در چه ارتفاعی کمربند ایمنی اجباری است

تجهیزات متعددی برای ایجاد شرایط ایمن در کار وجود دارند. از سری تجهیزات مهم که به جهت ممانعت از سقوط مورد استفاده قرار میگیرد کمربند ایمنی است. کمربند ایمنی توسط اشخاصی استفاده میشود که در ارتفاع‌های بالا مشغول به کار هستند. اما آیا میدانید در چه ارتفاعی کمربند ایمنی اجباری است؟ در کدام شرایط شغلی استفاده از کمربند ایمنی نجات ضرورت دارد؟

در ادامه بررسی کمربند ایمنی میپردازیم. سپس خواهیم دانست که در چه ارتفاعی کمربند ایمنی اجباری است.

کمربند ایمنی

آیا میدانید در چه ارتفاعی کمربند ایمنی اجباری است؟

کمربند ایمنی استاندارد در هر ارتفاعی میتواند شرایط ایمن را برای فرد فراهم کرده و مانع از سقوط وی شود. با توجه به قوانین کار و محتوای آیین نامه ایمنی در ارتفاع استفاده از کمربند ایمنی نجات در ارتفاع بالاتر از 2 متر اجباری است. طبق تجربیات کار در ارتفاع، سقوط افراد از ارتفاع کمتر از 2 متر آسیب جدی به بدن شخص وارد نمیکند. اما در ارتفاع های بیش از 2 متر احتمال آسیب دیدگی افزایش پیدا میکند.

به نظر شما در چه مشاغلی افراد مجبور به انجام وظیفه در ارتفاع های بالاتر از 2 متر هستند؟

کمربند ایمنی نجات

مشاغلی که باید از کمربند نجات استفاده کنند

در چه ارتفاعی کمربند ایمنی اجباری است؟ با توجه به مشاغل مختلف و شرایط کاری آنها میتوان فهمید که در چه ارتفاعی کمربند ایمنی اجباری است. مشاغل متعددی وجود دارد که استفاده از کمربند ایمنی در آنها اجباری است. شرایط شغلی و ارتفاع مربوط به آنها در هر یک از این مشاغل با دیگری متفاوت است. اما در هر حالت، در هر شغلی که فرد مجبور به انجام فعالیت در ارتفاع بیش از 2 متر باشد، باید از کمربند ایمنی نجات استفاده کند. این قانون برای تمامی مشاغل صنعتی حاکم است. و اما مشاغلی که باید از کمربند ایمنی نجات استفاده کنند:

  • خدمه پالایشگاه
  • پنجره پاک کن
  • عضو خدمه تئاتر و سینما
  • کارگر ساختمانی
  • اپراتور جرثقیل
  • نقاش پل و دیوار
  • سیم کش
  • خدمه کَشتی

ارتفاع کار در هر یک از این مشاغل با دیگری متفاوت است.

انواع کمربند ایمنی برای ارتفاع های مختلف

کمربند ایمنی انواع مختلفی دارد. افراد در مشاغل مختلف باید با توجه به شرایط شغلی خود در انتخاب بهترین کمربند ایمنی دقت زیادی داشته باشند. توجه به انواع کمربند ایمنی نجات میتواند در انتخاب بهترین گزینه ای که مناسب با شغل تان باشد بسیار مهم است. برای مثال ممکن است شخصی که به عنوان کارگر ساختمانی مشغول به کار است اقدام به خرید کمربند ایمنی مخصوص کارکنان پالایشگاه بکند. خرید کمربند ایمنی که مناسب شغل فرد نیست میتوان کارایی مطلوب آن را کاهش دهد.

انواع کمربند ایمنی برای ارتفاع‌های مختلف:

  • کمربند نجات 1 نقطه‌ای: کمربند ایمنی 1 نقطه‌ای از ساده ترین و مقرون به صرفه ترین کمربند های ایمنی موجود در بازار است. کمربند نجات 1 نقطه‌ای برای کار در محیط‌هایی که به دامنه حرکتی خوب نیاز دارید عالی است.
  • کمربند نجات 2 نقطه‌ای: کمربند نجات 2 نقطه‌ای نسبت به کمربند نجات 1 نقطه‌ای امنیت بیشتری فراهم میکند. کمربند نجات 2 نقطه‌ای با داشتن نقاط اتصال جلو و عقب ایمنی بیشتری فراهم میکنند.
  • کمربند نجات چند منظوره: کمربند نجات چند منظوره ساختار خاصی دارند و برای فعالیت های فوق حرفه ای مورد استفاده قرار میگیرند.
  • کمربند ایمنی نیم تنه: این کمربند برای مشاغل کاربردی دارد که نیاز است شخص به صورت نشسته فعالیت کند. برای مثال اشخاصی که به عنوان شیشه پاک کن مشغول هستند باید از چنین کمربندی استفاده کنند.

چرا استفاده از کمربند نجات مهم است؟ حال که دانستید در چه ارتفاعی کمربند ایمنی اجباری است، به سراغ اهمیت استفاده از این کالا میرویم. چرا استفاده از کمربند ایمنی کار در ارتفاع مهم است؟ استفاده از کمربند ایمنی نجات علاوه بر جلوگیری از سقوط شخص مزیت دیگری نیز دارد. از دیگر مزایای استفاده از کمربند نجات آزاد بودن دستهای شخص است. در برخی از مشاغل آزاد بودن دستهای شخص برای داشتن عملکرد صحیح بسیار مهم است. بهره مندی از کمربند نجات باعث افزایش تمرکز نیز میشود. چرا که شخص مجبور نیست نگران سقوط خود باشد. از این رو فعالیت خود را به نحو احسنت انجام میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
موقع ثبت سفارش نگران پولش نباش | در فروشگاه فرتاک در زمان ثبت سفارش نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.همین الان امتحان کن!
+
بستن
مقایسه