کاربرد گتر در صنعت

آیا تا به حال چیزی در مورد گتر که به کفش متصل می شود شنیده اید ؟ کسانی که اهل کوهنوردی هستند بیشتر با این وسیله حفاظتی آشنایی دارند. البته کاربرد گتر در صنعت را نیز نمیتوان نادیده گرفت

. قبل از هر چیز باید به تعریف گتر و موارد کاربرد این وسیله پوششی و حفاظتی بپردازیم. گتر برای پوشاندن ساق پا تا زیر زانو در برابر عوامل محیطی استفاده میشود. انتخاب جنس گتر به محیطی که شخص در آن کار میکند بستگی دارد. برای مثال گترهای کوهنوردی برای جلوگیری از ورود آب باران و برف به درون کفش استفاده میشود.

اما کاربرد گتر در صنعت برای ایجاد حفاظت از ساق پای افراد در برابر ضربه یا مواد شیمیایی میباشد. البته گتر به ماسک هایی پارچه ای یا جنس های خاص برای پوشاندن دهان در برابر گازهای سمی یا سرمای زیاد در محل کار میگویند

گتر چیست؟

گتر به چکمه های پلاستیکی یکدست با جنس های مختلف نیز گفته میشود. بسته به نیازی که به این کفش یا پوشش در صنعت میباشد، هر کس میتواند نوعی از آن را خریداری کند. این چکمه های سراسر پلاستیکی برای محیط هایی که خطر برق گرفتگی، سر خوردن و حریق وجود دارد استفاده میشود.

کاربرد گتر در صنعت چیست ؟

کاربرد گتر در صنعت

در این بخش زمینه های مختلف و شاخه های مختلف صنعتی که گتر برای پوشش یا محافظت از پا در آن استفاده می شود معرفی می گردد. کاربرد گتر در صنعت شامل زمینه های عمرانی، شرکت های برق ، ریخته گری، آزمایشگاه ها، شرکت های راه و ساختمان و غیره میباشد. برای مثال کارگرانی که در بخش های مختلف با مواد مذاب کار میکنند، باید علاوه بر کفش و یونیفرم مناسب از گتر روی کفش های خود استفاده کنند تا مانع از ورود این ماده به درون کفش خود شوند.

کاربرد گتر در صنعت با توجه به جنس پارچه ای که در دوخت آن به کار میرود میباشد. این پارچه باید بتواند در برابر موادی که در محیط روی آن ریخته میشود تاب بیاورد و مقاومت داشته باشد. در غیر اینصورت کاربرد چندانی نخواهد داشت. همانطور که میدانید کارگران در محیط های صنعتی با ترشحات اسیدی و قلیایی سر و کار دارند که این مواد خطرناک و شیمیایی نباید با پوست کارگران برخوردی داشته باشد.

از جمله جنس هایی که برای دوخت گتر استفاده میشود میتوان به الیاف پلاستیکی، نانو، چرم و مواد سخت و آهنی اشاره کرد. شاید از خود بپرسید کاربرد گتر در صنعت از جنس فلز یا جنس های سخت در چه مواردی میباشد؟ کسانی که با پتک های آهنی یا تبرهای سنگین کار میکنند، باید برای پوشاندن ساق پا و محافظت از این قسمت از گتر مناسب استفاده کنند. در صورت رد شدن وسیله و اصابت آن به ساق پا، گتر مانع از شکستگی استخوان شده و ایمنی کار را به مراتب بالا میبرد.

انواع گتر 

کاربرد گتر در صنعت و نحوه استفاده از آن

برای پوشیدن گتر لازم است به نحوه اتصال آن به کفش یا بسته شدن آن دور پا دقت کرد. کاربرد گتر در صنعت تنها به مواد شیمیایی محدود نشده و بسیاری از پلیس ها در مناطق برف گیر برای جلوگیری از تماس پا با برف از این وسیله به عنوان عایق استفاده میکنند. مورد دیگر مصرف در آزمایشگاه ها یا مناطقی است که پشه فراوان در آن محیط ها وجود دارد. برای جلوگیری از ورود حشرات و پشه به درون بدن، از گترها برای بستن راه نفوذ از شلوار یا کفش استفاده میشود.

نحوه پوشیدن گتر

اما نحوه پوشیدن گتر، به مدل این وسیله محافظتی بستگی دارد. برخی از گتر ها با زیپ بسته میشوند. برخی دیگر به وسیله بندهایی که در سرتاسر آن قرار دارد به هم چفت میشوند. موضوعی که موقع پوشیدن آن باید به آن دقت کنید، اتصال بندهای آن از سمت جلو به هم می باشد تا راحت تر آن را باز یا بسته کنید.

در موارد حادتر در کاربرد گتر در صنعت، هیچ گونه نفوذ یا زیپ و بندی در سرتاسر گتر وجود ندارد. تنها پایین گتر به كفش ها به وسیله قلاب یا بندهای مخصوص بسته میشود. در بسیاری از موارد که محیط با مواد شیمیایی با مذاب سر و کار ندارد، گترها کشی بوده و به راحتی به پا میروند. برای مثال جنس گترهایی که در راهنمایی رانندگی استفاده میشود، در برخی از موارد چرم، در برخی از موارد پارچه ای به صورت شبرنگ میباشد و به راحتی با کش به پا فیکس میشود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه