انواع کلاه ایمنی صنعتی و کاربردهای آن

کلاه ایمنی صنعتی یکی از انواع تجهیزات ایمنی برای کار محسوب می شود. کلاه ایمنی به تنهایی دارای انواعی است که با توجه به نوع کسب و کار تعیین می شود. به طور مثال کسب و کارهایی که احتمال سقوط اشیای سنگین دارند باید از کلاه ایمنی عایق شده استفاده کنند. در یک دسته بندی کلی تقسیم بندی های مربوط به کلاه ایمنی صنعتی ذکر شده است. کلاه ایمنی صنعتی به دو دسته: نوع ۱ و نوع ۲ تقسیم بندی شده است. نوع یک، مربوط به کلاه های مقاومی می شود که میتواند در برابر اشیا استقامت داشته باشد. نوع دو نیز مربوط به کلاه هایی می شود که توان مقاومتی بیشتری نسبت به نوع یک دارند.

آیا با کلاه ایمنی صنعتی به عنوان یکی از مهمترین تجهیزات ایمنی آشنا هستید؟

تجهیزات ایمنی دارای انواع مختلفی است که یکی از مهمترین آنها مربوط به کلاه ایمنی صنعتی می شود. کلاه ایمنی نیز دارای انواع مختلفی است که هر کدام با توجه به نوع کسب و کار تعیین می شود. مهمترین دسته از کلاه های ایمنی مربوط به کلاه های صنعتی می شوند که عمدتاً در ساختمان ها و صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. کلاه های صنعتی دارای نوع: یک و دو هستند که با توجه به شدت مقاومت، درجه بندی شده اند. نوع دو نسبت به نوع یک دارای قیمت بیشتری است که البته تقویت شده و در برابر اشیا مقاوم تر عمل می کند.

آیا کلاه برق نیز جزء کلاه ایمنی صنعتی محسوب می شود؟

قطعاً کلاه ایمنی برق نیز جزء کلاه ایمنی صنعتی محسوب می شود و استفاده از آن ضروری است. کلاه برق عمدتاً توسط کسانی مورد استفاده قرار می گیرد که کسب و کار آنها با نیروی الکتریسیته است. کارگران شرکت برق، کسانی هستند که بیشترین استفاده از کلاه ایمنی برق را دارند. تجهیزات ایمنی از نوع کلاه ایمنی برقی دارای سه دسته کلی است که هرکدام را توضیح می دهیم. کلاه های ایمنی برقی عبارتند از:

  • کلاه عمومی (Class G): این کلاه بسیار رایج است و کم هزینه ترین نوع کلاه ایمنی برقی محسوب میشود. قسمت روی این کلاه عایق سازی شده و می تواند تا ۲۲۰۰ ولتاژ را تحمل کند. البته بدیهی است که عایق کاری کلاه باید سالم باشد.

نکته مهمی که در مورد تجهیزات ایمنی وجود دارد مربوط به سالم بودن و بدون ضربه بودن آنهاست. در صورتی که کلاه ایمنی و یا یکی از تجهیزات مربوط به آن دارای نقص باشند نمی توانید به عنوان ایمن بودن روی آن حساب کنید. بر همین اساس دقت زیادی بر روی سالم بودن تجهیزات داشته باشید. دومین گروه از کلاه های ایمنی برقی عبارتند از:

  • کلاه الکترونیکی (Class E): این کلاه نسبت به کلاه قبلی تقویت شده محسوب می‌ شود و می ‌تواند تا ۲۰ هزار ولتاژ را تحمل کند. معمولاً این کلاه توسط کارگرانی استفاده می شود که در مدار کشی ها و یا تعمیرات خطوط الکتریسیته کار می کنند.
  • کلاه رسانا (Class C): این کلاه‌ ها محافظتی در برابر ولتاژ ندارند و فقط به عنوان یک رسانا محسوب می شوند. دقت کنید که نوع کلاه ایمنی برقی خود را با توجه به برچسبی که درون کلاه ها وجود دارد انتخاب کنید.
نوع تجهیزات ایمنی را بر اساس کسب و کار تعیین کنید

چرا کلاه صنعتی مهم است؟

کلاه ایمنی صنعتی به غیر از الزامات قانونی آن، می تواند به عنوان ابزار محافظتی عمل کند. اساساً تمام نقش تجهیزات ایمنی حفظ جان و سلامتی کارگر است. اما نقش کلاه بسیار برجسته تر از سایر تجهیزات کارگر است؛ زیرا کلاه میتواند از جمجمه کارگر محافظت کند. جمجمه مهمترین بخش از بدن هر انسان است که حتی یک ضربه کوچک به آن می تواند حادثه های بزرگی به وجود آورد. بنابراین مهمترین مواردی که در کلاه های ایمنی باید مد نظر داشته باشید را برای تان ذکر می کنیم. این موارد عبارتند از:

  • استقامت در برابر ضربه
  • عایق بندی درست
  • عدم شکستگی و فرورفتگی
  • تیم تحریریه
  • اردیبهشت 30, 1402
  • 175 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه