 مایل در ساعت (کمتر از 40 کیلومتر در ساعت) تجاوز نمی‌کند. برای ایمنی بیشتر، کارگران نیز باید دور از ترافیک مذکور مستقر شوند. جلیقه های ایمنی کلاس 1 باید حداقل 155 اینچ مربع نوار بازتابنده روی مواد بازتابنده داشته باشند. نوارها در بالای هر دو شانه و اطراف شکم قابل مشاهده است.

جلیقه ایمنی کلاس 2 : OSHA جلیقه های کلاس 2 را مناسب برای کارگران در مناطق کم دید با ترافیک سنگین تر رتبه بندی می کند. جریان ترافیک در چنین مناطقی ممکن است بیش از 25 مایل در ساعت باشد، بنابراین در صورت امکان، یک بار دیگر، کارگران باید در فاصله ایمن دور از آن کار کنند. جلیقه های ایمنی کلاس 2 باید حداقل 201 اینچ مربع نوار بازتابنده روی مواد بازتابنده داشته باشند. باید نوارهای نواری روی هر دو شانه و یک یا دو نوار افقی در اطراف وسط وجود داشته باشد.

جلیقه های ایمنی کلاس 3 : توسط کارگران در محیط‌های کاری خطرناک‌تر که دید محدود است اما بالاترین اولویت را دارند می‌پوشند. ترافیک در چنین مناطقی بیش از 50 مایل در ساعت است که سطح خطر را افزایش می دهد. جلیقه های ایمنی کلاس 3 باید حداقل 310 اینچ مربع نوار بازتابنده داشته باشند. این دسته از جلیقه ها حداکثر دید را به پوشنده ارائه می دهد و آنها را در حداقل فاصله 1280 فوتی نمایان می کند.

اهمیت رنگ در جلیقه ایمنی چیست

جلیقه های ایمنی نارنجی در واقع به رنگ نارنجی فلورسنت هستند زیرا جلیقه های ایمنی باید روشن و جذاب باشند یا از فاصله بسیار دور قابل مشاهده باشند. جلیقه های ایمنی نارنجی توسط:

  • علائم راهنمایی و رانندگی
  • کارگران کارگاه ساختمانی

چرا و چه زمانی استفاده می شوند؟

از جلیقه های ایمنی نارنجی در فضاهای باز مخصوصاً در روز استفاده می شود. از آنها برای ایجاد تضاد با موارد زیر استفاده می شود:

  • محیط سبز
  • آسمان آبی
  • نور زرد خورشید
  • پس زمینه سیاه

تضاد رنگی که جلیقه های ایمنی نارنجی با این پس زمینه ها ایجاد می کنند، دلیل استفاده از آن در این محیط ها است.

جلیقه های ایمنی زرد در واقع به رنگ سبز مایل به زرد فلورسنت هستند و برای جلوگیری از حوادث و حفظ امنیت مردم طراحی شده اند. جلیقه های ایمنی زرد توسط:

  • کارگران ساختمانی
  • امدادگران اورژانس
  • کارگرانی که در فضای باز کار می کنند

چرا و چه زمانی استفاده می شوند؟

جلیقه های ایمنی زرد بیشتر در هنگام شب استفاده می شوند زیرا مغز انسان از فاصله دور متوجه رنگ زرد فلورسنت می شود و این نیز یکی از دلایل استفاده از این رنگ برای علائم هشدار دهنده و علائم خطر است.

هر دو رنگ برای اهداف ایمنی بسیار خوب عمل می کنند. در حالی که جلیقه ایمنی نارنجی تضاد بسیار خوبی با محیط پس زمینه ایجاد می کند، جلیقه ایمنی سبز-زرد فلورسنت در مقایسه با رنگ های دیگر بسیار سریع و از فاصله دورتری مورد توجه مغز انسان قرار می گیرد. شما باید با توجه به شرایط کاری و الزامات یکی از این دو را انتخاب کنید. ایمنی ارائه شده توسط هر دو رنگ به دلایل خاص خود بی نظیر است.

کدگذاری رنگ جلیقه ایمنی

رنگ ها اغلب با چیزهای خاصی مرتبط هستند. بیایید به عنوان مثال رنگ قرمز را در نظر بگیریم. هنگامی که رنگ قرمز را روی یک تابلو می بینید، ممکن است بیشتر افراد به خطر، هشدار یا اضطراری فکر کنند. این نوع تداعی رنگ برای کدگذاری رنگ جلیقه ایمنی برای اطلاع رسانی خطرات به کارگران و شناسایی برخی از رنگ های ایمنی اولیه استفاده می شود.

مهمترین جنبه جلیقه های ایمنی با دید بالا مشخص بودن است. منظور این است که لباس باید این قابلیت را داشته باشد که توجه ناظر را به خود جلب کند. این واضح بودن را می توان از طریق تضاد و تشخیص افزایش داد. بسته به موقعیت آنها در چرخه رنگ، هر رنگ کنتراست زیاد یا کم با دیگری دارد. در حالی که شناخت از تداعی رنگ ناشی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه