چرا کفش ایمنی برای کار در صنعت الزامی است

سلامتی شما در محل کار به پاهای شما بستگی دارد. مراقبت از آنها برای هر کارگری اولویت بالایی دارد. این بدان معنی است که انتخاب کفش کاری که متناسب با ماهیت شغل فرد باشد اجتناب ناپذیر است. در حالی که یک جفت عینک ایمنی استاندارد یا محافظ گوش ممکن است طیف وسیعی از مشاغل و خطرات احتمالی را پوشش دهد، انتخاب کفش ایمنی مناسب ممکن است به دقت بیشتری نیاز داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که کفشی که انتخاب می‌کنید تمام نیازهای شما را برآورده می‌کند. اما سوال اینجاست که چرا کفش ایمنی برای کار در صنعت الزامی است در ادامه به این موضوع می پردازیم.

حوادثی که در محل کار رخ می دهد به اشکال مختلفی برای پا رخ می دهد. بهترین راه برای محافظت از کارکنان در محیط های کاری پرخطر، کنترل و پیشگیری از حوادث با استفاده از مهندسی، آموزش، مقررات HSE و کنترل های مدیریتی است. اگر این کنترل ها در محیط کار امکان پذیر نباشد باید از تجهیزات حفاظت فردی و به ویژه کفش های ایمنی مناسب استفاده شود.

چرا کفش ایمنی برای کار در صنعت الزامی است

کفش ها باید بر اساس خطرات موجود در محیط کار شما انتخاب شوند. به عنوان مثال، اگر در منطقه ای کار می کنید که ممکن است در معرض خطر افتادن اجسام باشید، انتخاب یک چکمه محافظ مچ پا خطر را از بین نمی برد. کفش هایی با پنجه فولادی برای بسیاری از خطرات در محیط های کاری مختلف مناسب هستند، اما آیا برای شما انتخاب مناسبی هستند؟ وقت گذاشتن برای اطمینان از اینکه دقیقاً چه نوع کفشی را برای محیط کار خود انتخاب می کنید، می تواند دنیای متفاوتی ایجاد کند.

کفش های ایمنی ابتدا باید شرایط مقاومت در برابر ضربه و فشار را داشته باشند. ملزومات اضافی مانند حفاظت از پا، حفاظت از هدایت الکتریکی، حفاظت در برابر سقوط استاتیک و حفاظت از نفوذ اشیا می توانند در نظر گرفته شوند. در اینجا برخی از رایج ترین خطرات در محل کار که نیاز به محافظت از پا دارند، آورده شده است. می توانید از این مقاله برای شناسایی و انتخاب کفش بر اساس نیاز محل کار خود استفاده کنید.

خطرات الکتریکی در محیط کار

برای کارگرانی که در محل کار با برق تماس دارند، کفش های عایق الکتریکی جزء ضروری تجهیزات حفاظت فردی هستند. یک برقکار ساده یا شخصی که با مدارها و ماشین های ولتاژ بالا کار می کند به محافظت در برابر خطرات الکتریکی نیاز دارد. کفش های عایق الکتریکی با کف و پاشنه غیر رسانا و مقاوم در برابر ضربه تولید می شوند. برخی از کفش های ایمنی هستند که برای برق فشار قوی تا 20 کیلو ولت مناسب هستند. این نوع کفش ها از اتصالات الکتریکی جلوگیری کرده و در نهایت خطر برق گرفتگی را کاهش می دهند.

چگونه کفش ایمنی خود را انتخاب کنیم؟

اگر در اطراف مواد منفجره یا سایر مواد بسیار واکنش پذیر یا قابل اشتعال کار می کنید، احتمالاً به کفش های عایق الکتریکی (به عنوان ویژگی ESD) نیاز خواهید داشت. کفش کار رسانای الکتریکی به جلوگیری از الکتریسیته ساکن کمک می کند. بدون این اقدام احتیاطی، الکتریسیته ساکن روی بدن شما می تواند به راحتی مشتعل شود و باعث آتش سوزی یا انفجار شود. جوراب های ابریشمی، پشمی و نایلونی را نباید در این نوع محیط های کاری یا با این نوع کفش ها پوشید، زیرا این مواد الکتریسیته ساکن نیز تولید می کنند.

اگر در معرض خطر افتادن اجسام هستید، به چکمه های ایمنی با کلاهک نیاز دارید. این کفش ایمنی دارای محافظ پنجه می باشد که معمولاً از استیل ساخته می شود. به عنوان مثال کفش ایمنی با پنجه استیل و کفش ایمنی با پنجه کامپوزیت از جمله کفش های ایمنی هستند که می توانند ضربه 200 ژول را تحمل کنند.

اجسام نوک تیز در کف محل کار خطرات جدی برای کارکنان به همراه دارد. اجسام تیز مانند میخ یا پیچ می توانند کف کفش های معمولی را سوراخ کرده و به پای شما آسیب بزنند. کفش ایمنی مقاوم در برابر اشیاء (اصطلاحاً با کفی ضد میخ) شامل یک صفحه فولادی است که در وسط زیره قرار می گیرد و از خطرات ناشی از پا گذاشتن روی اجسام تیز محافظت می کند.

برخی از کفش های کار محافظت بیشتری در قسمت بالای پای شما دارند. اگر تا به حال چیزی را روی پای خود ریخته اید، می دانید که چقدر می تواند برای پای شما خطرناک باشد. هر کاری که شامل ماشین آلات سنگین، بارهای سنگین یا شرایط خطرناک باشد ممکن است نیاز به استفاده از چکمه های ایمنی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه