استاندارد لباس آتش نشانی

شغل آتش نشانی شغلی خطرناک است که تمامی آتش نشانان بسته به کاری که قرار است انجام دهند باید از لباس مناسب آتش نشانی استفاده نمایند. استاندارد لباس آتش نشانی بسته به شدت عملیات و ماموریت تعیین میشود. این استانداردها در انتخاب الیاف لباس، ویژگی های ظاهری و میزان پوشانندگی لباس تاثیر میگذارد. آتش نشانان با حرارت سر و کار دارند و اصلی ترین ویژگی لباس شان، مقاومت در برابر حرارت و حریق، همچنین انعکاس گرما میباشد. یک آتش نشان علاوه بر لباس مناسب و ابزار کاری که در اختیار دارد برای ماندن در این محیط کاری باید از لحاظ روحی نیز بسیار آماده و آموزش دیده باشد.

ویژگی پارچه لباس آتش نشانی

سه لایه بودن پارچه ای که برای دوخت لباس آتش نشانی استفاده می شود، از مهمترین فاکتورهای استاندارد لباس آتش نشانی میباشد. هر کدام از لایه های لباس نقش متفاوتی برای محافظت از بدن کارمندان این شغل پر خطر به عهده دارند.

1- لایه زیرین یا داخلی لباس آتش نشانی : آخرین لایه لباس آتش نشانان که به بدن نزدیک است، پارچه ای است که باید ضد گرما بوده و مانع از انتقال گرما به لباس و یا شخص شود. معمولا از پارچه نومکس برای دوخت این لایه استفاده میشود که از پشم برای بافت آن استفاده می گردد.

2- لایه دوم از لباس آتش نشانی : این لایه مهم به لایه رطوبت در لباس فرم آتش نشانی معروف است. طبق استاندارد لباس آتش نشانی، جنس این لایه باید از رطوبت بوده و ضد مواد شیمیایی میباشد. از این لایه هوا عبور میکند و راحتی بدن و تنفس آتش نشانان در این لباس مقدور است.

3- لایه اول یا بیرونی لباس آتش نشانی : طبق استاندارد لباس آتش نشانی، لایه بیرونی یا ظاهری لباس آتش نشانان از جنس نسوز است. این لایه باید در برابر حرارت آتش و هر گونه شی تیز و برنده مقاوم باشد. تا بتواند بدن یا پوست آتش نشان را در حین انجام عملیات مراقبت کند. از جمله موادی که در ساخت این لایه استفاده شده است، نومکس، کامفورت و آنتی استاتیک میباشد.

استاندارد لباس آتش نشانی از لحاظ ظاهری

 اولین موضوع در انتخاب لباس آتش نشانی برای هر شخص، اندازه مناسب قواره فرد میباشد. استاندارد لباس آتش نشانی از لحاظ ظاهری نیز باید رعایت شود. رنگ های مختلفی دارد اما چیزی که در تمامی لباس ها به چشم میخورد، پارچه های شب رنگ است که در قسمت های مختلف آن دوخته میشود. جیب هایی که روی لباس آتش نشانان به صورت بزرگ دوخته میشود جهت نگهداری وسایل و تجهیزات آنها لازم است. فرم یا لباس کار آتش نشانی، به گونه های مختلف سرهم ، اورکت و شلوار تولید میشود و مورد دیگر رنگ این لباس هاست. رنگ های قرمز، سرمه ای، نارنجی و طوسی از جمله رنگهایی است که آتش نشانان در ماموریت های مختلف بر تن دارند.

1. لباس آتش نشانی درعملیات حریق

رایج ترین لباس آتش نشانی که تن کارمندان این ارگان می بینیم، این لباس است. از شلوار و اورکت جدا درست شده و بلوز مخصوص هم باید زیر آن پوشیده شود. این لباس ها در برابر شعله های حریق که آتش نشانان برای خاموش کردن آن به ماموریت اعزام می شوند، بسیار مقاوم بوده و استفاده میشود. رنگ آنها قرمز و نارنجی بوده و سه لایه می باشد.

2. استاندارد لباس آتش نشانی در عملیات ورود به آتش

اگر قرار باشد آتش نشانان به داخل حریق وارد شده و افراد را نجات دهند، لازم است که این لباس ایمنی را بپوشند. این لباس پنج تکه داشته و بدن آتش نشانان باید تماما پوشیده شود. لایه نهایی این لباس از جنس آلومینیوم فارتکس است که فایبر گلاس نسوز هم در ساخت آن استفاده شده است. طبق استاندارد لباس آتش نشانی، این لباس باید پنج قسمت داشته باشد. دستکش، پوشاننده پا و کلاه و نقاب هم باید در کنار شلوار و اورکت استفاده شود. این لباس حرارت را به حد زیادی انعکاس داده و مانع از جذب آتش به لباس می شود. اگر قرار باشد عملیات نجات در دل آتش انجام شود این لباس باید استفاده شود.

3. جهت عبور از حریق

جنس این لباس مانند لباس قبلی است. از جنس الیاف نسوز دوخته میشود و لایه خارجی آن از جنس آلومینیوم و فایبر گلاس میباشد. اگر قرار باشد از دل آتش عبور صورت گیرد، آتش نشانان این لباس را بر تن کرده و از دل آتش عبور میکنند. این لباس سرهم بوده و کلاه خود و دستکش دارد.

4. محیط مرطوب و خطر برق گرفتگی

طبق استاندارد لباس آتش نشانی برای این عملیات، این لباس ها برای مناطق اسیدی و مرطوب استفاده میشود. به وسیله این لباس الکتریسیته به زمین انتقال یافته و برق گرفتگی کاهش می یابد. جنس این لباس مخصوص بوده و همراه چکمه و دستکش و کلاه مخصوص است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه