دلایل استفاده از کلاه ایمنی در محیط کار

در اکثر محیط‌های صنعتی، خطر آسیب به سر وجود دارد. یکی از دلایل استفاده از کلاه ایمنی در محیط کار ، جلوگیری از حوادث مختلف مربوط به سر است. اگر در مکانی کار میکنید که اجسام سنگین و ماشین آلات سنگین وجود دارد، حتما از کلاه ایمنی استفاده نمایید. استفاده از کلاه ایمنی برای محافظت از کارگران در برابر آسیب‌های موجود، ضروری و حائز اهمیت است.

بیشتر بدانید : چرا پوشیدن کفش ایمنی مهم است

یکی دیگر از دلایل استفاده از کلاه ایمنی در واحد‌های شیمیایی و محیط‌های روان و لغزنده است. استفاده از کلاه ایمنی، از آسیب رسیدن به سر که می‌تواند به دلیل لیز خوردن، زمین خوردن و سقوط باشد را پیشگیری میکند. لباس ایمنی بدون داشتن کلاه ایمنی، کامل نیست. در ادامه مطالبی درباره اهمیت استفاده از کلاه ایمنی در محل کار و ایمن بودن در برابر خطرات صحبت شده است.

دلایل استفاده از کلاه ایمنی در محیط کار

  • محافظت در برابر آسیب‌های سر: کلاه ایمنی مناسب جهت محافظت از سر در برابر ضربه‌های شدید، صدمات در اثر سقوط اجسام سنگین و صدمات الکتریکی طراحی شده است. کلاه ایمنی در برابر برخورد به اشیا ثابت و رساناهای برقی که آسیب رسان هستند، از سر محافظت میکند. طبق دستورالعمل مدیریت برنامه ایمنی و سلامت، استفاده از کلاه ایمنی در مکان‌هایی که خطر آسیب سر وجود دارد، برای تمام کارمندان اجباری است. طبق شواهد به طور متوسط، صدها کارگر در سال از صدماتی که به سر وارد میشود، در خطر هستند. کلاه‌های ایمنی از ملزومات حیاتی ایمنی در محل کار هستند.
  • حفاظت صنعتی: اهمیت استفاده از کلاه ایمنی در مکان های کاری صنعتی بسیار زیاد است. در این مکان‌ها خطرات ناشی از صدمات به سر آنقدر زیاد است که کلاه ایمنی معمولی برای محافظت کافی نیست. در این شرایط، کلاه ایمنی با کارایی بالا باید در اختیار کارمندان قرار گیرد. این کلاه شامل پوسته و هدبند با خاصیت جذب ضربه بالا و محافظت در برابر ضربه‌های جانبی است. کلاه ایمنی صنعتی از لایه فومی با عناصر پلی اورتان  تشکیل شده است. این لایه بالشتکی انرژی حاصل از ضربه را جذب می‌کند و نیروهای منتقل شده به سر کارگر را کاهش می‌دهد.
  • رنگ و برچسب روی کلاه برای شناسایی: کلاه ایمنی مناسب در رنگ‌های مختلف وجود دارد. رنگ کلاه نشان دهنده نقش‌های متفاوت افراد مشغول به کار، در قسمت‌های گوناگون ساختمانی است. نشانه گذاری رنگ‌ها بین شرکت‌های مختلف، متفاوت است. کارمندان یک شرکت ممکن است زمانی که در پروژه‌های بزرگ شرکت می‌کنند، از کلاه یک رنگ استفاده کنند. معمولا، سرپرستان با همه کارگران در یک پروژه ساختمانی آشنا نیستند. این علامت گذاری، جهت شناسایی افراد توسط کارمندان است تا اطلاعات مهم کاری را به راحتی به اشتراک بگذارند. برچسب با آرم شرکت‌ها در پروژه‌های ساختمانی بسیار رایج است.

نتیجه گیری در مورد استفاده از کلاه‌های ایمنی

طبق آمار مربوط به حوادث شغلی، بیشترین آسیب به سر، به دلیل ضربه‌های ناشی از سقوط اجسام  و یا برخورد سر با وسایل تیز و سخت است. نتیجه این اتفاقات به انرژي جنبشی ضربه و شکل مواد و سختی آن، در تماس با سر بستگی دارد. صدماتی که از عوامل مکانیکی حاصل می‌شود، ممکن است بر روی جمجمه، مغز، نخاع، پوست سر و بخشی از گردن تاثیر بگذارد. نتیجه این صدمات می‌تواند ناتوانی دائمی و یا مرگ افراد باشد.

با ارزیابی این خطرات، کارمندان باید از ابتدا تا انتهای کار خود از کلاه ایمنی مناسب استفاده نمایند. اگر نقصی در کلاه وجود داشت، باید کارفرما را از این نقص مطلع سازند. نگهداری، آموزش استفاده ایمن از کلاه، انجام بازرسی بر عهده کارفرما میباشد. در نتیجه باید به خاطر داشت استفاده از کلاه ایمنی عوامل خطر را از بین نمی‌برد، بلکه فقط از شدت عواقب آنها می‌کاهد.

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه