نقش طراحی در افزایش کارایی لوازم حفاظت فردی

خطرات در هر محل کار وجود دارد، بنابراین استراتژی هایی برای محافظت از کارگران ضروری است. اولویت باید پیروی از “سلسله مراتب کنترل” از جمله حذف، جایگزینی یا کنترل های مهندسی خطرات در منبع آنها یا در طول مسیر بین منبع و کارگر باشد. روش‌های زیادی در دسترس هستند و باید از مناسب‌ترین روش‌ها برای شرایط خاص استفاده کرد. اما در این بین نقش طراحی در افزایش کارایی لوازم حفاظت فردی بسیار حائز اهمیت است به همین منظور در این مطلب به بررسی این موضوع می پردازیم.

قبل از هر تصمیمی برای شروع یا گسترش یک برنامه PPE، مهم است که اصول اساسی استراتژی های حفاظتی را درک کنید. عناصر اصلی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • حمایت از کارگران
  • مطابقت با قوانین / مقررات / استانداردها / دستورالعمل های قابل اجرا
  • انطباق با الزامات داخلی شرکت
  • امکان سنجی فنی

یک استراتژی جامع خوب، خطرات را در نظر می‌گیرد، ارزیابی ریسک را انجام می‌دهد، همه روش‌های کنترل ممکن را ارزیابی می‌کند، رویکردهای مختلف را یکپارچه می‌کند و کنترل‌ها را مرتباً بررسی می‌کند تا مطمئن شود که خطر همچنان کنترل می‌شود.

نقش طراحی در افزایش کارایی لوازم حفاظت فردی

در صنایع مختلف لوازم حفاظتی در جهت کاهش ریسک خطرات بهداشتی و ایمنی مورد استفاده قرار می گیرند. محققین به این نتیجه رسیدند که طراحی مناسب می تواند نقش کلیدی در جهت استفاده بیشتر کارکنان و کارگران داشته باشد. به طور مثال اخیرا و بعد از همه گیری بیماری کووید 19 و لزوم استفاده از ماسک و ناراحتی افراد در اثر استفاده از ماسک های غیر استاندارد و غیر ارگونومیک اهمیت طراحی ارگونومیک برجسته شده است. این امر در مورد سایر لوازم ایمنی نیز صدق می کند.

به طور کلی و در کشور ما بسیاری از لوازم غیر ارگونومیک بوده و دلیل عدم استفاده کارگران از انها نیز همین امر می باشد. بررسی کامل و همه جانبه این موضوع نیاز به مطالعات فنی/اجتماعی دقیق دارد که در این مقاله نمی گنجد. محققین با استفاه از نرم افزار های کامپیوتری به شبیه سازی حالت های مختلف حرکتی افراد پرداخته تا مشکل انها را در یابند و به این نتیجه رسیدند که طراحی مجدد برخی لوازم می تواند به افزایش استفاده منجر شود. هم چنین فراهم کردن فیلم و عکس در کنار لوازم می تواند موثر باشد. این امر باعث افزایش استفاده از لوازم از 47% به 81% شده است.

چه زمانی باید از PPE استفاده کرد؟

PPE برای کاهش یا به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض یا تماس با عوامل فیزیکی، شیمیایی، ارگونومیک یا بیولوژیکی مضر استفاده می شود. به یاد داشته باشید، هنگام استفاده از PPE خطری “از بین نمی رود”، اما ممکن است خطر آسیب کاهش یابد. به عنوان مثال، استفاده از محافظ شنوایی احتمال آسیب شنوایی را در زمانی که گوش در معرض قرار گرفتن نویز است، مناسب هستند و هنگامی که PPE به درستی استفاده می شود، احتمال آسیب را کاهش می دهد. با این حال، استفاده از محافظ شنوایی صدا را از بین نمی برد.

PPE چه زمانی باید استفاده شود:

  • به عنوان یک اقدام موقت (کوتاه مدت) قبل از اجرای کنترل ها؛
  • در مواردی که سایر کنترل ها در دسترس یا کافی نیستند.
  • در طول فعالیت هایی مانند تمیز کردن، تعمیر و نگهداری که در آن کنترل های قبل از تماس امکان پذیر یا موثر نیستند.
  • در مواقع اضطراری

چرا باید ابتدا خطرات را شناسایی و ارزیابی ریسک انجام دهیم؟

اولین قدم در توسعه یک برنامه PPE شناسایی خطرات در محل کار است. شیوه های کاری، فرآیندها، رویه های شغلی، تجهیزات، محصولات، چیدمان محل کار و عوامل فردی باید بررسی شوند.

توجه ویژه باید به الزامات شغلی شود زیرا برخی از انواع خطرات به بیش از یک قطعه PPE نیاز دارند. به عنوان مثال، کار با کلر ممکن است به محافظت از تنفس، پوست و چشم نیاز داشته باشد زیرا کلر هم سیستم تنفسی و هم غشاهای مخاطی چشم را تحریک می کند. بررسی مداوم برگه‌های داده ایمنی مهم است زیرا خطرات مرتبط با محصولات خاص را نشان می‌دهند و توصیه‌های PPE را ارائه می‌کنند.

  • hsetop
  • اردیبهشت 13, 1401
  • 307 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه