راهنمای انتخاب کفش ایمنی مناسب

اگر مشغول مطالعه‌ی راهنمای انتخاب کفش ایمنی مناسب هستید، پس احتمالا از جمله کارکنان مشاغل خطرناک و یا از کارفرمایان این حوزه‌های کاری باشید. در بین تجهیزات ایمنی، کفش یکی از مهمترین ابزارهایی است که بسیاری از مشاغل به آن نیاز دارند. چرا که تهدیدات بالقوه‌ی زیادی برای پاهای افراد در اکثر کسب و کارهایی که دارای شرایط سخت محیطی هستند، وجود دارد. دانستن اینکه این تهدیدات چیست، برای ایمن نگه داشتن کارکنان هر شرکت بسیار مهم است.  برای انتخاب کفش ایمنی باید سه جنبه‌ی‌ مهم را در نظر بگیرد: راحتی، حفاظت کامل و کارایی.

همانطور که گفته شد این مطلب راهنمای انتخاب کفش ایمنی مناسب است و در ادامه به بررسی ملاحظاتی می‌پردازیم که برای خرید کفش ایمنی باید آنها را مد نظر داشته باشید.

دلایل اهمیت کفش‌ها و سایر تجهیزات ایمنی

به عنوان اولین نکته در راهنمای انتخاب کفش ایمنی مناسب، به دلایل اهمیت این کفش‌ها و تجهیزات مشابه می‌پردازیم. تجهیزات ایمنی باکیفیت مانند کفش، یک سرمایه‌گذاری حیاتی برای مشاغل سخت و خطرناک به شمار می‌روند؛ چرا که از کارکنان در برابر خطرات احتمالی محافظت می‌کنند. کفش‌های ایمنی علاوه بر محافظت، اصطکاک لازم برای راه رفتن راحت‌تر کارکنان را نیز فراهم کرده و از برق گرفتگی هم جلوگیری می‌کنند. حتی می‌توانند در پیشگیری از خستگی عضلات مفید باشند. یک کفش ایمنی خوب، راحت و انعطاف‌پذیر است که در نتیجه به کارکنان این اجازه را می‌دهد که ضمن جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی، عملکرد خوبی هم داشته باشند. برای انتخاب کفش ایمنی ابتدا باید در نظر داشته باشید که محیط کار شما چه تهدیدهایی را شامل می‌شود. برخی آسیب‌های طولانی یا کوتاه مدت پا می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

راهنمای انتخاب کفش ایمنی مناسب
  • سقوط اجسام که پا را له می‌کند.
  • اشیاء تیز که پا را سوراخ کرده یا می‌برند.
  • سوختگی ناشی از مواد یا ابزارآلات داغ و یا شیمیایی.
  • شوک ناشی از الکتریسیته.
  • لیز خوردن، زمین خوردن یا افتادن.

با توجه به موارد ذکر شده، بسیار مهم است که ضمن در نظر داشتن خطرات احتمالی محیط کاری خود، کفشی را انتخاب کنید که کاملا با این تهدیدات سازگاری داشته باشد.

فاکتورهای انتخاب کفش ایمنی مناسب

با انتخاب یک کفش ایمنی مناسب، چه به عنوان کارفرما و چه برای خودتان، علاوه بر کاهش نگرانی‌ها بابت مسائل مرتبط با سلامتی، می‌توانید در بسیاری از هزینه‌های دیگر نیز صرفه جویی کنید. خرید کفش ایمنی ممکن است در ابتدا یک هزینه‌ی اضافی به نظر برسد، اما انتخاب یک محصول بادوام مانند یک سرمایه گذاری دراز مدت روی سلامتی افراد است. چرا که آسیب‌های احتمالی حاصل از خطرات موجود در محیط کار می‌تواند هزینه‌ی مالی یا جانی چند برابر هزینه‌ی یک کفش ایمنی داشته باشد. در ادامه مهمترین عواملی را که باید هنگام انتخاب یک کفش ایمنی مناسب در نظر بگیرید، مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اهمیت انتخاب کفش ایمنی مناسب

حوزه‌ی کاری شما

اصلی‌ترین ملاکی که در راهنمای انتخاب کفش ایمنی مناسب به آن می‌پردازیم، در نظر داشتن خطرات مختص به حوزه‌ی کاری شما است. به عنوان مثال، کفش ایمنی سازگار با فعالیت‌های کارکنان صنعت ساخت و ساز یا معدن، به پنجه و کفه‌ی فولادی نیاز دارد. این در حالی است که کفش ایمنی افراد شاغل در صنعت داروسازی نیاز به محافظت در برابر مواد شیمیایی دارد.

دوام مورد نیاز برای تجهیزات ایمنی

هر چه یک کفش ایمنی دوام بیشتری داشته باشد، برای شما بهتر است. با این حال هنگام تصمیم گیری در مورد دوام هر کفش، باید در نظر داشته باشید که کفشتان باید در چه سختی‌هایی را تاب بیاورد. خرید یک کفش با ویژگی‌های غیر ضروری، می‌تواند پرهزینه باشد. پس بدانید که به چه اجزای محافظی نیاز دارید تا کفش ایمنی مناسب خود را انتخاب کنید.

ملاک های انتخاب کفش ایمنی مناسب

پا خور کفش

پا خور کفش‌های ایمنی نیز مانند هر کفش دیگری، با یکدیگر متفاوت است. این کفش‌ها باید فضای کافی برای تکان دادن انگشتان داشته باشند اما نباید گشاد باشند. همچنین برای ایجاد نوعی ثبات برای مچ پا، پاشنه‌ی پا باید محکم در کفش قرار گیرد. وجود لایه‌های میانی فولادی می‌تواند از قوس کف پا حمایت کنند که به جلوگیری از احساس درد در لگن و کمر کمک می‌کند. بعضی اوقات ممکن است ظاهر کفش‌ها از بیرون عالی به نظر برسد و حتی سایزی متناسب با سایز پای شما داشته باشند اما قالب آنها با پای شما سازگاری نداشته باشد.

راحتی تجهیزات ایمنی

نکته‌ی آخر در راهنمای انتخاب کفش ایمنی مناسب، توجه به راحتی کفش است. کفشی را که با آن راحت نباشید به راحتی کنار می‌گذارید حتی اگر بهترین کیفیت را داشته باشد. یک کفش ایمنی ناخوشایند می‌تواند باعث تاول، پینه یا سایر آسیب‌های جزئی شود و حتی ممکن است مشکلات بزرگتری را به وجود آورد شود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامع و کاملی را در مورد نحوه‌ی انتخاب یک کفش ایمنی سازگار با حیطه‌ی شغلی مورد نظر شما، ذکر کنیم. فراموش نکنید که تجهیزات ایمنی از جمله وسایلی هستند که هر چه بیشتر برای آنها هزینه کنید، ریسک خطرات جانی و مالی پیش رو را کاهش می‌دهید.

منبع

https://www.linkedin.com/pulse/how-choose-right-safety-shoe-buyers-#:~:text=Factors%20to%20Consider%20When%20Choosing%20a%20Safety%20Shoe,a%20fairy%20tale%20when%20buying%20from%20us.%20

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه