عوارض استفاده از کفش ایمنی نامناسب

تجهیزات ایمنی به علت رشد فزاینده کارگران، روز به روز در حال گسترش است. با توجه به روند فعلی، گسترش استفاده از تمام ابزار آلات کار و تجهیزات ایمنی قطعی است. این موضوع باعث می‌ شود که تمام کارگران ملزم به استفاده از ابزار آلات کار و تجهیزات مربوط به آن شوند. اما برخی از کارفرمایان و کارگران توجهی به الزامات کاری ندارند و از تجهیزات نامناسبی استفاده می‌ کنند. این موضوع باعث می‌ شود که اتفاقات ناخواسته زیادی به وجود آیند که هزینه های زیادی را برای هر دو طرف به همراه دارد. یکی از اتفاقات ناخواسته، مربوط به حادثه های وحشتناک کاری است که می تواند جان کارگران را تهدید کند.عوارض استفاده از کفش ایمنی نامناسب چیست؟

آیا مهم است که تجهیزات ایمنی دارای استاندارد باشند؟

هدف از طراحی تجهیزات ایمنی ایجاد امنیت برای کارگران است. پس اگر کارگران برای حفظ سلامتی و امنیت جانی خود ارزش قائل هستند باید از ابزار آلات کار مانند: کفش ایمنی استفاده کنند. تجهیزات کار به جهت اهمیتی که دارند باید دارای معیارهای خاصی باشند که مقاومت آنها را ثابت کند. اگر کفشی نتواند از معیارهای استاندارد عبور کند قطعاً نمی‌ تواند ایمنی و مقاومت لازم را برای کارگران فراهم کند. به طور مثال اگر کفش ایمنی توسط کارگران کارگاهی استفاده شود و یک گیره آهنی بر روی کفش بیفتد. در این حالت اگر کفش ایمنی دارای استاندارد باشد مطمئناً می تواند از انگشتان پای کارگر محافظت کند. ولی اگر کفش استاندارد نداشته باشد مطمئناً پنجه آهنین کفش باعث آسیب شدید به انگشتان پا میشود.

مسئله دیگری که در موضوع تجهیزات ایمنی دارای استاندارد مطرح می باشد، وضعیت سلامتی پاهای کارگر است. یک کارگر را تصور کنید که در طول روز چندین ساعت در یک کارگاه و یا محیط کاری خود مشغول به کار است. مطابق قانون کار کارگر باید حداقل ۸ ساعت در روز کار کند. حال اگر به این ۸ ساعت، تعداد ساعت های رفت و آمد را نیز اضافه کنیم متوجه نکته ای می شویم. این نکته چنین است که کارگر حدود ۱۰ ساعت از کفش ها استفاده می کند. پس در صورتی که کفش دارای استاندارد نباشد مطمئناً سلامتی پاهای کارگر را به خطر می‌ اندازد. به طور مثال امکان دارد بیماری های پوستی و یا بیماری هایی که مخصوص به پا هستند به مرور زمان به وجود آیند.

عوارض استفاده از کفش ایمنی نامناسب چیست؟

کفش و تجهیزات ایمنی در صورتی که فاقد استاندارد باشند آسیب های زیادی را وارد می کنند. البته این توضیح را باید ارائه کنیم که آسیب های ناشی از کفش نامناسب، جدای از آسیب های کار است. پس بر همین اساس عوارض کفش نامناسب شامل دو مرحله می شود. بخش اول مربوط به آسیب هایی است که خود کفش ها به پا ها وارد می کنند و بخش دوم آسیب های ناشی از اتفاقات کاری هستند. برخی از مهمترین شرایطی که کفش های نامناسب برای پاها ایجاد می‌ کنند را برایتان ذکر می کنیم. این موارد عبارتند از:

  • میخچه
  • بونیون یا هالوکس والگوس
  • انگشت چکشی
  • تاول
  • پینه
  • فاشیای کف پا
  • پا درد یا مچ درد
عوارض استفاده از کفش ایمنی نامناسب

چگونه از پا درد ناشی از شرایط کار جلوگیری کنیم؟

تجهیزات ایمنی و کفش استاندارد به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند راحتی کارگران را فراهم کنند. این سخن بدین معناست که کفش های ایمنی استاندارد به گونه ای طراحی شده اند که کف داخلی کفش نرم باشد. نرم بودن کفش نباید فقط در کف داخلی آن باشد؛ بلکه کف زیرین کفش نیز باید به گونه ای طراحی شده باشد که راحت باشد. کف های کفش باعث میشوند که کارگر در طول روز راحت تر بتواند حرکت کند و درد کمتری را متحمل شود. نکته دیگری که در مورد کفش ایمنی وجود دارد مربوط به آج های زیرین کفش می شود. کفش ایمنی در صورتی که آج های نامناسبی داشته باشد مطمئناً نمیتواند از سُرخوردگی کارگر جلوگیری کند. سُرخوردگی ناگهانی در محیط کار باعث ایجاد شدن حادثه های غیر منتظره ای می شود که می تواند خسارات مادی نیز داشته باشد.

  • تیم تحریریه
  • اردیبهشت 9, 1402
  • 244 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه