انواع دستکش ایمنی و کار

استفاده از انواع دستکش ایمنی و کار اهمیت بسیار زیادی در دایره وسیعی از مشاغل دارد. محافظت از دست‌ها یکی از مهمترین فاکتورهای ایمنی در هر شغل به شمار می‌رود اما بسیاری از افراد نسبت به این موضوع بی‌توجه هستند. برخلاف صدمات ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی قابل تنفس که به ریه‌ها آسیب می‌زنند یا سایر خطرات محل کار که اندام‌های مختلف را ذره ذره گرفتار می‌کنند، هر آسیبی که به دست‌ها وارد شود بلافاصله خود را نشان می‌دهد.

این به این دلیل است که دست‌ها مرکز برخی از متراکم‌ترین خوشه‌های عصبی بدن هستند. این پایانه‌های عصبی به دست اجازه می‌دهند تا کارهای قابل توجهی مانند خواندن خط بریل را انجام دهد. دلیل دردناک بودن صدمات وارده به دست هم وجود همین خوشه‌های عصبی حساس است. به همین دلیل است که استفاده از دستکش در محیط کار اهمیت زیادی دارد.

با توجه به حساسیت این موضوع، در این مقاله قصد داریم انواع دستکش ایمنی و کار را بررسی کرده و نحوه انتخاب یک دستکش مناسب را توضیح دهیم.

مهمترین نکات در انتخاب دستکش ایمنی

اگرچه استانداردها و مقررات ملی مشخصی برای انتخاب تجهیزات ایمنی مانند دستکش برای برخی مشاغل خاص وجود دارد اما به طور کلی برای انتخاب دستکش باید چندین نکته را مد نظر داشته باشید. اگر در کار خود با مواد شیمیایی و خطرناک سر و کار دارید حتما باید دستکشی که تهیه می‌کنید از شما در برابر جذب این مواد به پوست، محافظت کند. همچنین دستکش ایمنی باید توانایی مقابله در برابر بریدگی و پارگی‌های شدید را داشته باشد. دستکش ایمنی نباید به راحتی سوراخ شده یا دچار ساییدگی شود و همچنین باید از سوختگی‌های حرارتی یا شیمیایی نیز جلوگیری نماید.

وجود انواع دستکش ایمنی و کار به دلیل گستردگی مواد و خطرات مختلفی است که افراد را در محل کار آنها تهدید می‌کنند. پس باید هنگام انتخاب دستکش مناسب توجه کنید که کاربری آن متناسب با شغل شما تنظیم شده باشد.

پیدا کردن یک دستکش ایمنی مناسب

با بررسی انواع دستکش ایمنی و کار، حال باید بین آنها بهترین گزینه را برای خرید انتخاب کنید. تا اینجا متوجه شدیم که دست‌ها به طرق مختلفی در معرض خطر قرار می‌گیرند. نوع کار شما و ماهیت آن و خطراتی که با آنها دست و پنجه نرم می‌کنید، مستقیما روی انتخاب دستکش تاثیرگذار هستند. همچنین سبکی و راحتی دستکش‌ها نیز اهمیت زیادی دارد تا ضمن محافظت از شما، برایتان خسته کننده نباشند و در نتیجه، راندمان و بازده کاری شما را نیز پایین نیاورند.

دستکش ایمنی

به طور کلی انواع دستکش ایمنی و کار را از مواد و متریال مشخصی تهیه می‌کنند. این مواد عبارتند از چرم، برخی پارچه‌های خاص، متریال مقاوم در برابر مواد شیمیایی و مایعات خطرناک و در نهایت، لاستیک عایق.

با در نظر گرفتن این موارد باید گفت که معمولا متداول‌ترین ماده برای تولید انواع دستکش ایمنی و کار، نیتریل است. از نیتریل برای تولید دستکش‌های سبک و مقاوم استفاده می‌شود. به جز نیتریل، همانطورکه گفته شد چرم و پارچه نیز برای تولید دستکش کاربرد دارند.

دستکش‌های چرمی از جمله ضخیم‌ترین انواع دستکش ایمنی و کار به شمار می‌روند. این دستکش‌ها می‌توانند از شما در برابر سوختگی، بریدگی، گرما یا سرما، محافظت کنند. به همین دلیل است که در بسیاری از مواقع مورد استفاده‌ی جوشکاران قرار می‌گیرند. همچنین این دستکش‌ها چسبندگی خوبی هم دارند و دست شما را برای حرکت محدود و اذیت نمی‌کنند. پارچه و سایر مواد لاستیکی نیز هر کدام به هدف مشخصی برای تولید دستکش‌های ایمنی استفاده می‌شوند که باید با توجه به کاربری مد نظر خود بین آنها انتخاب کنید.

اهمیت دستکش ایمنی

سخن پایانی

انتخاب یک دستکش خوب از بین انواع دستکش ایمنی و کار اهمیت بسیار زیادی دارد. دست‌ها از جمله مهمترین اجزای بدن ما هستند که هر گونه آسیب به آنها می‌تواند تبعات سختی داشته باشد. به همین دلیل است که باید حتما استفاده از دستکش در محیط کار را در نظر داشته باشیم. صرف هزینه برای خرید یک دستکش کارا و با دوام شاید در ظاهر بی‌دلیل یا اضافه به نظر برسد اما می‌تواند از بسیاری از زیان‌های مالی و جانی بزرگتر، جلوگیری کند.

  • تیم تحریریه
  • فروردین 5, 1402
  • 167 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه