تاریخچه و ضرورت استفاده از کفش ایمنی

کفش ایمنی یا همان کفش کار یکی از تجهیزات ایمنی محسوب می شود. استفاده از کفش ایمنی در محل کار به طور جدی تاکید شده است. در این مقاله قصد داریم در مورد تاریخچه و ضرورت استفاده از کفش ایمنی توضیحاتی را ارائه دهیم. تاریخچه کفش ایمنی به اوایل قرن بیستم باز می گردد. از همان زمان بود که تجهیزات ایمنی به موضوع بسیار مهمی تبدیل شد. اولین کفش ایمنی در قرن هفدهم ساخته شد. این کفش که از یک تکه چوب ساخته شده بود، سابوت نام گرفت. کارگران با استفاده از سابوت از پای خود در برابر سقوط اشیاء، وارد شدن اجسام نوک تیز به پا و وارد شدن آسیب ناشی از سم اسب ها و گاوها محافظت می کردند.

هنگام خرید کفش ایمنی به چه نکاتی می بایست توجه کنیم؟

کارفرما موظف است نسبت به تهیه کفش ایمنی به عنوان یکی از تجهیزات ایمنی که در محیط کار مورد استفاده قرار می گیرد، اقدام کند. در غیر این صورت متحمل پرداخت جریمه خواهد شد. کفش ایمنی در مدل، طرح و قمیت های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود. همین مسئله انتخاب را برای متقاضیان سخت خواهد کرد.

رعایت چندین نکته هنگام خرید کفش ایمنی باعث می شود که نسبت به خرید خود آسوده خاطر باشید. کفش کار به عنوان یکی از تجهیزات ایمنی باید سبک باشد.

کفشی که سنگین است باعث می شود که پای کارگر هنگام انجام فعالیت خسته شود.کفش ایمنی باید به اندازه سایز پای متقاضی باشد. کفش خیلی تنگ و خیلی گشاد باعث احساس ناراحتی در پا خواهد شد. کفش باید از تنفس پذیری کافی برخوردار باشد تا از بروز بیماری های قارچی جلوگیری شود. فضای جلوی کفش باید طوری باشد که انگشتان کارگر در آن خم نشود. به علاوه پاشنه کفش باید محکم باشد.

با توجه به شرایط کاری که در آن مشغول به فعالیت هستید، نسبت به خرید کفش مناسب اقدام کنید. انجام این کار از بروز آسیب های جدی و جبران ناپذیر جلوگیری خواهد کرد. کفش ایمنی باید ضد لغزش باشد. در محیط هایی که احتمال برق گرفتگی وجود دارد باید از کفش های ضد عایق استفاده کنید. هنگام خرید به هزینه نیز توجه داشته باشید.

قیمت کفش ایمنی با توجه به مواد اولیه ای که در آن به کار گرفته شده، جنس زیره و شرایط دیگر متفاوت است. برخی از کفش های ایمنی به دلیل دوام و ماندگاری پایین تر از قیمت پایین تری برخوردار هستند. بنابراین با در نظر گرفتن تمامی شرایط نسبت به خرید کفشی ایمن با ماندگاری بالا و با قیمت معقول و منطقی اقدام نمایید.

تصویری از چکمه ایمنی پنجه فولادی

تاریخچه و ضرورت استفاده از کفش ایمنی پنجه فولادی به چه زمانی باز می گردد؟

در این قسمت قصد داریم به تاریخچه و ضرورت استفاده از کفش ایمنی پنجه فولادی بپردازیم. کفش های ایمنی پنجه فولادی به شکل چکمه برای اولین بار در اواخر انقلاب صنعتی به وجود آمدند. البته هنوز مشخص نیست که چه کسی و چرا اقدام به اختراع این چکمه کرده است. برخی از مورخان اینطور اذعان کرده اند که دلیل ایجاد چکمه های پنجه فولادی به دلیل تغییر قوانین کار و حمایت از حقوق کارگران بوده است.

با وضع قوانین جدید توسط دولت به منظور حمایت از حقوق کارگران، شرکت ها اقدام به ساخت چکمه های پنجه فولادی کردند. آن ها این کار را انجام دادند تا از کارکنان خود بیشتر محافظت کنند.  تاریخچه و ضرورت استفاده از کفش ایمنی راه بسیار طولانی و چالش برانگیزی را طی کرده است. امیدواریم در آینده نیز شاهد پیشرفت های چشمگیری در صنعت ساخت و تولید کفش های ایمنی باشیم.

  • تیم تحریریه
  • فروردین 30, 1402
  • 201 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه