حلال صنعتی چیست و کاربردهای آنها:

حلال صنعتی یک مخلوط شیمیایی مایع است که با سرعت زیادی تبخیر می‌شود. از چندین جزء تشکیل شده که منشاء آلی و معدنی دارند. حلال شیمیایی توانایی حل کردن مواد آلی و ایجاد مخلوط همگن با آنها را دارد .

کاربرد

رقیق کردن رنگ، لاک و قوام دادن مطلوب به مواد گوناگون قبل از اعمال روی سطح از کاربرد حلال ها در روزمره است. برخی مواد هم قابلیت حل شوندگی ندارند مانند لوریک اسید که در آب هم حلالیت بسیار کمی دارد. انواع خاصی از رنگ ها نیز وجود دارند که نیازی به استفاده از حلال ندارند . آنها غلظت بالا و شرایط نگهداری خاصی نیاز دارند .

آنها به راحتی ابزار کار مانند برس ، غلطک ها و مخازن رنگ و محیط های روغنی را تمیز می کنند. همچنین با کمک یک حلال، می توان رنگ را به راحتی از بدن انسان شست. هر رنگ و روغنی برای از بین رفتن نیاز به نوع خاصی از حلال دارد. با انتخاب صحیح حلال، مخلوط یکنواخت می شود و در حین کار تجزیه نمی‌شوند و به راحتی روی سطح اعمال می‌شود.

معرفی

همانطور که گفته شد، حلال صنعتی انواع مختلف دارد که هر دسته از آن برای انجام کاری مورد استفاده قرار می گیرد.

به عنوان مثال گروهی حلال صنعتی وجود که بنزین، الکل سفید و … در این دسته قرار می گیرد. کاربرد آن ها بیشتر برای رقیق تر کردن رنگ و روغن، لاک یا لعاب و رنگهای مبتنی بر اکریلیک می باشد.

اکثر حلال های این گروه قابلیت اشتعال نیز بالایی دارند.

در ادامه به معرفی چند نوع حلال و خاصیت آن ها می پردازیم:

الکل اتیلیک: الکل اتیلیک اثر مخرب بر بدن انسان دارد. بنابراین استفاده طولانی مدت از آن باعث مسمومیت خطرناک می شود. علاوه بر این الکل ماده بسیار قابل اشتعالی است و ممکن است در دمای ۴۰۲ درجه خود به خود آتش بگیرد.

سقز: دیگر حلال شیمیایی از صمغ کاج به دست می آید . این ماده یک ماده خام برای ساخت حلال ها یا محصولات سنتز آلی است . این ماده یک مایع فرار است که دارای بویی خاص و سفید رنگ می باشد ، که در آب حل نمی شود و به راحتی مشتعل می‌شود . (در دمای ۱۶۰ درجه)

روح سفید(وایت اسپریت): مایع روغنی بی رنگ است که بویی شبیه نفت سفید دارد . قابل اشتعال است ، قابلیت انحلال بالایی دارد ، برای بسیاری از رنگ و لاک ها بسیار مناسب است و به دلیل قیمت مناسب آن در بین مصرف‌ کنندگان بسیار محبوب است .

بنزن نفتی: بوی خاص و کیفیتهای متفاوتی دارد و در دمای ۵۶۰ درجه مشتعل می‌شود و قابلیت حل در محلولهای آبی و گلیسرول را ندارد . بنزین نفتی ، حلال شیمیایی است که تعامل خوبی با نفت ، بنزین ، سقز یا نفت سفید دارد .

خطرات حلال صنعتی

مجتمع‌های پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و سایر مجموعه‌های مرتبط با صنایع نفتی و مجموعه هایی که با اسید و… کار می کنند به دلیل این که به طور دائمی با سیالات نفتی، اسیدی و فرآورده‌های آن‌ها سر و کار دارند، در معرض آلودگی هستند.

سیالات، نفتی روغنی هستند و به همین دلیل همواره باعث چرب شدن سطوح و محوطه‌هایی می‌شوند که با آن‌ها در تماس هستند.

بسیاری از تجهیزات در مجموعه‌های پتروشیمی و پالایشگاهی نیز از نوع تجهیزات دوار هستند که باید مدام با روغن روان‌کاری شوند.

این دست مسائل موجب می‌شود که کار نظافت در این مجموعه‌ها نیازمند خرید حلال صنعتی قوی چربی صنایع نفتی باشد که همین امر خطرات این کارگاه ها را چندین برابر می کند.

نکته مهم در خصوص حلال‌های چربی قلیایی آن است که در ترکیب این مواد حتما از مواد ضدخورندگی استفاده می‌شود.

بنابراین می‌توان نسبت به این مسئله که ممکن است حلال صنعتی موجب آسیب رساندن به بدن انسان شود نیز اطمینان خاطر حاصل نمود.

پایداری مناسب حلال‌های چربی در صنایع نفتی موجب می‌شود که دوره زمانی پاکسازی چربی‌ها به نسبت طولانی‌تر شود.

مقابله با آسیب حلال صنعتی نفتی روغنی و…

استفاده از تجهیزات ایمنی که جهت محافظت در برابر حلال های نفتی و… طراحی شده اند می تواند از بهترین راه حل های موجود باشد. مانند کفش ایمنی، لباس کار مناسب و… .

معرفی کفش کار مقاوم در برابر حلال صنعتی

پوتین ایمنی مدل پولاد آتشکاری

رویه پوتین ایمنی مدل پولادآتشکاری ، از چرم گاوی به ضخامت 2 میلی متر تهیه شده است.

همچنین به تناسب کاربرد این کفش یک لایه از چرم طبیعی نیز در قسمت بند های پوتین اضافه شده که باعث نسوز شدن بند ها و قسمت های قابل اشتعال این کفش می شود.

زیره کفش از نوع دودانسیته PU/RBR می باشد.

این متریال پوتین ایمنی مدل پولادآتشکاری را به کفشی ضد لغزش و ضد سایش تبدیل کرده و همچنین از آن در مقابل حلال های نفتی محافظت می کند.

زیره استفاده شده ی RUBBER قابلیت مقاومت در برابر 400 درجه حرارت را دارد و کفش را با محیط های اسیدی و قلیایی کاربردی می کند.

پوتین ایمنی مدل پرو

زیره پوتین ایمنی، یک زیره دو دانسیته است و از یک لایه میانی پلی اورتان PU و یک لایه زیره ترموپلاستیک پلی اورتان TPU تشکیل شده است.

لایه PU/TPU استفاده شده در کفش قابلیت ضد لغزندگی و ضد سایش بودن را به آن داده.

همچنین باعث تبدیل شدن آن به یک کفش با مقاومت بالا در برابر حلال های نفتی و روغنی نیز شده.

این زیره پوتین ایمنی پرو را برای کار در محیط های اسیدی و بازی فراهم میکند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه