چرا در آزمایشگاه شیمی باید عینک بزنیم؟

چرا در آزمایشگاه شیمی باید عینک بزنیم؟ از عینک‌های محافظ باید در هر فضای آزمایشگاهی که در آن خطرات فیزیکی، بیولوژیکی یا شیمیایی وجود دارد استفاده شود. همچنین در هر موقعیتی که احتمال آسیب به چشم در آن زیاد باشد.

صدمات چشمی در محیط‌های آزمایشگاهی بسیار شایع هستند و ممکن است منجر به آسیب‌های جدی و یا حتی دائمی به چشم شوند. این خطرات را می‌توان با استفاده از برخی تجهیزات ایمنی مانند عینک‌های ایمنی سبک و مقاوم در برابر ضربه یا مواد شیمیایی کاهش داده و کنترل کرد.

حفاظت از چشم در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی و شیمیایی

در پاسخ به این سوال که چرا در آزمایشگاه شیمی باید عینک بزنیم، نشریه CDC (ایمنی زیستی در آزمایشگاه‌های میکروبیولوژی و زیست پزشکی)، اینطور توضیح می‌دهد: «هنگام انجام هر فعالیتی که پتانسیل پاشیدن یا اسپری میکروارگانیسم‌ها یا سایر مواد خطرناک را دارد، پرسنل باید از عینک‌های محافظ استفاده کنند.»

نکات مهم در استفاده از عینک های ایمنی

هنگام کار در فضاهای آزمایشگاهی باید از خطرات احتمالی ایمنی چشم در این محیط‌ها آگاه باشید. خطرات محیط‌های آزمایشگاهی ممکن است شامل عوامل بیولوژیکی، مواد شیمیایی (از جمله ضد عفونی کننده‌ها)، تشعشعات نوری، گرما و غیره باشد. عینک محافظ باید در تمامی محیط‌هایی که خطرات فیزیکی، بیولوژیکی یا شیمیایی وجود دارد، استفاده شود.

عینک‌های ایمنی هم انواع طبی آنها وجود دارد و هم مدل‌هایی که می‌توان آنها را روی عینک‌های طبی استفاده کرد. از از عینک‌های طبی معمولی استفاده می‌کنید باید بدانید که نمی‌توان آنها را به تنهایی در فضای آزمایشگاه به چشم داشت. این عینک‌ها جایگزین مناسبی برای عینک‌های ایمنی نیستند و در برابر ضربه هم مقاومتی ندارند.

عینک ایمنی

حال که می‌دانید چرا در آزمایشگاه شیمی باید عینک بزنیم، باید گفت که علاوه بر استفاده از عینک ایمنی، برای محافظت از چشم در محیط آزمایشگاهی باید با محل نزدیک‌ترین ایستگاه شستشوی چشم نیز آشنا باشید. همچنین در صورت قرار گرفتن چشم در معرض هر ماده شیمیایی یا بیولوژیکی، حتما مورد را گزارش کنید.

انواع عینک ایمنی

در ادامه بررسی این موضوع  که چرا در آزمایشگاه شیمی باید عینک بزنیم، باید با انواع این عینک‌ها نیز آشنا باشیم. عینک ایمنی معمولی از چشم در برابر ضربه‌هایی با شدت متوسط و ذرات حاصل از برش سنگ، اره کردن، شکستن شیشه، پاشیده شدن مواد شیمایی یا بیولوژیکی و غیره محافظت می‌کند. این عینک‌های محافظ دارای فریم‌های ایمنی ساخته شده از فلز یا پلاستیک و لنزهای مقاوم در برابر ضربه هستند.

عینک ایمنی محافظ در برابر مواد شیمیایی هم وجود دارد. این عینک‌ها محافظ‌های قدرتمندی در برابر مواد شیمایی، مواد خورنده و غلیظ هستند و چشم را به طور کامل می‌پوشانند. آنها نه تنها در برابر مواد شیمیایی بلکه در برابر ذرات گرد و غبار و ضربه هم مقاومت خوبی دارند. برخی از انواع این عینک‌ها را می‌توان روی عینک‌های طبی استفاده کرد.

شیلد صورت

همچنین در برخی مواقع، پاسخ سوال چرا در آزمایشگاه شیمی باید عینک بزنیم، محافظت در برابر مواد شیمیایی نیست؛ بلکه ممکن است لازم باشد از چشم در برابر نور و تشعشعات محافظت کنید. عینک‌هایی وجود دارد که به طور خاص برای حافظت از چشم در برابر طول موج‌های مختلف نور تولید شده توسط لیزر تولید و استفاده می‌شوند. انتخاب عینک مناسب در این شرایط، با توجه به تجهیزات و نوع کار شما انجام می‌شود. در برخی مواقع استفاده از شیلد صورت هم پیشنهاد می‌شود.

شیلد‌های صورت عینک نیستند، بلکه ورقه‌های پلاستیکی شفافی هستند که نه تنها چشم‌ها، بلکه تقریبا کل صورت را می‌پوشانند. شیلدها برای محافظت از چشم و صورت در برابر مواد شیمیایی یا گرد و غبار مناسب‌اند اما در براربر ضربه مقاومتی ندارند. البته نمی‌توان از آنها به تنهایی استفاده کرد؛ بلکه باید در کنارشان عینک‌های ایمنی را هم به کار برد.

  • تیم تحریریه
  • فروردین 2, 1402
  • 200 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه