اهمیت لباس کار ایمنی

اهمیت لباس کار ایمنی در مشاغل به دلیل حفاظتی بودن آن است. یکی از ضروریات داشتن لباس کار مناسب، حفظ جان و کاهش خطرات و آسیب دیدگی‌های ناشی از انجام کار است. جنس لباس، رنگ لباس در کارآمد بودن آن موثر است. لباس کار را با توجه به حیطه‌ی شغلی و شرایط آب و هوایی که در آن فعالیت دارند، انتخاب میکنند. اکثر ادارات، کارخانه‌ها، موسسات، مجموعه‌های پزشکی، آتش نشانی‌ها و مشاغل دیگر از لباس کار ایمنی استفاده میکنند.

دلیل اهمیت لباس کار ایمنی در مشاغل

دیگر اهمیت لباس کار ایمنی در مشاغل، رعایت ایمنی در کار، متمایز شدن پرسنل، نظم، مسائل بهداشتی، شناسایی تخصص‌های مختلف و غیره است. داشتن لباس کار علاوه بر مسئله ایمن بودن، نظم و یکپارچگی در محیط کار را ایجاد میکند. با انتخاب رنگ‌های متنوع در لباس، نیروهای کار را میتوان از نظر رتبه شغلی از هم مجزا کرد و برای هر رتبه شغلی رنگ خاصی را تخصیص داد.

خصوصیات لباس کار ایمنی

لباس کار ایمنی در انواع مختلفی از جنس و رنگ و کارایی موجود است. لباس کار میتواند به صورت یکسره و یا به صورت دو تکه، کاپشن و شلوار تولید شود. این لباس بیشتر از جنس پلی استر ویسکوز و فیلامنت تولید میشود. لباس کار مناسب باید از حداقل پلی استر تشکیل شده باشد و از کیفیت خوبی برخوردار باشد. لباس‌ کاری که از الیاف طبیعی ساخته شده است در محیط‌هایی که نیاز به تبادل گرمایی بالا باشد، استفاده می‌شود. لباس ساخته شده از الیاف طبیعی ضخیم، موجود است که مورد استفاده در محیط‌هایی است که نیاز به لباس با عایق حرارتی داشته باشند. در تولید این لباس، از مواد اشتعال زا استفاده نمی‌شود.

اهمیت لباس کار ایمنی

رعایت موارد انتخاب لباس و مراقبت فردی

اهمیت لباس کار ایمنی در انجام کارهای صنعتی و غیره بسیار بالا است. موارد و مسائلی وجود دارد که باید در استفاده و نگهداری از آن رعایت شود تا مشکل و حادثه پیش نیاید.

  • اندازه لباس کار ایمنی مهم است و لباس خیلی تنگ و خیلی گشاد نباشد. دوخت لباس‌ها هرچقدر ریزتر باشد، لباس محکم‌تر است.
  • لباس کار نباید دچار پارگی و یا زدگی باشد، زیرا امکان دارد هنگام کار با ماشین‌های در حال چرخش به آنها گیر کند و خطر ساز شود.
  • اگر در کار مجبور به تا زدن آستین هستید، اصلا این کار را نکنید، آستین لباس نباید لوله شود یا برگردانده شود، این کار خطر آفرین است. بهتر است از لباس آستین کوتاه استفاده شود.
  • جنس لباس کار ایمنی افرادی که با مواد خورنده و مضر کار میکنند، باید از جنسی باشد که آب و گاز به آن نفوذ نکند.
  • در محیط‌های آلوده باید از لباس بدون جیب و بدون لبه استفاده شود، تا آلودگی در جیب و لبه شلوار وارد نشود. از جمله آلودگی‌ها، گرد و غبار، مواد مواد مسموم کننده و قابل اشتعال و انفجار هستند.
  • برای کار در مقابل حریق، باید لباس کار ایمنی نسوز، شامل کلاه و دستکش و کفش به صورت یک تکه استفاده شود.
  • لباس کار ایمنی مخصوص کار با مواد رادیو اکتیو و اسیدی، باید یکپارچه و بدون هیچ منفذی، همراه با کلاه و دستکش بدون نفوذ باشد.
  • در مناطق معتدل از لباس بارانی کلاه دار، ساخته شده از پارچه ضد آب با آستری نخی استفاده می‌شود. برای مناطق سردسیر با آستری پشمی قابل استفاده است.
  • در محیط‌های کار با مواد نفتی و شیمیایی، اگر لباس کار ایمنی به این مواد آغشته شد، حتما لباس شسته و تعویض گردد. قسمت‌هایی از بدن را که با این مواد در تماس بوده‌اند، با شوینده‌های مناسب شسته شود.
  • اگر لباس کار ایمنی با مواد نفتی و شیمیایی آغشته شد، نباید به شعله و حرارت نزدیک شد و یا از کبریت و فندک و غیره استفاده کرد.

لباس‌های آغشته به روغن و گریس باید فورا تعویض شوند، این مواد باعث ایجاد ناراحتی های‌پوستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه