چرا استفاده از تجهیزات ایمنی در محل کار مهم است؟

ایمنی در حین کار دغدغه اصلی در هر محیط صنعتی هم برای کارکنان و هم برای کارفرمایان است. استفاده کافی از تجهیزات ایمنی در محل کار، حفاظت بیشتری از کارکنان برای حضور در اقدامات ایمنی دیگر فراهم می کند. اما چرا استفاده از تجهیزات ایمنی در محل کار مهم است؟ تجهیزات ایمنی رایج در بسیاری از محل‌های کار شامل دستکش، کلاه ایمنی، عینک ایمنی، چکمه‌های ایمنی، محافظ‌های شنوایی، ماسک‌های تنفسی و لباس‌های با دید بالا مانند ژاکت‌های بازتابنده است که معمولاً در کارگاه‌های ساختمانی پوشیده می‌شوند. همچنین بسیاری از موارد ایمنی ویژه برای مکان های کاری خاص، مانند مواردی که از اشعه ماوراء بنفش یا مادون قرمز استفاده می کنند، وجود دارد.

تجهیزات ایمنی که به عنوان تجهیزات حفاظت فردی نیز شناخته می شوند، به طور خاص برای کمک به محافظت از کارگران در برابر خطرات بهداشتی یا ایمنی در محل کار طراحی شده اند. با استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب، کارگران می توانند تعداد حوادث قابل پیشگیری را که هر ساله در محل کار رخ می دهد کاهش دهند.

چرا استفاده از تجهیزات ایمنی در محل کار مهم است؟

حتی زمانی که تلاش می شود تا حد امکان خطرات در محل کار از بین برود، خطرات ممکن است همچنان وجود داشته باشد. این خطرات شامل آسیب به سر، پا یا هر قسمت دیگر بدن در اثر سقوط یا افتادن اشیا یا مواد شیمیایی خورنده است. سایر خطرات فیزیکی عبارتند از ساییده شدن سیم ها، کار با نردبان نامرغوب، ریختن مواد، قطعات متحرک تیز در معرض و حتی صدای بلند مداوم. چشمان شما همچنین ممکن است در معرض خطر غیرقابل توجیه گرد و غبار و سایر ذرات مشکوک، پاشش فلز مذاب، یا حتی پاشش مایعات (عمدتاً مواد شیمیایی/اسیدی مضر) باشد. سایر خطرات ممکن است شامل تهدیدات گازی مانند مونوکسید کربن و در موارد دیگر بنزین، مواد قابل اشتعال و غیره باشد.

کار برای ساعات طولانی در شرایط آب و هوایی شدید مانند محیط گرم یا سرد می تواند خطر آسیب را ده برابر افزایش دهد و تجهیزات ایمنی مانند دستکش های آلومینیومی برای محافظت از دست ها در برابر حرارت و دمای شدید بسیار مهم هستند.

قبل از انتخاب یا خرید هر نوع تجهیزات ایمنی، باید در نظر گرفت که آیا برای کار مناسب است یا خیر، آیا سطح مناسبی از راحتی را با محافظت ارائه می دهد و برای استفاده مؤثر از آن چه آموزش و نگهداری لازم است. اغلب گفته می شود که کارمندان یا کاربران نهایی باید تجهیزات خود را به جای مدیران انتخاب کنند، زیرا این امر باعث می شود که تجهیزات به درستی جا بیفتند و خیلی سنگین یا فاقد راحتی باشند.

ذخیره و نگهداری تجهیزات ایمنی

تجهیزات ایمنی زمانی که استفاده نمی شوند باید محدودیت های ذخیره سازی را به درستی رعایت کنند. تمیز نگه‌داشتن آن و در شرایط کاری خوب به بررسی مداوم نیاز دارد، در غیر این صورت ممکن است در کوتاه‌مدت خطر منسوخ شدن را داشته باشد. یکی از اقدامات کارآمد، معرفی افرادی است که مسئولیت بررسی منظم ایمنی تجهیزات را بر عهده دارند.

علاوه بر ارائه تجهیزات ایمنی مناسب برای کمک به حداقل رساندن خطرات، کارکنان به آموزش منسجم و جامع نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که از تجهیزات ایمنی به درستی در محل کار خود استفاده می کنند. با این وجود، همراه با آموزش، سیاست ها و برچسب گذاری مناسب، تجهیزات ایمنی بهترین راه برای جلوگیری از آسیب در محل کار است.

پرکاربردترین تجهیزات ایمنی در محل کار

اینکه چه تجهیزاتی لازم است به ماهیت کار بستگی دارد. در اینجا خلاصه ای از متداول ترین تجهیزات ایمنی استفاده شده در محل کار آمده است:

1) لباس محافظ

شامل مواردی مانند ژاکت ایمنی، کفش ایمنی و غیره است که از موادی ساخته شده است که در برابر پاشش شیمیایی، آزبست، چربی و غیره محافظت می کند. این نوع لباس برای کارگران خودرو، کارگران ساختمانی، شیمیدان ها و هر صنعت دیگری طراحی شده است.

2) دستکش ایمنی

این دستکش ها برای محافظت از کارگران در برابر تماس مستقیم با مواد مضر از طریق پوست یا آسیب دیدگی دست طراحی شده اند. انواع دستکش های کار شامل دستکش های ایمنی صنعتی، دستکش های لاستیکی برای جابجایی مواد شیمیایی و دستکش های کولار برای ساخت و محافظت در برابر سایش می باشد.

3) عینک ایمنی

این اقلام برای محافظت از چشمان کارکنان در برابر زباله های خطرناک یا مواد عفونی طراحی شده اند. انواع مختلفی از محافظ چشم در بازار موجود است که شامل عینک، محافظ صورت، گیره و غیره است که صرفاً بسته به انواع مختلف شرایط کار است.

در مجموع، می توان با اطمینان گفت که حتی زمانی که بیشترین مراقبت را برای محافظت از آسیب انجام می شود، همیشه خطر ایمنی برای کارکنان وجود دارد. کارکنان باید از اهمیت ایمنی در محل کار و مزایای ارزشمند آن نه تنها برای آنها بلکه برای بهره وری کلی در محل کار آگاه شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه