کاربرد جلیقه کار در کجاست

جلیقه کار یا همان جلیقه ایمنی، یکی از انواع تجهیزات ایمنی است و کاربرد آن در مشاغل گوناگون، متفاوت است. جلیقه معمولا توسط خدمه‌ها، کارگران ساختمانی، پرچم داران جاده‌ها و پرسنل اورژانس مورد استفاده قرار می‌گیرد. دیگر کاربرد جلیقه کار، در زمنیه‌های ورزشی است. جلیقه ورزشی برای دوچرخه سواران، دوندگان و ورزشکاران کاربرد دارد.

جلیقه کار به دلیل تفاوتی که با دیگر لباس‌ها دارد، نشان دهنده فعالیت عمرانی، ساختمانی، حادثه و… است. استفاده از جلیقه‌ به دیگران هشدار میدهد که فعالیت خاصی در حال اجرا است و باید نکات ضروری کار رعایت شود. شاید استفاده از جلیقه برای برخی افراد امری بی اهمیت باشد، اما همین لباس سبک و ساده می‌تواند از جان اشخاص در برابر حوادث مختلف محافظت کند.

ساختار جلیقه های کار

جلیقه ایمنی به عنوان یک ابزار ایمنی، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. جلیقه‌ از مواد بازتاب کننده نور تهیه شده است و معمولا در رنگ‌های روشن تولید می‌شود. رنگ روشن جلیقه‌ احساس هشدار را در دیگران بیشتر میکند و باعث می‌شود افراد در تاریکی به راحتی رویت شوند. جلیقه سایزبندی دارد ‌و قابل تنظیم است و می‌توان آن را روی لباس دیگر پوشید. جنس جلیقه‌ها با هم متفاوت است، اما اکثرا از جنس پلی کاتن یا پلی استر هستند.

طبقه بندی جلیقه و لباس مناسب

سه کلاس ایمنی جلیقه کار با توجه به محیط کار وجود دارد:

  • کلاس اول: مناسب محیط کار با ترافیک کم است. کارگران تعمیرات و نگهداری در خارج جاده و افراد شاغل در پارکینگ استفاده میکنند.
  • کلاس دوم: مناسب مکان‌هایی است که سرعت وسایل نقلیه 40 کیلومتر یا کمتر از 40 کیلومتر است. اغلب مورد استفاده نگهبانان و ماموران کنترل ترافیک است.
  • کلاس سوم: در مکان‌هایی که سرعت وسایل نقلیه 40 کیلومتر به بالا است، کاربرد دارد و مناسب کارگران مشغول به کار در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها است.

افراد نام برده در زیر بیشترین استفاده را از جلیقه ایمنی دارند:

  • نیروهای انتظامی: نیروهای انتظامی و انضباط شهری که وظیفه نظم دادن به خیابان‌ها را دارند، از جلیقه ایمنی برای متمایز شدن از دیگران استفاده میکنند. به دلیل نبود نور کافی در بعضی اوقات شبانه روز، لازم است که از جلیقه‌ استفاده شود.
  • نیروهای راه سازی: برای جلوگیری از حوادث ترافیکی و جاده‌ای، استفاده از جلیقه ایمنی در عملیات راهسازی مهم است. استفاده از جلیقه باعث میشود، کارگران توسط افراد دیگر در ساعات مختلف شبانه روز به آسانی رویت شوند.
  • نیروهای اورژانس و هلال احمر: نیروهای اورژانس و هلال احمر به صورت شبانه روز در حال خدمت رسانی هستند. لازم است از جلیقه‌های مخصوص در تاریکی شب، هم در جاده و هم در شهر استفاده کنند.
  • پاکبانان شهرداری: این جلیقه کار برای پاکبانانی است که در ساعات شب مشغول به کار هستند.

کاربرد جلیقه کار در کجاست

  1. جلیقه ایمنی جدا شونده: این جلیقه از چند تکه ساخته شده است. این تکه‌‌ها از قسمت حلقه آستین، شانه، قسمت جلو، پشت و پهلوهای لباس تشکیل شده‌اند. توسط کارگران صنعتی که با ماشین صنعتی کار میکنند، استفاده میشود.
  2. جلیقه ایمنی عمومی: این جلیقه با استاندارد ANSI به بازار عرضه میشود. مثل جلیقه جدا شونده از چند تکه تشکیل شده است. این جلیقه اکثرا برای افسران پلیس کاربرد دارد.
  3. جلیقه آبی: رنگ آن آبی است. برای پرسنل واکنش‌های ضروری استفاده می‌شود که پرسنل پزشکی و یا پیراپزشکی هستند.
  4. جلیقه ایمنی کار با آب: سبب دیده شدن فرد، هنگام کار با آب است.
  5. جلیقه بارانی: این جلیقه به دلیل نبود دید کافی در باران، برای دیده شدن افراد هنگام بارش باران کاربرد دارد.
  6. جلیقه کار ساخت و ساز: کارگران ساختمانی ساختمان‌های بزرگ، هنگام کار با ماشین آلات سنگین، برای دیده شدن بهتر از جلیقه ساخت و ساز استفاده میکنند.
  7. جلیقه مهار ایمنی: در عملیات هوایی و دریایی استفاده میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه