جنس کلاه ایمنی چیست

در این مقاله می‌خواهیم درباره جنس کلاه ایمنی چیست صحبت کنیم. کلاه ایمنی یکی از تجهیزات ضروری ایمنی در کار است که از سر در برابر آسیب‌های وارد شده محافظت میکند. کلاه ایمنی در انواع گوناگون طراحی و تولید میشود و از نظر نوع و جنس با هم تفاوت دارند. جنس کلاه ایمنی میتواند از پلی اتیلن یا پلاستیک فشرده، فایبرگلاس و پلی کربنات باشد. کلاه محافظ سر، میتواند از پوسته با جنس آلومینیوم و یا پوسته از جنس پلیمر یا همان ABS باشد.

ویژگی کلاه ایمنی

با توجه به انواع کلاه توضیح می‌دهیم که جنس کلاه ایمنی چیست و هرکدام چه ویژگی هایی دارد.

  • ویژگی جنس کلاه ایمنی آلومینیومی: این کلاه در مقابل ضربه از مقاومت خوبی برخوردار است. آلومینیوم کلاه هرچقدر ضخیم‌تر شود، میزان امنیت آن نیز بالاتر می‌رود. در برابر مواد مذاب مقاوم است و بیشتر در صنایع فولاد استفاده میشود. این کلاه توسط آتش نشان ها به دلیل سر و کار داشتن با آتش نیز مورد استفاده است. وزن سبکی دارد و سر و گردن را خسته نمی‌کند و در کارهای ساختمانی از آن استفاده میشود.
  • ویژگی کلاه پلاستیکی: در دو نوع پلی اتیلن و ABS تولید میشود. این نوع کلاه از سر کاربران هنگام ضربه مراقبت میکند. جنس پوسته داخلی این کلاه طوری است که از گیر کردن موی سر افراد در مقابل تحرک محافظت میکند. ABS از پلی اتیلن مقاوم تر است و در برابر ضربه های شدید بهتر عمل میکند. این نوع کلاه ایمنی، عایق برقی است و از آن در صنعت الکترونیکی استفاده میشود.
  • ویژگی جنس کلاه ایمنی فایبرگلاس: این کلاه که به کلاه ضد حریق نیز معروف است ضد حرارت است و تا دمای 2000 درجه سانتیگراد مقاومت میکند. ریخته گری ها که با حرارت بالایی سر و کار دارند از این نوع کلاه استفاده میکنند.
  • ویژگی کلاه پلی کربنات: به این کلاه PC نیز گفته میشود. این کلاه هم در برابر ضربه و هم در برابر حرارت مقاوم است و در برابر گرما آسیب نمی‌بیند.

اجزای تشکیل دهنده کلاه ایمنی استاندارد

  • سرپوش کلاه ایمنی استاندارد: به شکل نیم کره است و هماهنگ با قسمت‌های داخلی کلاه از سر در برابر شرایط نامساعد محیطی مراقبت میکند.
  • پوسته: این بخش از کلاه مقاوم در برابر ضربه است. بخش اصلی و ظاهری کلاه است و وظیفه حفاظت در برابر ضربه را دارد. این قسمت باید از ماده ای سخت و مقاوم ساخته شود.
  • لبه کلاه ایمنی استاندارد: شبیه نوار دور کلاه را در بر گرفته است و برای حفاظت بیشتر از صورت و گردن و شانه تعبیه شده است. در کلاه کار در ارتفاع برای داشتن دید کافی این لبه ها حذف میشوند.
  • بند یراق تسمه داخلی کلاه ایمنی استاندارد: با فاصله داخلی در کلاه باعث میشود پوسته با سر تماس نداشته باشد.
  • بند تاج: بخشی از نوار داخلی است که به صورت مورب، برای ثابت نگه داشتن کلاه روی سر وجود دارد.
  • پیشانی بند: قسمتی از بند یراق است و در قسمت جلویی کلاه قرار دارد.
  • بند چانه: برای ثابت نگه داشتن کلاه ایمنی استاندارد است.
  • نوار عرق گیر: قابل شستشو و قابل تعویض است و در ناحیه پیشانی بند قرار دارد.
کلاه ایمنی استاندارد

خصوصیات کلاه ایمنی

کلاه ایمنی استاندارد باید سبک بوده و در عین حال سطح خارجی سخت و مقاوم در برابر ضربه داشته باشد. همچنین باید قسمت داخلی آن نرم و راحت باشد تا سر و گوش و گردن را اذیت نکند. برخی کلاه‌های ایمنی دارای طلق در قسمت جلویی کلاه است. این طلق باید شفاف بوده و در مقابل ضربه و خراش مقاومت داشته باشد. طلق میتواند دودی باشد و از چشم در برابر تابش مستقیم نور خورشید یا اشعه‌های موجود در محیط کار، محافظت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه