خصوصیات عینک ایمنی کدامند

در بسیاری از فعالیت‌های حرفه‌ای و صنعتی استفاده از عینک ایمنی استاندارد ضروری است. هنگام کار امکان دارد ذرات ریز، مایعات و یا تابش اشعه به صورت و چشم اصابت کنند. استفاده از یک عینک ایمنی استاندارد میتواند امنیت چشم را فراهم سازد، تا چشم‌ها از خطرات احتمالی در امان باشند. در ادامه بیان می کنیم که خصوصیات عینک ایمنی کدامند

عینک‌های ایمنی بر خلاف عینک‌های طبی که جهت اصلاح دید طراحی شده است، وظیفه مراقبت از چشم را در برابر بسیاری از خطرات دارد. در برخی مواقع این خطرات  باعث از دست دادن بینایی چشم شد‌ه‌اند. خطرات خارجی به چهار دسته تقسیم می‌شوند، که در ادامه مطلب ذکر شده‌ است.

  1. نور شدید هنگام کار جوشکاری
  2. ذرات مایع مثل قطره های اسیدی و مواد شیمیایی
  3. گازهای شیمیایی غیر سمی
  4. ذرات جامد و براده های فلزی مثل براده های تراشکاری، خورده های چوب

برای جلوگیری از این 4 اتفاق و حفظ سلامت چشم، عینک ایمنی استاندارد طراحی شده است، که دارای ویژگی‌های خاص هستند. در ادامه انواع و مشخصات عینک ایمنی را، برای هر کدام از دسته خطرات خارجی، با ذکر مثال توضیح می‌دهیم. تا آخر مطلب با ما همراه باشید.

معرفی 4 عینک ایمنی و کاربرد هر کدام

خصوصیات عینک ایمنی مخصوص کار با نور شدید

نگاه کردن مستقیم به نور شدید قرنیه چشم را از بین میبرد. برای انجام کار جوشکاری باید از عینک ایمنی مخصوص جوشکاری استفاده کرد. پرتوهای ناشی از قوس الکتریکی خطرناک هستند. عینک جوشکاری از شدت این پرتوها کم میکند و به شدت نور عادی میرساند. عینک‌های جوشکاری تیره هستند و میزان تیرگی متفاوتی دارند. میزان تیرگی را شِید می‌نامند که از عدد 5 تا 14 متغیر است.

خصوصیات عینک ایمنی کار با ذرات مایع

نمونه این ذرات مایع مواد شیمیایی و قطره‌های اسیدی هستند، که عموما در آزمایشگاه‌ها وجود دارند. عینک آزمایشگاه مخصوص کار با مواد شیمیایی و اسیدی است. در طراحی عینک ایمنی کار آزمایشگاه از شیشه استفاده نمی‌شود. ترکیب پلیمری پلی کربنات به عنوان ماده اصلی ساخت، مورد استفاده است. دارای لنز روشن و سفید است و قدری ظریفتر طراحی شده است.

خصوصیات عینک ایمنی کار با گاز های شیمیایی

گازهای شیمیایی خاصیت فرار دارند و از کنار فریم عینک عبور میکنند و به چشم میرسند و باعث آسیب آن میشوند. نوعی از عینک ایمنی کار وجود دارد به نام گاگل که بر خلاف عینک‌های ایمنی دیگر دارای دسته نیست. عینک گاگل به وسیله یک کش در پشت سر مستقر میشود. گاگل ایمنی تمامی نواحی دور چشم را پوشش میدهد. این پوشش باعث میشود که هیچ منفذی برای عبور گاز وجود نداشته باشد. این عینک از نظر ظاهری شبیه عینک شنا است و دارای لنز سفید و روش است.

خصوصیات عینک ایمنی کار با ذرات جامد

این عینک دارای لنز های ضد خش و شفاف است و ظاهرا شبیه به عینک طبی است. از پلی کربنات ساخته شده و دارای مقاومت حرارتی بالا و سختی و شفافیت در این ماده پلیمری است. این عینک همچنین دارای جذب بالای اشعه خطرناک ماوراء بنفش است تا هیچ آسیبی به چشم نرسد. نوع کلاسیک این عینک، عینک سنگ زنی بغل توری است. اطراف چشم با یک قطعه منحنی شکل توری پوشیده شده است. این بخش به شکلی طراحی شده تا مانع دید کاربر نشود.

عینک ایمنی کار

مزیت استفاده از عینک ایمنی کار

یکی از ویژگی‌های مهم عینک ایمنی کار، فِرم محافظ و لنز به کار رفته در آن است. فِرم عینک ایمنی از نایلونی با جنس عالی، و لنز آن از پلی کربنات طراحی شده است. که مانع ورود ذرات چوب و براده های آن، مواد شیمیایی، فلز و گرد و غبار، و اشعه ماوراء بنفش و دیگر مواد خطرناک به چشم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه