کارکرد لوازم حفاظت فردی اتش نشانی

در سال های اخیر در اقصا نقاط دنیا مانند امریکا و استرالیا و ایران با مشکل اتش سوزی مواجه هستیم. بر طبق گزارش اداره امار ایالت کالیفرنیا از ژانویه 2020 تا اوت 2020 میزان 5924 اتش سوزی گزارش شده است. لذا اتش نشانان به عنوان مهم ترین عامل در اطفای حریق دارای نقش بی بدیلی هستند. برای انجام وظایف خود (برای حفظ جان انسان ها و تاسیسات) دچار اسیب های روحی و روانی بسیاری می شوند. ایمنی اتش نشانان دارای اهمیت بسیار بوده و لوازم حفاظت فردی نقش عمده ای بازی می کنند. کلاه، کفش، دستکش، لباس ضد حرارت و اس سی بی ای (تنفسی) از حداقل لوازم مورد نیاز می باشد. در این مطلب می خواهیم به کارکرد لوازم حفاظت فردی اتش نشانی اشاره کنیم.

کارکرد لوازم حفاظت فردی اتش نشانی

براساس امار ان اف پی ای 39% اتش نشانان در طول عملیات دچار اسیب دیدگی می شوند. این امر به نسبت بالایی می باشد. پس از مصاحبه با افراد اسیب دیده 3 عامل کیفیت راحتی و ازادی حرکت لوازم حفاظتی به عنوان عوامل کلیدی ذکر شدند. عامل ازادی حرکت و راحتی توسط کارگران ساختمانی نیز عنوان شده است. انتخاب مواد مناسب و مرغوب و سایز بندی درست و طراحی صحیح همگی از جمله عوامل کلیدی هستند.

بر اساس امار بین سال های 2009-2005 4 عامل باعث اسیب (سوختگی) اتش نشانان شده است که عبارتند از:

  • استفاده نادرست از لوازم
  • لوازم بی کیفیت
  • اموزش های ناکافی
  • تعرق زیاد به دلیل طراحی نا مناسب لباس ها
  • هم چنین سنگین بودن و عدم انعطاف لباس ها و لوازم به عنوان عامل مهمی ذکر شده است.

شایان ذکر است علت عدم استفاده دائمی و درست کارگران ساختمانی از لوازمشان نیز می تواند مرتبط با این موارد نیز باشد. سنگینی و عدم راحتی لوازم می تواند باعث تعرق بیشتر، بالا بردن فشار خون و افزایش اسیب های قلبی شود. هم چنین طراحی نامناسب با محدود کردن رنج حرکتی افراد باعث می شود انگیزه انها در استفاده کم شود. مناسب است گریزی هم به نقش سایز و فیزیک افراد در افزایش یا کاهش کارایی لوازم حفاظتی دشته باشیم. بر اساس تحقیقات پارک و برودی در امریکا (2014) به طور کلی فقدان سایز های متنوع و مناسب که نیاز های همه ی افراد را در بر بگیرید یک معظل جدی می باشد. این موضوع برای کارکنان زن پیچیده تر نیز می شود و شایسته است مورد توجه کارشناسان و طراحان قرار گیرد.

PPE چرا برای آتش نشانان مهم است؟

استفاده از تجهیزات حفاظت فردی ضروری است، به ویژه برای مشاغلی که با شرایط اضطراری مانند آتش سوزی سروکار دارند. در حالی که ایمنی دلیل اصلی استفاده از PPE مناسب است، آتش نشانان برای جلوگیری از استنشاق بخارات خطرناک، سموم و زباله هایی که می توانند به ریه ها و سیستم تنفسی آنها آسیب برسانند، به آنها نیاز دارند.

PPE برای آتش نشانان بسیار مهم است، بنابراین آنها می توانند بدون سوختگی یا آسیب ریه ناشی از استنشاق دود، وارد خانه یا ساختمان شوند. حتی در شرایطی که این قهرمانان مجبور به افزایش سایز یا تعمیرات اساسی هستند، پوشیدن PPE نیز لازم است تا در حین انجام کارشان آسیب جدی نبینند. شلوار و ژاکت اجزای حیاتی مجموعه PPE آتش نشان ها هستند زیرا با لایه های مختلف پارچه برای محافظت بهینه در برابر آتش ساخته شده اند. به طور خاص، شلوار و ژاکت از یک پوسته یا لایه بیرونی، یک مانع رطوبت و لایه حرارتی تشکیل شده است.

لایه بیرونی و حرارتی، پوشنده را از گرمای تابشی محافظت می کند و همچنین می تواند به عنوان محافظت در برابر شعله جزئی عمل کند. در حالی که سد رطوبت به عنوان محافظ در برابر آب پاشیده شده عمل می کند تا از خیس شدن بدن آنها جلوگیری کند و آنها را از آسیب های ناشی از سوختگی بخار نجات دهد. از سوی دیگر، دستکش‌ها و چکمه‌هایی که آتش‌نشانان می‌پوشند از مواد مقاوم در برابر آتش ساخته شده‌اند تا از دست‌های آن‌ها در برابر اشیاء تیز، گرمای تابشی و سایر اشکالی که ممکن است در حین خدمات آتش‌نشانی با آن‌ها مواجه شوند، محافظت کنند.

محافظت در برابر خطرات بهداشتی

کلاه ایمنی قابل تشخیص ترین تجهیزات یک آتش نشان است و از مواد بادوام و مقاوم در برابر آتش ساخته شده است تا از سر آنها در برابر دماهای شدید و ریزش زباله محافظت کند. به همین ترتیب، از خیس شدن آتش نشان از آب پاشیده شده نیز جلوگیری می کند. در نهایت، PPE همچنین شامل یک ماسک صورت، یک بسته هوا و یک سیلندر هوا است تا بتوانند فشار هوا را تنظیم کرده و هوای تمیز را در طول عملیات اطفای حریق تنفس کنند و در برخی شرایط، فیلتر های کوچک مانند چرخ دنده گنجانده شده است تا از هوای بازدم شده برای خنک کردن آتش نشان استفاده شود.

علاوه بر محافظت فیزیکی، تجهیزات حفاظت فردی همچنین به عنوان ابزار ایمنی برای محافظت از آتش نشان در برابر عناصر خطرناک موجود در هوا که ممکن است به دلیل استنشاق بیش از حد دود منجر به شرایط تنفسی جدی شود، عمل می کند. علاوه بر این، PPE همچنین به عنوان یک محافظ عمل می کند تا از جذب سموم و ذرات مضر پوست که در غیر این صورت ممکن است منجر به بیماری های مزمن شود، جلوگیری می کند.

به طور کلی، PPE برای آتش نشانان همیشه باید در طول خدمات آتش نشانی پوشیده شود تا محافظت کافی را فراهم کند و این افراد حرفه ای را قادر سازد تا وظایف خود را به خوبی انجام دهند. علاوه بر پوشیدن صحیح PPE، نگهداری صحیح نیز ضروری است تا تجهیزات در شرایط خوبی باقی بمانند و در صورت بروز آتش سوزی دیگر آماده استفاده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه