بازی رنگ ها و هشدار های ایمنی

رنگ بندی تابلو ایمنی چگونه است؟ مانند نمادها، رنگها نیز میتوانند به انتقال سریع پیام تنها با یک نگاه کمک کنند. درک سریع پیام‌های ایمنی و دریافت احتمالات وجود خطر به کمک رنگها امکان پذیر است. چرا که فرد تنها با یک نگاه میتواند سریعا مفهوم تابلو را درک کند. امروزه رنگها در تابلو های ایمنی به عنوان یک نماد نیز در آمده اند. البته درک مفهوم رنگ بندی تابلوهای ایمنی بدون آموزشهای اولیه امکان پذیر نیست. شناخت رنگ بندی تابلوها و علائم ایمنی باید جزو آموزش‌های اولیه بوده و کارکنان باید دانش جامعی از رنگ‌هایی که در علائم ایمنی به کار میرود، داشته باشند.

در انتهای مقاله جدول خلاصه و کلی مفهوم رنگ ها قرار داده شده

رنگ بندی تابلو ایمنی چگونه است

آیا میدانید رنگ بندی تابلو ایمنی چگونه است؟

رنگ های تابلو ایمنی بسیار متنوع است. در برخی از تابلوها تنها از یک رنگ و در تابلوهای دیگر از ترکیب رنگ های مختلف استفاده میشود. انواع رنگ های تابلو ایمنی به این شرح است:

  • قرمز
  • نارنجی
  • زرد
  • سبز
  • آبی
  • سیاه و سفید
  • زرد و سرخابی

در ادامه به بررسی مفهوم هر یک از این تابلو های ایمنی خواهیم پرداخت.

رنگ تابلو ایمنی

قرمز در رنگ تابلو ایمنی

قرمز در رنگ تابلو ایمنی به معنای خطر است. این رنگ نشان دهنده یک موقعیت خطرناک است. تابلو هایی که رنگ قرمز دارند به مردم هشدار میدهند که باید متوقف شوند یا مناطق ممنوعه را شناسایی کند. البته رنگ قرمز تنها به معنی خطر نیست. رنگ قرمز از سری رنگ های اصلی برای شناسایی تجهیزات و وسایل رفع آتش است. با شناخت تابلو های قرمز میتوانید تابلو های خطر و تابلو های مربوط به تجهیزات آتش نشانی را شناسایی کنید.

نارنجی

چنانچه میخواهید بدانید رنگ بندی تابلو ایمنی چگونه است، به رنگ تابلو ایمنی نارنجی نیز توجه کنید. رنگ نارنجی برای آگاه کردن به افراد از وجود قطعات خطرناک در دستگاه ها و ماشین آلات کارگاهی و کارخانه‌ای مورد استفاده قرار میگیرد. این تابلو ها مستقیما بر روی چنین دستگاه هایی چسبانده میشوند. افراد با دیدن رنگ نارنجی یا باید از دستگاه مورد نظر دوری کنند و یا باید در استفاده از آن نهایت دقت را به کار ببرند.

زرد

در بین رنگ های تابلو ایمنی، رنگ زرد نیز به چشم میخورد. تابلوهای زرد در هر جایی که نیاز به احتیاط است مورد استفاده قرار میگیرد. به ویژه اگر خطری که فرد را تهدید میکند در رابطه با خطرات فیزیکی باشد. این خطرات میتواند شامل خطرات ناشی از زمین خوردن، افتادن، سوختن، گرفتار شدن در یک نقطه، آسیب شنوایی و … باشد. رنگ زرد در تابلو های ایمنی رانندگی نیز به چشم میخورد. در تابلوها و علائم ایمنی رانندگی نیز رنگ زرد به معنی احتیاط است.

رنگ تابلو ایمنی

سبز در رنگ تابلو ایمنی

اگر وضعیت مکان و یا محیطی کاملا ایمن باشد، رنگ بندی تابلو ایمنی چگونه است؟ در محیط‌ها و یا مکان‌هایی که هیچ خطری فرد را تهدید نمیکند، رنگ بندی تابلو ایمنی سبز است. رنگ سبز به عنوان علائم کمک‌های اولیه یا علائم نشان دهنده خروج نیز مورد استفاده قرار میگیرد. در تمامی محیط های صنعتی و کارگاهی علامت EXIT با رنگ سبز نشان داده میشود.

آبی

رنگ آبی اطلاعاتی در مورد یک محیط یا منطقه خاص ارائه میدهد. این اطلاعات لزوماً نباید مرتبط با ایمنی باشد، مانند خط‌مشی‌های دارایی. علائم آبی همچنین به عنوان علائم الزام کننده کار و انجام اقدامات اجباری توسط کارمند نیز مورد استفاده قرار میگیرد. برای مثال در محیط هایی که صدا زیاد است، افراد باید از گوشی حفاظتی استفاده کنند. تابلوهایی که چنین هشدار هایی میدهند به رنگ آبی هستند.

زرد و سرخابی

در بین رنگ های تابلو ایمنی، تابلوهایی با ترکیب زرد و سرخابی نیز مشاهده میشود. تابلوها و علائمی که به صورت ترکیبی با رنگ زرد و سرخابی طراحی شده اند، برای مواد رادیواکتیو یا تجهیزاتی که تشعشع دارند، استفاده می‌شوند. در این تابلو ها رنگ پس زمینه زرد است و نوشته ها با رنگ سرخابی و یا بنفش نوشته میشوند. تابلو هایی با این رنگ را باید بسیار جدی بگیرید.

سیاه و سفید

تابلو ها و علائمی با رنگ سیاه و سفید برای هدایت ترافیک یا انتقال جهت صحیح رفت و آمد به افراد مورد استفاده قرار میگیرد. اگرچه به طور خاص تابلو سیاه و سفید مربوط به ایمنی نیست، اما در حالت کلی برای بهبود وضعیت ایمنی و نظم دهی بسیار مهم است.

رنگ ایمنیمعنارنگ متضادرنگ نمادجزئیات شکل و رنگ
قرمزممنوعیتسفیدسیاهنوار دایره ای و خط عرضی قرمز. رنگ قرمز حداقل ۳۵% از مساحت علامت را تشکیل می دهد.
زرداحتیاطسیاهسیاهمثلث با نوار سیاه. رنگ زرد حداقل ۵۰% از مساحت علامت را تشکیل می دهد.
آبیاجبارسفیدسفیددیسک دایره ای آبی. رنگ آبی حداقل ۵۰% از مساحت علامت را تشکیل می دهد.
سبزوضعیت ایمنسفیدسفیدمستطیل سبز. رنگ سبز حداقل ۵۰% از مساحت علامت را تشکیل می دهد.
دور قرمزخطر/هشدارسفیدسیاهلوزی (با زاویه ۴۵ درجه)
معنی رنگ های تابلو ایمنی

2 دیدگاه برای “رنگ بندی تابلو ایمنی چگونه است”

  1. نقاط قوت
    • توضیح خوب و عالی در بالا و اوایل
    نقاط ضعف
    • توضیح کمتر جدول معانی رنگ ها

    خیلی خوب توضیح داده شده فقط جدول آخری زیاد توضیح خوبی نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه