دلیل استفاده نکردن از لوازم حفاظت فردی

استفاده کردن از لوازم حفاظت فردی می تواند یک عامل مهم در جلوگیری و کاهش اسیب های ناشی از حوادث درکارگاه های ساختمانی باشد. بر اساس تحقیقات اخیر اداره ایمنی و بهداشت شغلی امریکا (اوشا) فقط 64% از کارگران به شکل کامل و درست از تجهیزات ایمنی خود استفاده می کنند. این امار در ایران قطعا پایینتر است. بر اساس تحقیقات محققین این مقاله هم خود کارگران و هم مدیریت و فرهنگ سازمانی نقش اساسی در این مورد ایفا می کنند. سازمان ها نه تنها باید لوازم ایمنی مناسب را تامین بلکه با اموزش های لازم و نظارت های کافی انگیزه ی کافی را برای کارگران بوجود اورند. بر اساس این تحقیقات دلیل استفاده نکردن از لوازم حفاظت فردی در کارگاه های ساختمانی از دید کارگران موارد ذیل می باشد:

  • گرمای هوا
  • سایز و کیفیت نامناسب لوازم
  • ایجاد اخلال و کندی در انجام کار
  • کمبود عرضه به دلیل گرانی

در هنگام مصاحبه با کارگران برخی هم ساعات کاری زیاد  (10 الی 12 ساعت) را مزید بر علت دانستند. این موضوع در مورد پیمانکاران جز تشدید نیز می شود. در نتیجه محققین به این نتیجه رسیدند که لوازم مناسب از نظر ارگونومی و با قیمت مناسب باعث ترغیب بیشتر افراد به استفاده از انها و کاهش 22% بروز حوادث می شود. در نتیجه عرضه ی لوازم با کیفیت و با قیمتی مناسب نقش کلیدی بازی کرده و از موارد مهمی است که سازمان ها باید جدی بگیرند.

همچنین در کنار این موضوع تدوین یک سیستم تشویق /تنبیه و اموزش های کافی می توانند نقش تکمیلی داشته باشند. نباید فراموش کرد که علل بروز حوادث  چند وجهی است و لوازم حفاظت فردی در کنار محیط ایمن و ماشین الات مدرن و بروز همگی باعث کاهش صدمات و تلفات می شوند.

دلیل استفاده نکردن از لوازم حفاظت فردی در کارگاه های ساختمانی

عدم استفاده از PPE می تواند منجر به آسیب شدید یا مرگ شود. در سال 2015-2016، 144 مورد فوتی در محل کار و حدود 621000 جراحات غیرکشنده رخ داد PPE مانند کلاه های ایمنی، عینک ها، دستکش ها و چکمه ها نقشی حیاتی در مدیریت خطرات بهداشتی و ایمنی ایفا می کنند. با این حال، داده‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از کارگران آسیب دیده از PPE استفاده نمی‌کردند.

ارقام اجرایی بهداشت و ایمنی نشان می دهد که هر سال حدود 9000 حادثه مرتبط با PPE وجود دارد.

PPE می تواند از خطر آسیب چشم، سر یا بدن ناشی از انواع فعالیت ها، اغلب آنهایی که فکر می کنید کم خطر هستند، جلوگیری یا کاهش دهد، به ویژه در هنگام کار با مواد شیمیایی و مواد خطرناک یا کار با ماشین آلات و ابزار.

چرا کارگران ریسک می کنند؟

عدم استفاده از لباس های محافظت شده ارائه شده به دلایل ذیل می باشد:

  • نظارت کم/بدون نظارت
  • عدم رویه
  • آگاهی/ درک خطر ضعیف
  • خطای انسانی / قضاوت نادرست

اگرچه گاهی اوقات کارگران به دلایل مذهبی یا بهداشتی از پوشیدن PPE خودداری می کنند، اما بیشتر امتناع ها به دلیل مدیریت ضعیف، ارتباطات و آموزش است. اگر کارگران نمی دانند که چرا PPE مورد نیاز است یا در انتخاب آن حرفی ندارند، به احتمال زیاد از آن استفاده نمی کنند.

کارفرمایان چه اقداماتی می توانند انجام دهند؟

کارکنان باید بدانند چرا PPE مورد نیاز است و برای استفاده صحیح از آن آموزش ببینند. کارفرمایان باید مطمئن شوند که کارگران از خطرات عدم استفاده از PPE آگاه هستند. آنها باید آموزش ببینند تا این ایده را بپذیرند که باید پوشیده شود. در واقع، آموزش در مورد خطرات آسیب و آموزش در مورد استفاده از PPE می تواند نگرش ها و شیوه هایی را که منجر به آسیب می شود تغییر دهد. هنگامی که با کارگرانی روبرو می شوید که از استفاده از وسایل ارائه شده امتناع می کنند، باید اعتراضات آنها را مشخص کنید:

  • آیا پوشیدن آن ناراحت کننده است؟
  • خیلی سنگینه؟
  • آیا حرکت را محدود می کند؟

ارتباط خوب، مشاوره موثر، آموزش بهتر و تعدیل منطقی اغلب برای رفع اعتراض کافی است. در حالی که کارگران اغلب شکایت می‌کنند که PPE “مانع انجام کارها” می شود، این احساس را می‌توان در صورتی برطرف کرد که به خوبی جا بیفتد، راحت باشد، کیفیت خوبی داشته باشد و مانع از دیدن یا حرکت آنها نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه