تفاوت کلاه آتش نشانی با کلاه ایمنی معمولی

تفاوت کلاه آتش نشانی با کلاه ایمنی معمولی آنقدر زیاد است که حتی مقایسه آنها با یکدیگر غیر منطقی به نظر میرسد. از آنجایی که کاربرد کلاه ایمنی آتش نشانی با کاربرد کلاه ایمنی معمولی یکسان نیست، بدیهی است که تفاوتی در ساختار آنها نیز وجود داشته باشد.

برای بررسی تفاوت کلاه آتش نشانی با کلاه ایمنی معمولی به سراغ بررسی های بیشتر و دقیقتر میرویم.

مهمترین فرق کلاه آتش نشانی با کلاه ایمنی معمولی چیست؟

مهمترین فرقی که میتوان برای فرق موجود بین کلاه های ایمنی با کلاه های آتش نشانی ارائه کرد، وجود تفاوت در کاربرد آنهاست.

کلاه ایمنی آتش نشانی نوعی از تجهیزات است که توسط آتش نشان ها در شرایط مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. وظیفه این کلاه حفاظت از سر و گردن آتش نشان در برابر شعله‌های آتش و ضربه‌های احتمالی است. از آنجایی در شغل آتش نشانی حساسیت بالایی وجود دارد، باید لباس و کلاه ایمنی مناسب با این شغل طراحی شود.

کلاه ایمنی معمولی هیچکدام از ویژگی‌های کلاه ایمنی آتش نشانی را ندارد. از کلاه ایمنی در محیط‌های ساختمانی و کارگاه‌های ساخت و ساز استفاده میشود. خطری که در محیط‌های ساختمانی و امثال آن وجود دارد با خطری که آتش نشان ها را تهدید میکند متفاوت است.

با این حال بدیهی است که تفاوت بین کلاه آتش نشانی با کلاه ایمنی معمولی بسیار عمده و آشکار باشد.

در ادامه قصد داریم با بررسی ویژگی‌های کلاه آتش نشانی، تفاوت کلاه آتش نشانی با کلاه ایمنی معمولی را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

فرق کلاه آتش نشانی با کلاه ایمنی معمولی

در برابر آتش مقاوم است

تفاوت بین کلاه آتش نشانی و کلاه ایمنی معمولی در مقاومت آن در برابر آتش قابل مشاهده است. کلاه آتش نشانی در برابر آتش و حرارت مقاومت بالایی دارد. این ویژگی جز مهمترین ویژگی هایی است که کلاه آتش نشانی باید داشته باشد. مامورین آتش نشانی در شغل خود با محیط‌ها و فضاهایی سروکار دارند که احتمال برخورد آتش با سر و صورت ها آنها بسیار زیاد است. کلاه ایمنی چنین ویژگی‌ای ندارد. چرا که کلاه ایمنی برای چنین کاربردی طراحی نشده است، از این رو مقاومت بالایی در برابر حرارت و آتش ندارد.

کلاه‌های آتش نشانی از بابت مقاومت در برابر آتش درجه‌بندی میشوند. به عبارتی کلاه‌های آتش نشانی متفاوتی وجود دارد که مقاومت آنها در برابر آتش با دیگری متفاوت است. مقاومت کلاه‌های آتش نشانی در برابر آتش به دلیل جنس آن است. جنس کلاه آتش نشانی با جنس کلاه‌های ایمنی متفاوت است. کلاه‌های آتش نشانی در علاوه بر حریق، در برابر انفجار نیز مقاوم هستند. چرا که ممکن است در محیط‌های خطرناک انفجار نیز رخ بدهد.

جنس آن پلی اتیلن است

پلی اتیلن از سری پلیمرهای مقاوم است که کاربرد بسیاری دارد. در ساخت کلاه‌های آتش نشانی از پلیمر مخصوصی از خانواده پلی اتیلن ها استفاده میشود. پلی اتیلن نه تنها مقاومت کلاه را افزایش میدهد، بلکه وزن آن را نیز کاهش میدهد. از آنجایی که ممکن است کلاه آتش نشانی برای ساعت‌های بسیاری روی سر بماند، باید وزن کمی داشته باشد. کلاهی که وزن بالایی داشته باشد در دراز مدت به سر و گردن آسیب وارد میکند.

پلی اتیلن نقطه ذوب بالایی دارد. این ویژگی باعث میشود تا کلاه در برابر آتش و حرارت مقاوم باشد و به راحتی ذوب نشود. پلی اتیلن نه تنها مقاومت کلاه را در برابر حرارت افزایش میدهد، بلکه آن را از نظر مقاومت در برابر ضربه نیز تقویت میکند.

کلاه‌های ایمنی نیز از جنس پلیمر هستند. اما ترکیبات پلیمری کلاه‌های ایمنی با ترکیبات پلیمری کلاه‌های آتش نشانی متفاوت است.

فرق کلاه آتش نشانی با کلاه ایمنی معمولی

طراحی متفاوتی دارد

اگر به صورت همزمان به عکس کلاه ایمنی معمولی و کلاه آتش نشانی دقت کنید، به دیگر موردی که باعث فرق کلاه آتش نشانی با کلاه ایمنی معمولی میشود نیز پی خواهید برد. این تفاوت را در طراحی‌های آنها میتوانید کشف کنید. طراحی کلاه ایمنی آتش نشانی با طراحی کلاه ایمنی معمولی متفاوت است. کلاه‌های آتش نشانی به گونه‌ای طراحی میشوند که از سر، گردن، چشمها و صورت محافظت کنند. اما در طراحی کلاه ایمنی معمولی تنها به سر و قسمت نخاعی توجه میشود. طراحی متفاوت کلاه آتش نشانی و کلاه ایمنی معمولی آنها را برای شرایط مختلف آماده میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه