چرا رنگ لباس آتش نشان ها قرمز است

اگر اخبار تماشا کرده باشید، حتما در سال های اخیر نمونه های مختلفی از لباس آتش نشانی را دیده اید. پس از اتفاق پلاسکو که آتش نشانان با حضورشان در صحنه از بار این اتفاق کاستند بیشتر افراد جامعه از پررنگ بودن نقش آتش نشانان باخبرند. به همین منظور استفاده از لباس ایمنی برای حفاظت از جان آن ها یکی از مهم ترین هاست. در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که چرا رنگ لباس آتش نشان ها قرمز است انتخاب رنگ قرمز بسیار فراتر از یک رنگ زیبا است، بلکه راه حلی امن تر و کاربردی تر است. از این گذشته، لباس های آتش نشانی باید بهترین محافظت ممکن را به پوشندگان خود ارائه دهند.

به طور سنتی، آتش نشان ها لباس های سرمه ای می پوشیدند که به ندرت شسته می شد. با افزایش نگرانی ها در مورد آلودگی ذرات، لباس های طلایی رنگ به عنوان جایگزینی برای آشکارتر کردن ذرات دود محبوبیت پیدا کرده اند. در نتیجه این روند، اکنون لباس های آتش نشان نیز بیشتر شسته می شد که دوام را به یک نکته مهم تبدیل می کرد.

چرا رنگ لباس آتش نشان ها قرمز است

همانطور که گفته شد، رنگ قرمز لباس آتش نشان ها را می توان در فرانسه دنبال کرد، جایی که آتش نشانی در سال های اخیر اغلب در اخبار مطرح شده است. اما چرا قرمز اینقدر محبوب است؟ لباس‌های قرمز آتش نشانی مدیون سه مزیت عملی اصلی هستند.

1. تمایز و دید

یکی از مزایای اصلی رنگ قرمز، تمایز آن از سایر پرسنل اورژانس است. نیروهای مختلفی اغلب در صحنه اضطراری حضور دارند  پلیس، ارتش، کارکنان آمبولانس، آتش نشانان و خدمات نظافتی تنها چند نمونه هستند. اکثر این نیروها معمولاً کت و شلوارهای سرمه ای می پوشند. رنگ دیگری که معمولاً برای لباس آتش نشانی است، زرد با دید بالا است – به عنوان مثال در تصادفات جاده‌ای – که تشخیص آن از لباس‌های طلایی رنگ از دور بسیار دشوار است. پس جای تعجب نیست که رنگ قرمز لباس های آتش نشان را به معنای واقعی کلمه در مواقع اضطراری برجسته می کند. آتش نشانان به راحتی می توانند همکاران خود را از سایر پرسنل اورژانس شناسایی کنند، در حالی که تماشاگران می توانند به وضوح آتش نشانان را از فاصله دور تشخیص دهند.

2. حفاظت حرارتی بهتر

رنگ قرمز فراتر از فواید، چشم نواز است. لباس کار آتش نشانی قرمز در واقع محافظت بهتری برای آتش نشانان نسبت به لباس های سرمه ای یا طلایی دارند. اما چگونه یک تفاوت ساده در رنگ می تواند مسئول آتش نشانی ایمن تر باشد؟ از کل طیف رنگی، قرمز رنگی است که به طور طبیعی بالاترین سطح حفاظت را در برابر اشعه و نور مادون قرمز ارائه می دهد. آتش گرما و تشعشع ساطع می کند و لباس آتش نشانی به رنگ قرمز بالاترین محافظت را در برابر گرمای تابشی ایجاد می کند. این یک مزیت بسیار ملموس برای کسانی است که لباس کار قرمز را با رنگ های دیگر مقایسه می کنند.

(مزیت استفاده از رنگ قرمز برای لباس کار)

3. ذرات را بدون به نظر کثیف نشان می دهد

دلیل محبوبیت بیشتر لباس کار طلایی رنگ در وهله اول این بود که یک لباس طلایی کثیف به راحتی قابل تشخیص است تا یک لباس سرمه ای کثیف. این روند به شدت با نگرانی آتش نشانان در مورد سرطان مرتبط بود، زیرا ذرات دود سرطان زا را می توان در لباس های طلایی بهتر مشاهده کرد. به این ترتیب آنها می دانستند چه زمانی باید لباس کارها را بشویند. به نظر می رسد امروزه آتش نشانی ها از رنگ طلایی فاصله گرفته اند. اگرچه تشخیص کثیف بودن لباس کار طلایی یک مزیت ایمنی و بهداشتی است، اما تمیز کردن لباس کار طلایی دشوار است به خصوص وقتی صحبت از لکه های چربی است که به سطح الیاف نفوذ می کنند.

رنگ قرمز روشن تر از آبی است و به ذرات خاک و دود اجازه می دهد بیشتر قابل مشاهده باشند. همچنین کمی تیره تر از طلایی است و باعث می شود لباس کارها کمتر کثیف به نظر برسند. این امر باعث می‌شود که رنگ قرمز بهترین سازش بین رنگ های سرمه ای و طلایی باشد. به منظور مراقبت از لباس از نظر ایمنی و ظاهر آن، تعیین پروتکل شستشوی مناسب اکیداً توصیه می شود.

لباس آتشنشانی
  • مدیریت
  • بهمن 2, 1400
  • 4044 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه