لباس آتشنشانی

در پاسخ به این سوال که چرا در لباس آتش نشانی از پوشش فلزی براق استفاده می‌شود باید گفت: این لباس دارای لایه‌های نسوز است و لایه بیرونی لباس از جنس کولار آلومینیومی است که نور را بازتاب میدهد. استفاده از کولار آلومینیومی به این دلیل است که، رنگ‌ روشن آلومینیوم، گرمای کمتری جذب میکند و پوشش براق آلومینیومی امواج گرما را منحرف میکند. این لباس برای محافظت از آتش نشان‌ها در برابر دمای بسیار بالا طراحی شده است.

در پاسخ دیگر به سوال چرا در لباس آتش نشانی از پوشش فلزی براق استفاده می شود ، می‌توان گفت که، لباس‌های آتش نشانی را از جنسی تهیه می‌کنند که در برابر سوختن، ذوب شدن منعطف و مقاوم باشند. اکثر لباس‌های آتش نشانی از دو پارچه کولار و نومکس تولید میشوند. در بسیاری از موارد برای تولید و ساخت لباس‌های محافظ از ترکیب این دو جنس استفاده می‌کنند. پارچه نومکس در برابر حرارت مقاوم است اما نسوز نیست، در حالی که کولار انعطاف پذیری بالایی دارد.

ویژگیمقیاسمقدار
جنس الیاف نومکس
تراکم الیاف 1.37
استحکام الیافgpd5 – 2.8
دمای کاربردی برای مدت طولانی 370
هدایت حرارتیW/m K0.25
ازدیاد طول در نقطه شکست%30 – 19
آب رفتگی%1.3 – 0.5
مقاومت الکتریکی (کوتاه مدت)kv/mm34 – 18
مقاومت الکتریکی (بلند مدت)kv/mm1.6
دیتا شیت پارچه نومکس

لباس آتش نشانی با پوشش فلزی براق

لباس آتش نشانی با پوشش فلزی براق، همان لباس نقره‌ای که شبیه به لباس فضانوردان است از جنسی با پوشش آلومینیومی ساخته می‌شود. طراحی این نوع پوشش به این دلیل است که بعضی از عملیات آتش نشانی، در محیط و شرایطی خاص اتفاق می افتد. این شرایط خاص مانند زمانی است که آتش نشان برای مهار آتش باید با این لباس کاملا وارد حریم آتش شود. نسل جدید لباس از پارچه آزبست و از مواد آلومینیومی رسوب شده با خلاء ساخته شده است که حرارت بالای تولید شده توسط آتش را منعکس میکند.

لباس آتش نشانی در رنگ‌های مختلف سرمه‌ای، طلایی، نقره‌ای و قرمز موجود است. سرآستین لباس از الیاف مصنوعی آرامید به صورت کشباف دوخته شده است که در برابر حرارت مقاوم است. دیگر پوشش براق در لباس آتش نشانی را به صورت نوارهایی در سراستین‌ها می‌توان دید که با رنگ‌های فسفری و نقره‌ای کار شده است. از رنگ فسفری برای دید بهتر در شب و از رنگ نقره‌ای برای دید بهتر در طول روز استفاده می شود.

سه نوع اصلی پوشش براق در لباس‌های آتش نشانی

  • لباس آتش نشانی با رویکرد عمومی

این لباس برای کار در محیط‌هایی با درجه حرارت بالا، مثل کارخانه‌های فولاد و تاسیسات ذوب کاربرد دارد. معمولاً فرد را از گرمای محیط تا 200 درجه فارنهایت (93 درجه سانتیگراد) محافظت می‌کند.

  • لباس با رویکرد مجاورتی

 این لباس دارای دو نسخه است. اولین نسخه برای نجات هواپیماها و آتش نشانی(ARFF) استفاده می‌شود. فرد را  از گرمای محیط تا 500 درجه فارنهایت (260 درجه سانتیگراد) محافظت میکند. نسخه‌ی دوم دارای عایق بیشتر است و برای کارهای کوره‌ای که نیاز به ورود به کوره گرم شده دارند، استفاده می‌شود. نسخه دوم درجات بسیار بالاتری از محافظت، گاهی اوقات تا 2000 درجه فارنهایت (1093 درجه سانتیگراد) را ارائه می دهد.

حفاظت کامل برای ARFF به موارد زیر نیاز دارد:

  1.     روکش کلاه یا کاپوت آلومینیومی با پوشش گردن
  2.     بالاپوش و شلوار آلومینیومی کامل با آستری عایق بخار
  3.     دستکش با آستری آلومینیومی
  4.     چکمه های آلومینیومی ARFF
  5.     دستگاه تنفس مستقل (SCBA) (روکش‌های آلومینیومی برای بطری‌های هوا و یا لباس‌هایی که هوا را می پوشانند نیز وجود دارد)
  • لباس آتش نشانی ورودی

 این نوع لباس برای محافظت از ورود به مکان‌هایی با  گرمای شدید است. برای موقعیت‌هایی که آتش نشان کاملا در شعله آتش وارد میشود و نیاز به محافظت کامل دارد. جنس این لباس معمولاً از زتکس یا ورمیکولیت است. این نوع لباس، برای مدت زمان کوتاه، محیط را تا دمای 2000 درجه فارنهایت (1093 درجه سانتیگراد) محافظت میکند. برای زمان‌های طولانی، در برابر حرارت تابشی تا 1500 درجه فارنهایت (816 درجه سانتیگراد)، محافظ است.

چرا در لباس آتش نشانی از پوشش فلزی براق استفاده می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه