عینک ایمنی چیست

عینک ایمنی بخشی از تجهیزات حفاظت فردی است که توسط کارگران برای محافظت از اطراف چشم استفاده می شود. عینک ایمنی به عنوان یک محافظ برای محافظت از چشم در برابر هر نوع زباله خارجی که ممکن است باعث تحریک یا آسیب شود عمل می کند. اگر بازهم می خواهید بدانید عینک ایمنی چیست و چه کاربردی دارد تا انتهای مطلب با ما همراه شوید.

عینک ایمنی برای هر کسی قابل استفاده است. بسته به نیاز کاربر، عینک ایمنی می‌تواند لنزهای متنوعی مانند شفاف، دو کانونی، ضد مه، رنگی، لنزهای داخلی/خارجی، پلاریزه، تیراندازی، مردانه یا زنانه، عینک‌های کم نور، فیلتردار و قابل تغییر داشته باشد. تمام عینک های ایمنی از چشم ها در برابر خطرات محافظت می کنند. چنین خطراتی ممکن است ناشی از موارد ذیل باشد:

  • زباله های جامد در حال حرکت
  • پاشش مواد شیمیایی مایع
  • تاثیر ماشین آلات متحرک
  • گرما، جرقه و نورهای شدید در حین جوشکاری و برش فلز و غیره

فریم عینک های ایمنی از نایلون ساخته شده اند و معمولاً دارای محافظ های جانبی برای محافظت از مواد در حال حرکتی هستند که از طرفین وارد چشم می شوند. از آنجایی که هیچ چیز نمی تواند جای چشم را بگیرد، محافظت از چشم ها با استفاده از عینک ایمنی در محل کار که تهدیدات بالقوه ای برای چشم ها وجود دارد، بسیار اهمیت دارد.

عینک ایمنی چیست

انواع مختلفی از عینک های ایمنی وجود دارد، به عنوان مثال عینک ایمنی مورد استفاده توسط فردی که عملیات جوشکاری را انجام می دهد به رنگ تیره خواهد بود تا جرقه کور کننده شعله جوشکاری را جذب کند در حالی که عینک ایمنی مورد استفاده توسط کارگری که عملیات برش چوب را انجام می دهد شفاف است و از همه طرف چشم را می پوشاند تا از چشم در برابر گرد و غبار چوب محافظت شود.

چشم ها قابل تعویض نیستند و در محیط کار صنعتی، خطرات مختلفی وجود دارد که می تواند منجر به آسیب کوتاه مدت یا طولانی مدت به چشم فرد شود. عینک ایمنی، عینک های محافظی هستند که از چشم ها در برابر آسیب محافظت می کنند. به همین دلیل است که عینک ایمنی بخشی ضروری از طیف وسیعی از تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) موجود است. عینک ایمنی باید توسط کارفرمایان در صورت لزوم ارائه شود تا استانداردهای ایمنی محل کار رعایت شود.

عینک ایمنی نوعی از PPE است که برای محافظت یا محصور کردن ناحیه اطراف چشم طراحی شده است تا از آسیب رساندن ذرات، مایعات یا مواد شیمیایی به چشم جلوگیری شود. استاندارد EN 166 به عنوان حداقل الزام برای تمام عینک های ایمنی در نظر گرفته می شود و عینک های تایید شده باید دارای علامت گواهی یا نماد CE بر روی آن باشند. بخش‌های اصلی این استاندارد مربوط به کلاس نوری و استحکام مکانیکی عینک است، اما بخش‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توان آنها را آزمایش کرد، مانند موارد مربوط به ویژگی‌های فیلتر لنز و محافظت در برابر ضربه در دمای بالا.

عینک کار باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

در پاسخ به سوال عینک ایمنی چیست می توان گفت عینک ایمنی یک نوع عینک محافظ ساده و در عین حال موثر است. تنوع سبک‌های موجود به این معنی است که تقریباً هر کسی می‌تواند از آن‌ها استفاده کند و انواع مختلفی از پوشش‌های محافظ برای لنزها به این معنی است که می‌توانند محافظت لازم را در برابر بسیاری از خطرات مختلف ارائه دهند. ویژگی های کلیدی که هنگام خرید عینک ایمنی باید به دنبال آن باشید شامل موارد زیر است.

اندازه لنز: اندازه لنز تفاوت زیادی در اندازه ناحیه محافظت شده هنگام پوشیدن ایجاد می کند. یک لنز بزرگتر چشم ها را بیشتر می پوشاند و از آن محافظت می کند.

شکل لنز: اثربخشی محافظت تحت تأثیر شکل لنز خواهد بود و هر چه لنز به چهره استفاده کننده نزدیکتر باشد، عینک بهتر از خطرات محافظت می کند. بیشتر عینک‌های ایمنی دارای لنز «پیچیده» هستند. عدسی مقعر است و از شکل کلی صورت استفاده کننده پیروی می کند. شکل لنز همچنین می‌تواند بر میدان دید تأثیر بگذارد، بنابراین مراقب باشید از عینک‌هایی استفاده کنید که کمترین انسداد یا «نقاط کور» را هنگام استفاده ایجاد می‌کنند.

شفافیت نوری لنز: یکی دیگر از عناصری که می تواند بر دید کاربر تأثیر بگذارد، کیفیت وضوح نوری است. شفافیت اپتیکال کلاس 1 بالاترین کیفیت است و به این معنی است که استفاده از عینک “مداوم” بدون آسیب رساندن به چشم، ایمن است. کلاس 2 برای استفاده متناوب مناسب است، در حالی که پایین ترین کیفیت، کلاس 3، فقط برای استفاده گاه به گاه مناسب است و نباید برای مدت زمان طولانی پوشیده شود.

خواص محافظتی لنز: خواص محافظتی زیادی وجود دارد که لنزها می توانند داشته باشند.

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه