دستکش ایمنی چگونه از شما محافظت می کند

با توجه به وجود انواع دستکش کار ایمنی، این مسئله که دستکش ایمنی چگونه از شما محافظت می کند را می‌توان به چند دسته دستکش محافظ دست، تقسیم بندی کرد. با توجه به این مسئله که بیشترین کارها توسط دست ها انجام میشود، میتوان گفت دست‌ها بیشتر در معرض خطر آسیب هستند. در کارهای صنعتی و در کارهایی که افراد با مواد مختلف خطرناک کار میکنند، حتما باید دستکش ایمنی مناسب کار تهیه شود.

دستکش ایمنی استاندارد به گونه ای طراحی شده است که از دست ها در مقابل خطراتی همچون بریدگی، سوختگی ها، سایش و غیره مراقبت میکند. دیگر جنبه استفاده از دستکش ایمنی، جهت کار با مواد شیمیایی و حفاظت از دست در برابر مواد اسیدی و شیمیایی خطرناک است. انتخاب دستکش مناسب برای هر کار در محافظت دست ها تاثیر مثبت دارد. بهترین نوع دستکش که کاربرد بیشتری در کارهای معمولی دارد، دستکش ایمنی مقاوم در برابر گرما و برش است.

دستکش ایمنی چگونه از شما محافظت می کند

در این قسمت انواع دستکش کار و این مسئله که دستکش ایمنی چگونه از شما محافظت می کند اشاره میکنیم. دستکش ایمنی در هرکاری که خطر آسیب دارد از جمله کارهای صنعتی و مصارف خانگی کاربردی است. از دستکش ایمنی کار میتوان جهت کارهایی مانند تعمیرات لوازم خانگی استفاده کرد. انواع مختلف دستکش ایمنی و کارکرد آن به شرح زیر است:

  • دستکش ایمنی ضد برش: جهت کار با ماشین آلات سنگین و ابزار آلات برشی است. در برابر نیرویی که از تیغ وارد میشود و در مقابل پارگی، مقاوم است. مناسب مشاغلی مانند نجاری ها است.
  • دستکش ایمنی استاندارد کار یا دستکش فلزی: جهت کار با فلزات، مواد اسیدی و شیمیایی و جابجایی اشیا برنده است. دارای بافت فلزی است و در برابر ضربه و اجسام تیز مقاوم است.
  • دستکش زنجیری: از فولاد ساخته شده است و میتوان روی دستکش دیگر پوشید. برای جلوگیری از بریدگی کاربرد دارد.
  • دستکش چرم: برای کار جوشکاری و تراشکاری، تاسیسات و ساختمان سازی و امور عمرانی استفاده میشود. این دستکش همچنین عایق برق است.
  • دستکش ضد مواد شیمیایی و اسیدی: از مواد پلاستیکی و پلیمری مثل نیتریل، نئوپرن، وایتون، بوتیل و PVC تولید میشود. در صنایع غذایی، تولیدات دارو، پالایشگاه ها، آزمایشگاه‌های صنعتی، بیمارستان و درمانگاه استفاده می‌شود.
  • دستکش ایمنی مناسب جوشکاری (آرگون): جهت مراقبت از دست مقابل سوختگی است. از چرم، پنبه نسوز، آرامید، پشم شیشه و بافت آلومینیومی ساخته میشود. مناسب جوشکاری است و در برابر گرما و سرما مقاوم است.
  • دستکش ایمن آتش نشانی: از آسیب سوختگی جلوگیری میکند. دارای محافظ و مچ بند است. در برابر سرما، گرما و آتش مقاوم است و دارای تهویه جهت جلوگیری از تعریق دست است.

طراحی و جنس دستکش ایمنی استاندارد

دستکش ایمنی استاندارد از مواد و الیاف مختلفی مانند مواد پلیمری، بافت فلزی، پارچه کتان ضخیم، چرم، پنبه، مواد پلاستیکی و دیگر مواد تولید میشود. دستکش ایمنی اصولا داری آستر است. نحوه رودوزی، تودوزی، ارتفاع ساق دستکش، نحوه بسته شدن ساق، قرارگیری انگشتان در دستکش از موارد وجه تمایز انواع دستکش محسوب میشود.

نکات مهم در انتخاب دستکش ایمنی مناسب

اولین نکته انتخاب دستکش ایمنی مناسب با نوع کارتان است. بعد از آن بررسی کیفیت دستکش است که باید استانداردهای مطلوب را داشته باشد. از مهمترین نکات انتخاب دستکش، ضد ارتعاش و ضد ضربه بودن آن است. دستکش باید سبک و ضد حساسیت باشد و دارای تهویه مناسب برای جلوگیری از تعرق دست باشد. دستکش ایمنی خوب باید در برابر ضربه‌های مکانیکی، حرارت و جریان برق مقاوم بوده و در برابر مواد شیمیایی و رادیواکتیو با دوام باشد. در انتخاب دستکش به سایز توجه کنید، اگر سایز متناسب نباشد، تسلط و دقت در کار پایین می آید وفعالیت را محدود میکند. انتخاب دستکش نامناسب، هنگام کار بسیار مشکل آفرین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه